Brend je poput živog bića – rađa se i raste

0

Nataša Pavlović, direktorka marketinga, Mercator-S

U kojoj meri brendovi i njihove kampanje utiču na kulturu nekog podneblja i obrnuto?

Komunikacija, ako nije kulturno relevantna, teško da može da bude zapažena i da probudi emocije ciljnoj grupi kojoj se obraća. Brendovi su postali deo kulturne scene, da li kroz sopstvenu produkciju ili kao partneri, patroni kulturnih sadržaja, aktivan učesnik u životu zajednice koji ima moć da kroz saradnju učini nešto za dobrobit zajednice kao celine. Brendovi imaju mogućnost da promene svet na bolje, a globalna istraživanja pokazuju da mlađi potrošači veruju da brendovi mogu imati veći uticaj na pozitivne promene nego čak i sami sistemi.

Da li brendovi moraju da prate navike i potrebe lokalnih potrošača?

Apsolutno. U današnjoj ekonomiji ništa nije važnije od “customer centric” pristupa. Razumevanje navika i potreba lokalnih potrošača izuzetno je značajno u današnjem digitalizovanom svetu, gde potrošači očekuju da ih znamo, razumemo i ne samo pogodimo, već i predvidimo buduće potrebe. Posedovanje lokalnog znanja i razumevanja od ključne je važnosti kako bismo ostali relevantni.

Može li regionalni ili globalni brend poprimiti odlike lokalnog brenda i na koji način?

Globalni brend često i nema težnju da bude lokalni, jer u tome i jeste ključna diferencijacija. Svako ima svoju strategiju ulaska na tržište i razlike se vide od tržišta do tržišta. Kada su u pitanju regionalni i lokalni brendovi, naše podneblje je malo specifično. Kod nas regionalni brendovi imaju i status lokalnog brenda – smatraju se „našim”.

Zašto je važna podrška lokalnoj zajednici i tesna saradnja brendova i malih proizvođača?

Podrška lokalnoj zajednici i proizvođačima aktuelnija je nego ikada ranije. Mi godinama unazad radimo na podršci domaćoj privredi. Čak 97% vrednosti prometa ostvarimo u saradnji sa domaćim kompanijama. A koliko je važno možemo pokazati na konkretnom primeru. Pre pet godina, zajedno sa tada malim lokalnim proizvođačima, stvorili smo proizvode pod brendom “Ukusi moga kraja”. Danas u tom portfoliju imamo preko 30 proizvođača i više od 200 proizvoda. Svi oni napravljeni su prema tradicionalnoj recepturi i od sirovine koja je nastala u Srbiji. Na taj način želeli smo da sačuvamo tradicionalne srpske kvalitetne proizvode, da pomognemo malim srpskim proizvođačima da dođu do kupaca u celoj Srbiji i da se na taj način razvijaju i rastu. Ponosni smo da je naš brend prepoznat kako od strane potrošača koji su potvrdili kvalitet ovih proizvoda, tako i da smo prvi trgovinski lanac koji je dobio žig Čuvarkuće za proizvode “Ukusi moga kraja”.

Da li je brend živo biće?

Nekadašnji CEO Disney-a, Michael Eisner rekao je da je brend živo biće koje se vremenom kumulativno obogaćuje ili podriva kao posledica hiljadu malih gestova koje činimo svakodnevno. Brendovi su, rekla bih, pre poput živih bića. Oni su rođeni, komuniciraju i reflektuju različita ponašanja, pomažu nam, razvijaju se i rastu. Oni nam pomažu da napravimo izbor, a povezivanje sa njima govori nešto i o nama.