Hoćemo da dišemo čist vazduh: Da li nadležni imaju rešenja

3
Foto: Profimedia

Ni posle mesec dana pošto je javnost alarmirana o prekomernom zagađenju vazduha, konkretnijih mera koje bi nadležni trebalo da preduzmu kako bi smanjili nivo štetnih materija – nema. Rekli su nam, čim dune vetar, lakše će se disati. Ali bilo je naivno poverovati u tako nešto, jer poslednjih dana brojevi kažu da se Beograd ponovo nalazi među najzagađenijim evropskim gradovima.

Ministar za zaštitu životne sredine u Vladi Srbije Goran Trivan je, gostujući na TV Prva, rekao ono što smo, između ostalog, već znali – – problem je u saobraćaju, odnosno neodgovarajućim tipovima vozila. Onih najgorih, kako je rekao ministar. “Hoćete li da dišete čist vazduh, ili ćete da vozite najjeftinija vozila?”, upitao je on.

Želimo da dišemo čist vazduh, odgovor je jasan, tim pre što je, reagujući na poslednje podatke o zagađenosti, direktor Svetske zdravstvene organizacije u Srbiji izjavio da u ovoj zemlji godišnje više od 6.000 umre od posledica zagađenog vazduha. Ministar Trivan propustio je, međutim, da kaže i šta bi, osim građana koji su, takođe prema oceni SZO, informisani i prilagođavaju svoj život zagađenosti, trebalo da učine i nadležni.

“Najvažnija mera za Srbiju jeste donošenje dugoročnog plana za rešavanje ovog problema, koji će biti zasnovan na dokazima i podacima i koji će na taj način zaista moći da doprinese smanjenju zagađenosti vazduha. Srbija ovakav dugoročni plan još uvek nema”, kaže Mirjana Jovanović, menadžerka projekata u oblasti Energije, klime i životne sredine u BOŠ-u.

Tamo gde nema dugoročnog plana, kao što je slučaj u susednim, zemljama Zapadnog Balkana čiji je vazduh, inače, među najzagađenijim u Evropi, reagovalo se, za početak, kratkoročno. Tako je u Skoplju, na primer, prošle zime učenicima bio produžen raspust, a u Prištini i Sarajevu bilo je zabranjeno voziti automobile u centru grada.

“Uprkos tome što smo u istom, alarmantnom stanju zagađenja vazduha, kao i naše komšije u regionu, nismo videli da su se slične mere primenjivale kod nas”, kaže Mirjana Jovanović.

Iako je Beograd proletos raspisao tender za izradu studije o upravljanju saobraćajem kroz model tarifiranja pristupa centralnoj zoni, o detaljima javnost do danas nije obaveštena. Neki gradovi u svetu su na taj način rešili ne samo problem sa zagađenjem vazduha već i sa gužvama, poput Londona, Singapura, Stokholma, Milana.

Pariz se, pre tri godine, zbog zagađenja, odlučio za sistem par-nepar. Ova mera ograničava vozila sa neparnim registarskim tablicama da voze neparnim datumima, dok je parnim datumima dozvoljena upotreba automobila sa tablicama sa parnim brojevima. Na ovakvu meru opredelio se i Nju Delhi, jedan od najzagađenijih gradova na svetu.

“One zemlje koje jesu unapredile svoj kvalitet vazduha, poput Slovenije, na primer, sprovele su različite mere tako što je, najpre, značajno unapređeno praćenje i merenje kvaliteta vazduha, zatim uvođenje EU standarda i propisa i njihovo sprovođenje i kaznenu politiku. Standardi su neophodni i kada govorimo o uređajima za grejanje i hlađenje, automobilima, kućnim aparatima koji troše energiju, isto kao i kada govorimo o velikim postrojenjima koja emituju velike količine zagađujućih materija poput termoelektrana, topionica, železara, cementara”, kaže Mirjana Jovanović.

3 KOMENTARA

  1. Сваки пут када се појави оваква тема, наводи се други број умрлих од последица “загађења ваздуха”, што је само један о знакова да поузданог показатеља нема, и да се, као овај пут директор СЗО за Србију, и остали, само “гађају” бројкама, у зависности тренутне потребе. Што се самог броја тиче, ради се о болестима које су довеле до фаталног исхода, а могле би се, свакако не обавезно, довести и у везу са квалитетом ваздуха.Што се самих мера тиче, важно је да буду у складу са Уставом и законим и у том смислу бих поручио “менаџерки”, да никаквог режима “пар-непар” у постојећој правној регулативи не може бити. Ако су се она, или можда министар понадали да ће га тек тако увести, а да људи и даље плаћају регистрацију и све остале дажбине и таксе као да се најнормалније користе својим возилима, нека добро урони главу у кофу са хладном водом и покуша нешто паметније да изјави.

  2. Za aerozagađenje Srbije vlast, tj ΛV nema niti će imati rešenje. On ga nije doveo, već prethodni. On je sada zauzet? Ako Tito, s kojim se upoređuje, nije uspeo da formira Balkansku federaciju, pa je prešao na nesvrstanih, ΛV ima šanse da ostvari Titov neostvariv san. Sa srećom u prestižu sa Starim!

Comments are closed.