Donošenje odluka u poslovnoj 2021. godini: Tri načina kako da prigrlite inovacije zasnovane na podacima

    Piše Jelena Ristić, direktorka za tržišta Srbije, Crne Gore i BiH u kompaniji Mastercard

    0
    Foto: Promo

    Kao i mnogi od vas, i ja se radujem 2021. godini. Nema sumnje da je ova godina bila jedna od najizazovnijih u skoro svim sferama života i poslovanja. Svi smo morali da se prilagodimo novom i sve digitalnijem načinu života, rada, obrazovanja, kupovine, rekreacije i, kada je to bilo moguće, putovanja. Ovakva ubrzana digitalizacija znači da, dok obavljamo svakodnevne zadatke, svi generišemo sve veće količine raznovrsnih podataka.

    COVID-19 je od firmi širom sveta zahtevao da se prilagode novim potrebama i kupovnim navikama svojih korisnika. Nažalost, neki su imali poteškoća u tom procesu, osećajući da je jedini put za njihovu budućnost da izbace neke proizvode iz ponude ili čak da zatvore poslovanje, dok su drugi uspeli da nađu pravi put napred, uz puno oslanjanje na kreativno poslovanje i fokusirajući se na to da pomognu klijentima da uspešno izađu na kraj sa neizvesnim vremenima.

    Dok pokušavamo da sagledamo potencijalne poslovne i društvene izazove koje nam nosi naredna godina, sve je jača želja poslovnog sektora da nove i sve veće setove podataka iskoriste i prevedu u uvide koji su suštinski važni za uvođenje inovacija potrebnih da se ti izazovi prebrode. Ovi uvidi će voditi firme na njihovom putu razvoja i oporavka i pomoći će svima nama da odgovorno nađemo svoj put kroz nesigurnu budućnost.

    Strateško donošenje odluka u 2021. godini zahtevaće dublje razumevanje globalnih ekonomskih i političkih promena i načina na koji one utiču na poslovne prioritete i ponašanje potrošača. Ono će takođe naterati firme da se suoče sa većim rizicima. Međutim, inovacije zasnovane na podacima zapravo omogućavaju uvođenje novih proizvoda, usluga i rešenja dok istovremeno pomažu da se balansira postojećim rizicima. Eksperimentisanje sa idejama i brzo donošenje odluka na osnovu realnih uvida biće od ključne važnosti.

    Evo tri načina kako da prigrlite inovacije zasnovane na podacima u 2021. godini:

    Upoznajte savremenog kupca. Podaci obavljaju dva vredna zadatka za firme: inspirišu nove ideje i pružaju smernice za bolje odluke. Pristup tačnim, pravovremenim, potpunim i doslednim podacima predstavlja ključni uvid u to šta vaši kupci sada žele i gde i kako kupuju. Uvek se možete osloniti na instinkte, ali 73% najinovativnijih kompanija crpi uvide iz više izvora podataka i koristi naprednu analitiku za obradu tih podataka. Ako nas je pandemija ičemu naučila, to je da se stvari mogu promeniti brzo i dramatično. Podaci pomažu firmama da budu spremne za te velike i male promene i pružaju smernice kako da se prilagode.

    Preispitujte (i testirajte) sve. Neizvesna vremena zahtevaju da firme budu odvažne u novim idejama i strategijama koje će bolje služiti njihovim korisnicima. Međutim, ne isplate se sve smele ideje, zato će testiranje novih i starih ideja u realnim uslovima biti od presudne važnosti u 2021.

    Zaštitite podatke i pobrinite se da to čine i drugi Dok kompanije traže nove načine da udovolje promenljivim potrebama potrošača, moraće da se oslanjaju na podatke prikupljene od korisnika, a sa tim povećanim oslanjanjem na podatke, dolazi i veća odgovornost.

    Potrošači su postali svesniji i obazriviji po pitanju kako kompanije koriste njihove podatke. U novom izveštaju Harvard Business Review Analytic Services, 72% ispitanih potrošača reklo je da obraća pažnju na to kako kompanije prikupljaju i koriste njihove podatke, a gotovo isti broj njih veruje da kompanije sve bolje poslovno koriste te podatke. Dok firme unapređuju svoje inovacijske strategije, trebalo bi bolje da sagledaju i mere svoju izloženost riziku. Kao poslovni lideri, moramo da unapređujemo sigurnosni segment, pogotovo dok inovacije podižemo na nove nivoe.

    Niko zaista ne zna šta nam 2021. godina donosi na ličnom ili profesionalnom planu. Mada je ta neizvesnost nelagodna, ona predstavlja i priliku da se utaba put za svetliju budućnost za sve nas.