I predratni Beograd i onaj posle Drugog svetskog rata imao je samo uspone, kazao je u velikom intervjuu za Nedeljnik arhitekta Dragoljub Bakić.

„Period između dva rata predstavlja procvat i urbanizma i arhitekture Beograda. Pokret za oslobađanje arhitekture od klasicizma i istoricizma – Moderna, rodio se u prvim decenijama XX veka na zapadnom delu Planete, gde se u galopu impresivno razvijao. Modernu smo upoznavali na predavanjima profesora Nikole Dobrovića kroz vrhunske njene – svetske domete. O Brašovanu i drugim gromadama srpsko-jugoslovenske Moderne nismo mogli čuti na našem Arhitektonskom fakultetu već smo ih kasnije sami otkrivali na beogradskim ulicama“ (Anatomija B & B arhitekture – arh. Ljiljana Bakić, Razgovor sa istorijom, str. 277).

Redom:

– 1924. raspisan je međunarodni konkurs za prvi Generalni plan Beograda.

– 1927. raspisan je međunarodni konkurs za Terazijsku terasu i silazak na Savu – prvu nagradu na konkursu dobija arh. Nikola Dobrović koji 1948. postaje prvi glavni arhitekta Beograda.

– 1934. pušten je u saobraćaj lančani drumsko-tramvajski most – Brankov most.

– 1938. prvi put se u opštinskom glasniku pominju tri linije metroa, i to – prva: duž ulice kralja Aleksandra-Tašmajdan-Terazije-Zemun, druga: Kalemegdan-Slavija-Autokomanda-Voždovac, i treća: Topčider – Glavna železnička stanica – Dunav stanica. Za proteklih 80 godina ove trase se nisu mnogo menjale i sve su se ukrštale u trouglu Terazije-Slavija-Tašmajdan, da bi danas novi gradski mudraci sve promenili sa novim trasama koje idu po obodima grada i zbog „Beograda na vodi“ ukrštaju se na Savskom trgu.

– 1950. donosi se novi Generalni urbanistički plan koji predviđa početak gradnje Novog Beograda za 400.000 stanovnika. Još tada se identifikuje prostor Savskog amfiteatra sa 100 hektara i određuje namena – budući kulturni centar sa isključivo objektima javne namene niske spratnosti.

– 1972. donosi se novi Generalni urbanistički plan koji predviđa početak projektovanja beogradskog metro sistema sa pet gradskih linija i četiri prigradske linije i osniva se Sektor za metro.

Ceo intervju objavljen je u novom broju Nedeljnika, koji je na svim kioscima. Digitalno izdanje dostupno je na Novinarnici.

Svi čitaoci Nedeljnika na poklon dobijaju primerak Mond diplomatika na srpskom jeziku

Tagovi

Komentara

  1. Tada se gradilo jer su Beograd, nažalost, bombardovali i rušili nacisti a danas ruše Beograd tako da i danas Beograd, nažalost, izgleda kao da su ga ove nedelje ponovno bombardovali.

  2. Tanjica
    23. jun 2019. 20:07

    Kosovo, finans.kriza, rusenje/gradnja - 3 razloga zasto su žuti prepustili vlast sns. Da bi se vratili sa apsolutnom vecinom, kao apsolutni vladari. Sta je problem? Prestanite sa laznom kuknjavom, super ce mi biti MOJ Bg. Bas malopre gledam fontanu. Bravo, majstori, prelepa je! Neko se setio da sredi prljavo ruglo od kruznog toka. Hocu jos fontana i svega lepog! Bravo!!!

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.