Strani studenti u Nemačkoj moraju da deponuju preko deset hiljada evra na poseban račun. No, sada su stotine njih izigrane jer su im jedan posrednik i banka blokirali novac. Nejasno je ko je kriv.

Porodica Farida Azarkama (26) godinama je štedela kako bi mladić mogao da ode na studije u Nemačku. Pre tri meseca je konačno uspeo. Premda se studije ne plaćaju, strani studenti moraju da deponuju najmanje 10.332 evra na poseban bankovni račun, sa kojeg im se onda svakog meseca uplaćuje 861 evro na redovni račun, prenosi Dojče vele.

To je svojevrsno osiguranje da došljak ima dovoljno para da finansira život u Nemačkoj, te da neće pasti na teret države ili se baviti nečasnim radnjama umesto da studira.

Ali, Faridov novac je ostao zarobljen na računu i on gleda da pozajmi pare gde može, kako bi platio kiriju i zdravstveno osiguranje. „Otac više ne može ništa da mi uplati, posebno što je iz Irana to teško“, rekao je student logistike za javni servis SWR.

Firma najpre propala u zemlju

Šta se desilo? Farid je posebni bankovni račun otvorio kod hamburškog posrednika BAM, firme pokrenute prošle godine koja se bavi finansijskim uslugama. Zajedno sa mnogo drugih, ova firma je bila navedena na zvaničnoj stranici Ministarstva spoljnih poslova Nemačke.

SWR je prikupio podatke o najmanje 110 izigranih studenata koji su zakinuti za 850.000 evra do sada.

Najpre je delovalo da je u pitanju velika prevara koja je stotine ljudi dovela praktično do prosjačkog štapa. Od firme nije bilo ni traga ni glasa, mesečne rate studentima ne isplaćuje, novinarima se niko ne javlja, internet-stranica prijavljuje „tehničke probleme“.

Savezna služba za nadzor finansijskih usluga (BaFin) naložila je da se firma hitno likvidira, a novac vrati. Kako kažu ovi revozori, BAM nije otvarao bankovne račune na ime studenata, kako bi trebalo, već je sav novac „prisvojio“ na jedan račun. Tamo se skupilo nekoliko miliona evra.

U Areal banci u Vizbadenu, gde je BAM imao račune, potvrđuju da im se niz inostranih studenata javio zbog ove nevolje. Kako tamo kažu, banka ne sme samostalno da vrši isplate, ali se rešenje traži i „već su sprovedene mere za osiguranje deponovanog novca“.

Prema pisanju Špigela, jedno pismo iz Areal banke potvrđuje da se na računu BAM skupilo preko tri miliona evra, što verovatno znači da je broj izigranih studenata daleko veći. Državno tužilaštvo u Hamburgu je potvrdilo da je primilo više krivičnih prijava na kojima se radi.

Banka im otkazala ugovor

Špigel je konačno uspeo da dođe do Levke Derns (32), direktorke BAM, koju opisuje kao ženu „koja ne shvata sasvim posledice svog delovanja“. Ona je ispričala kako je prošle godine sklopila dogovor sa

bankom iz Vizbadena, te da je mejlom zamolila Ministarstvo spoljnih dela da doda BAM na listu ponuđača posebnih računa za strane studente.

Prema njenim rečima, Areal banka je htela da raskine dogovor ovog januara. „Dali su mi dva meseca da nađem drugu banku. Tada nisu bili naveli razloge“, rekla je Derns. Novinari su imali uvid u dopise koji potvrđuju njene reči.

Derns dodaje da je molila banku da joj da više vremena, ali da od kraja juna više nije mogla da isplaćuje mesečne rate studentima. Studente nije unapred obavestila jer je mislila da će naći neko rešenje i nije htela da „ishitreno širi paniku“. „Žao mi je zbog ovoga što se dogodilo“, dodaje ona. BAM će verovatno prijaviti bankrot.

U Ministarstvu spoljnih poslova, koje je uklonilo BAM sa liste, kažu da njihova lista nije „preporuka“ niti da se vrše provere pre nego što se neka firma koja nudi ovakve usluge stavi na listu.

Oštećeni studenti su ovih dana dobili mejl od Areal banke u kojem se navodi da novac trenutno ne može da se isplati, iako je sigurno pohranjen na računu. Dodaju da će im se opet javiti – kroz dve sedmice.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.