Da li hleb stvarno goji, zašto ne zamrzavati hleb i koliko je težak za probavu

0
Foto: Profimedia

Hleb je odavno osnova ishrane, namirnica koja ide uz skoro svaki obrok, ali u poslednje vreme smatra se da nije baš tako koristan po zdravlje. Tome u prilog ide i podatak da se prodaja hleba u poslednjih 30 godina smanjila za oko 40 odsto, otkriva italijanska studija.

U većini slučajeva, ljudi ne kupuju hleb jer misle da možda imaju neki oblik celijakije ili loše podnose namirnice koje sadrže gluten, pišu 24sata.

Hleb je okrivljen za masu simptoma, od umora, bolova u stomaku, nadutosti i glavobolju. Ali, mozak je istovremeno stvorio zavisnost od hleba jer se nakon njega osećamo sito, zadovoljno i puni smo energije. Naučnici to objašnjavaju time što ugljeni hidrati iz hleba podstiču proizvodnju tzv. hormona sreće serotonina, a najveća potreba za serotoninom javlja se oko 16 sati. Tada se za obnovu energije preporučuje da pojedemo nešto s hlebom.

Beli hleb može da ubrza metabolizam

Beli hleb najčešće se kupuje jer se smatra najjeftinijim. Uz njega je popularan i kukuruzni, kao i onaj sa semenkama. Najveći problem s belim hlebom je to što on zbog visokog glikemijskog indeksa prebrzo otpušta energiju, tako da podiže nivo šećera u krvi. To može da doprinese nastanku dijabetesa tipa 2, pa čak i da ubrza razvoj malignih oboljenja.

Ipak, oni koji nemaju dijabetes u porodičnoj istoriji, ne treba da izbjegavaju beli hleb, koji je idealno pojesti za doručak, jer tada ubrzava rad metabolizma, kažu naučnici.

Hleb s celim žitaricama nije najbolji izbor za svakog, pa tako neki naučnici tvrde da takav hleb pogoršava simptome nadraženog creva.

Gojenje, hleb i skrob

Atkinsonova i Dukan dijeta, kao i brojni drugi režimi ishrane, ograničavaju unos ugljenih hidrata s tvrdnjom da oni izazivaju povećanje šećera u krvi, sprečavajući telo da sagoreva masti. Tako se propagira ideja da je hleb nezdrav, goji i da čak i šteti organizmu. Ali, on je i dalje namirnica koje se ljudi najteže odriču.

Ali, ugljeni hidrati zapravo mogu da pomognu pri mršavljenju, tvrde naučnici. Oni su dokazali da takozvani otporni skrob, koji se nalazi u hrani bogatoj ugljenim hidratima kao što su banane, pirinač, testa i krompir smanjuje apetit, jača metabolizam, poboljšava raspoloženje, smanjuje stres i ubrzava gubitak težine, pišu 24sata.

Kriva su vlakna, a ne pšenica?

Celijakija se dijagnostikuje uz pomoć analize krvi, kao i biopsije uzorka creva. Problem je što se ljudi sami proglašavaju bolesnima bez ikakvih osnova i izbegavaju gluten. Pošto se u namirnice bez glutena dodaju vlakna, takvi ljudi mogu da imaju više problema s varenjem posle takve ishrane, nego pre.

“U mnogo slučajeva teško je odrediti da li nekome smetaju vlakna ili gluten u pšenici”, kažu britanski stručnjaci.

Zamrzavanje hleba nije zdravo

Iako je to jednostavna procedura za čuvanje svežine hleba, upravo on može da bude uzrok nadimanja i problema. Zamrzavanjem se razbija pšenična struktura hleba, pa on postaje težak za varenje. Zbog toga ga je bolje ne zamrzavati, već stari hleb pretvarati u hlebne mrvice, a novi kupovati.