Da je živ, Džon Lenon bi ovog 9. oktobra napunio 80 godina. Poznato je šta je taj britanski muzičar postigao i sa i bez Bitlsa. Ali uvek ostaje i pitanje: šta bi Lenon još uradio da nije ubijen 1980. godine?

Jedan čovek kuca na vrata, koja nedugo zatim otvara Džon Lenon. U britanskom filmu „Yesterday“ iz 2019. glavni protagonista u potrazi je za Lenonom koji je još uvek živ i koji se, umesto da se posveti muzičkoj karijeri, povukao u kuću na engleskoj obali i večeri provodi slikajući, piše Dojče vele.

Ali pravom Lenonu nije bilo dozvoljeno da ostari. Ubrzo nakon njegovog 40. rođendana, 198. godine, ubijen je u Njujorku.

A kako bi Lenon, da je živi, danas, 9. oktobra proslavio svoj 80. rođendan? Da li bi se zaista u starosti povukao u kuću na obali?

„Teško je odgovoriti na to pitanje, ali on je još uvek imao planove“, kaže Rajner Moers, osnivač Muzeja Bitlsa u nemačkom gradu Haleu i autor knjige „Bitlsi – istorija i hronologija“. U vreme nakon njegove smrti, pričalo se da bi Lenon verovatno najpre otišao na turneju, s obzirom na to da je njegov deseti album „Double fantasy“ izašao samo tri nedelje pre ubistva. „To znači da bi Lenona turneja nakon dugo vremena odvela i u Englesku“, kaže Rajner Moers. Ali, to su samo pretpostavke.

Atentat povećao prodaju

Zbog atentata se „Double fantasy“ prodavao voma dobro i do danas je ostao jedan od najprodavanijih Lenonovih solo-albuma. „To je biznis“, kaže Rajner Moers. „Ali, to nije korektno prema albumu, koji je zaista bio mnogo bolji od nekih prethodnih.“ Album je 1982. dobio i nagradu Gremi kao album godine.

Pre snimanja otog albuma, Lenon je napravio višegodišnju pauzu kako bi više vremena provodio sa svojim sinom Šonom, više vremena nego što je provodio sa sinom Džulijanom iz braka sa prvom suprugom Sintijom. Međutim, nakon nekog vremena, Joko Ono je primetila da je njen muž sve nezadovoljniji i poslala ga je na više putovanja kako bi se pronašao. A ta putovanja su dovela do njegove odluke da se ponovo bavi muzikom.

Još pre raspada Bitlsa Lenon je snimio eksperimentalni album s Joko Ono, s kojom se i oženio 1969. Nakon što je 1970. napustio Bitlse, svake godine, sve do 1975, snimao je po jedan novi album. „Prve solo ploče bile su veoma tražene, kao i kod drugih članova Bitlsa“, kaže Rajner Moers, „ali potražnja je s godinama polako jenjavala“.

Svaki od članova Bitlsa je, istina, bio individualni muzičar, ali – nikad više i Bitls. Tokom sedamdesetih su se stalno pojavljivale glasine da će doći do ponovnog okupljanja benda, što ni nekadašnji članovi nisu hteli da isključe kao mogućnost. Lenon je jednom prilikom u jednom intervjuu govorio o „nadljudskim očekivanjima obožavalaca“: „Oni kao da očekuju da vide Boga kako svira.“ I rekao je još: „Zajedno ili ne, videćemo.“

Muzika ovde i sada

Kao što je poznato, do ponovnog okupljanja nije došlo. A kako bi danas izgledalo lično, muzičko i umetničko delo jednog Džona Lenona? Da li bi se doticao politike, kao kada je tokom mirovne kampanje napisao „Give Peace a Chance“.

„Lenon je bio najautentičniji Bitls“, kaže Rajner Moers. „On je bio čovek koga su vodile emocije. Kad bi ušao u studio kod njega je sve bilo verodostojno.“ Lenon je često svoje pesme snimao „u trenutku u kojem bi ih osetio, ovde i sada“ – za razliku od Pola Makartnija koji je bio praktičniji i često vodio računa o tome šta bi moglo da bude muzički zanimljivo.

Rajner Moers je uveren da je Lenon pronašao sreću u svom privatnom životu – iako njegovu suprugu Joko Ono mnogi smatraju dominantnom i hladnom, a zbog njenog utjicaja na Lenona smatraju je i odgovornom za raspad Bitlsa. „Joko je od početka imala velik uticaj na Lenona“, potvrđuje i Rajner Moers.

Kontroverzna ljubav: Joko Ono i Džon Lenon

Prva četiri albuma nakon Bitlsa, Lenon je snimio zajedno sa Joko Ono, koja je takođe pisala pesme i pevala. „Bio je zadovoljan time“, uveren je Rainer Moers. Kasnije su se promenili i obožavaoci i Joko Ono, koja je bila sve posvećenija obožavaocima.

Ali, ostao je odnos ljubav-mržnja između Lenona i Makartnija, dvojice autora pesama Bitlsa. „Oni su profitirali jedan od drugog“, kaže Rajner Moers. „Lenon je Makartnija sačuvao od površnosti, a Makartni je zaslužan za to što sve nije postalo previše bizarno.“

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.