Današnji ‘superautomobili’ su savršena mešavina vrhunskog dizajna, napredne tehnologije i primenjene nauke. Ali brzine o kojima se nije moglo ni slutiti pre dve decenije, izvrsnost i užitak koji sa sobom donose, sve su samo ne jeftini. Da se san ljubitelja ovih superiornih mašina ne bi ugasio kad se dođe do basnoslovne cene za jedan Audi RS7, postoje i automobili kao što je Kia Stinger koji stručnjaci preporučuju kao model koji nudi 90 odsto iskustva za skoro trećinu sume. Ali ja nisam direktor automobilske kompanije, pa ću ovu analogiju prevesti na jezik svoje industrije – IQOS je broj 1 proizvod za zagrevanje duvana na svetu, u čiji je razvoj uloženo 15 godina, 8 milijardi dolara, rad više od 400 naučnika i inženjera… Sva ta ulaganja su omogućila razvoj superiornog proizvoda kao što je IQOS, ali su i otvorili vrata u ceo novi segment ovakvih proizvoda, koji potrošačima nude širinu i slobodu izbora. Tu je sada i lil SOLID, uređaj koji jeste pristupačniji, ali radi po istom principu kao IQOS, a pritom ima karakteristike koje ga čine drugačijim, poput kompaktnosti i jednostavnosti korišćenja.

Ovim rečima Aleksandar Jakovljević, generalni direktor kompanije Filip Moris za jugoistočnu Evropu, objašnjava pojavu novog proizvoda, koji je predstavljen kao „lil SOLID, introduced by IQOS“.

Zašto bi kompanija Filip Moris distribuirala proizvod druge kompanije?

Mnogo puta smo već ponovili da želimo budućnost bez duvanskog dima, ali da do nje ne možemo stići sami. Sa jedne strane nadamo se pomoći političkih lidera i donosilaca odluka, kako bismo zajedno radili na ovom vidu smanjenja štetnosti od pušenja. Sa druge strane, spremni smo da bezrezervno podržimo i proizvode drugih kompanija za koje verujemo da imaju potencijal da nam pomognu u ostvarenju te ambiciozne vizije. I kao što tvrdimo da ne treba kažnjavati pušače zato što imaju tu naviku, nego im pomoći da pronađu rešenje, tako mislimo i da bi pušači koji su spremni na promenu, ali ne mogu sebi da priušte skuplje alternative, trebalo da imaju pristup uređajima koji su provereni, a cenovno pristupačniji. Odatle ugovor Filip Morisa sa kompanijom KT&G, najvećim južnokorejskim proizvođačem cigareta i alternativnih duvanskih proizvoda, u skladu sa kojim mi distribuiramo njihov lil SOLID van granica Južne Koreje. Radi se o uređaju koji takođe zagreva duvan, jednostavan je za upotrebu, mogu se koristiti tri patrone za redom i 25 bez dodatnog punjenja baterije. Dakle napredne tehničke karakteristike, uz rigoroznu kontrolu naučnih dokaza koji stoje iza ovog uređaja, bile su dovoljan razlog da iza njega stavimo ime našeg brenda, prodajemo ga kroz iste kanale kao i IQOS i svim pušačima koji se odluče za lil pružimo istu, premium korisničku podršku kao i članovima IQOS „tima“. Time smo pokazali da iskreno verujemo u potencijal ovog proizvoda i da ako igramo zajedno, možemo „ubediti“ još veći broj pušača da zauvek ostave cigarete.

Da li je teško „ubediti“ potrošače da postoje bolje alternative i šta je najveći „kamen spoticanja“?

Najteže je promeniti neka uvrežena mišljenja. Primera radi, ako sprovedete globalnu anketu sa pitanjem ko je otkrio Ameriku, 99 odsto ljudi će odgovoriti Kolumbo. A nije, već je ta informacija toliko puta ponovljena da samo najupućeniji znaju da ga je jedan skandinavski avanturista pretekao za čitavih 500 godina. Sa sličnim problemom se suočavamo i mi. Pitajte ljude ko je glavni krivac za pušačke bolesti, u nešto manjem procentu, ali većina će odgovoriti – nikotin. A nije, nego je i ta informacija decenijama toliko dominantna da je veoma teško danas objasniti da nikotin izaziva zavisnost, ali sagorevanje je zapravo proces koji oslobađa najveći broj štetnih materija i posledično dovodi do obolevanja. I to ne samo u slučaju duvana. Kada biste sada osušili spanać, zapalili i udisali produkte tog sagorevanja, pluća bi svejedno trpela ozbiljne posledice. Zato je eliminacija sagorevanja bila „gorući problem“ kojim smo se bavili kada smo stvarali ovu manje štetnu zamenu za cigarete. I zato sada pokušavamo da te naučno dokazane činjenice svedemo na što jednostavniju priču, kako bismo tačnim informacijama potisnuli pogrešna verovanja.

A veruje li javnost u iskrene namere duvanske industrije kada govori o nauci, smanjenju štetnosti i pomoći u javnom zdravlju?

U vreme kada i vakcine protiv korone izazivaju toliko polemike i nepoverenja, nerealno je očekivati bezrezervnu podršku našim naporima. Ali ako iz godine u godinu ne odstupate od cilja, ne menjate „ploču“ i samo dodajete nove dokaze svojim tvrdnjama, pomaci se vide. I to ne kažem na osnovu subjektivnog doživljaja, nego zato što kao ekonomista, najviše verujem brojevima. U medijima sam nedavno video nezavisno istraživanje kompanije Faktor plus u kom je na pitanje da se navede primer industrija koje su počele sa primenom koncepta smanjenja štetnosti, čak 42 posto ispitanika navelo duvansku industriju. Odgovor na koji sam još ponosniji – na pitanje da se navede primer naučnih i tehnoloških dostignuća koja su omogućila smanjenje štetnosti, više od trećine je odgovorilo – IQOS. U drugom, NALED-ovom istraživanju, na pitanje koji je najznačajniji inovativni proizvod u Srbiji u poslednjih pet godina, među spontanim odgovorima pojavljuje se ponovo IQOS. Dakle vodi se ljuta borba između, sa jedne strane predrasuda i nepoverenja u nauku i sa druge strane stotina naših i desetina nezavisnih naučnih studija koje iznova potvrđuju dokaze da je IQOS manje štetan od nastavka pušenja. Čini mi se da istraživanja javnog mnjenja pokazuju da su naše pozicije u toj borbi sve bolje.

Kompanija odnedavno ima novog CEO-a. Da li će smena na vrhu uticati na pravac u kom je kompanija krenula?

Jacek Olzak, novi CEO, zapravo je jedan od kreatora vizije budućnosti bez duvanskog dima, koji je i do sada predvodio transformaciju kompanije. Tako da nauka, činjenice i inovacije ostaju pokretači našeg razvoja, jedina promena koju očekujemo je dodatno ubrzanje i širenje našeg dosadašnjeg portfolija manje štetnih proizvoda. Pre samo pet godina 0% naših neto prihoda dolazilo je od bezdimnih proizvoda, a već prošle, 2020. godine, taj procenat popeo se na gotovo četvrtinu. I zato kada naš novi CEO kaže da je cilj kompanije da do 2025. godine budemo prvenstveno percipirani kao kompanija koja proizvodi bolje alternative pušenju i gde će više od 50% našeg neto prihoda dolaziti upravo od tih, inovativnih proizvoda, ja ne sumnjam da će tako biti. Jer, kao što rekoh, brojkama najviše verujem.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.