Beskontaktno plaćanje je novi standard: Vladimir Đorđević, generalni direktor kompanije Visa za jugoistočnu Evropu

    O trendovima na tržištu platnih usluga, inovacijama, bezbednosnim procedurama, online poslovanju...

    0

    Kompanija Visa je počela da posluje u Srbiji pre više od 35 godina. Od tada su tržište i delatnost doživeli velike promene. Prvo su stigle kartice, a potom beskontaktna plaćanja, internet stvari i još mnogo toga je u potpunosti promenilo način na koji se posluje. Pored toga, otvaraju se nove mogućnosti i za banke i za trgovce. Visa se nalazi u centru tog ekosistema i omogućava novim tehnologijama da uđu na tržište. U razgovoru za Nedeljnik, Vladimir Đorđević, generalni direktor kompanije Visa za Jugoistočnu Evropu, govori o ovim transformacijama u poslovanju, razvoju brenda i promociji novih načina plaćanja kao što je beskontaktno plaćanje.

    Kako vidite srpsko tržište platnih usluga danas?

    Platne usluge prolaze kroz veće promene nego bilo koja druga delatnost. S obzirom na to da su bazirane na transformaciji tehnologije, prilagođavaju se novoj realnosti koju prati novo ponašanje potrošača. Iako uticaj ove transformacije nije isti u svim delovima sveta, gotovina gubi trku sa praktičnijim i bezbednijim digitalnim plaćanjima. To važi i za Srbiju u kojoj je primetan dvocifreni rast bezgotovinskih plaćanja putem Visa kartica. Tokom prethodnih godinu dana broj bezgotovinskih transakcija je porastao za 10%. E-trgovina se razvija i, u pogledu obima plaćanja, na nju se odnosi do 10%. Naša misija je da podržimo ovaj trend širenjem korišćenja digitalnih plaćanja.

    Pomenuli ste beskontaktna plaćanja kao jedan od vaših prioriteta?

    Beskontaktno plaćanje je novi standard, ne samo u Srbiji već i širom sveta. Klijenti su danas veoma zauzeti i veoma se trude da maksimalno skrate vreme koje troše na svakodnevne rutinske aktivnosti, kao što je plaćanje. Takođe, trgovci neprestano traže način da unaprede iskustvo plaćanja. Širom sveta je vidljiv uticaj usvajanja beskontaktnog plaćanja, s obzirom na to da se 35% transakcija na fizičkim prodajnim mestima putem Visa kartica obavlja beskontaktno. Srbija u tom pogledu beleži najbolje rezultate u regionu, a više od polovine transakcija se obavlja beskontaktno (56%). Tokom godine porast je iznosio 65%.

    Koje velike inovacije je Visa spremna da donese u Srbiju?

    Nastavljamo da radimo na ubrzanju prihvatanja beskontaktnog plaćanja zato što izdavanje i prihvatanje beskontaktnih kartica otvara vrata plaćanjima mnogim drugim sredstvima kao što su pametni telefoni i wearable uređaji (ugrađeni u odevne predmete ili postavljeni uz telo). Ista tehnologija se koristi za obradu transakcija, uključujući uređaje za prihvatanje kartica i prateću tehničku infrastrukturu. Početkom ove godine pokrenuli smo Apple Pay u Crnoj Gori, kada su prvi put uvedena mobilna plaćanja u Jugoistočnoj Evropi. Takođe sarađujemo sa bankama na bržem usvajanju ove nove platne tehnologije.

    Danas se mnogo govori o prelasku poslovanja sa oflajn na onlajn okruženje. Da li uočavate eventualne potencijalne bezbednosne pretnje po ljude koji sada više plaćaju preko interneta?

    Najvažniji prioritet kompanije Visa je zaštita korisnika kartica i svim svojim korisnicima obezbeđujemo bezbednost plaćanja, bilo putem interneta ili prilikom kupovine u radnjama. Mi primenjujemo više slojeva zaštite. Detaljno razmatramo i onlajn okruženje, posebno s obzirom na to da su transakcije sve više digitalne. Uveli smo bezbednosne mere i mere protiv prevara kao što je EMV 3-D Secure, i napredujemo u oblasti biometrije i drugih tehnologija za autentifikaciju posebno u kontekstu prelaska na digitalna plaćanja. Pored toga, Visa koristi analizu transakcija na bazi mašinskog učenja i razvija tehničke mere kojima se utvrđuje da li su e-trgovci ugroženi.

    Da li onlajn poslovanje može da pomogne malim i srednjim preduzećima da ostvare brži rast?

    Mikro, mala i srednja preduzeća okosnica su razvoja naše privrede, a samo u Srbiji posluje preko 100.000 porodičnih kompanija koje zapošljavaju preko 1.100.000 ljudi. Poslovanje se sve više prebacuje na internet, o čemu svedoči podatak da je oko 1,8 miliona građana kupovalo na ovaj način razne proizvode. Sada, više nego ikad, prepoznajemo potrebu da podržimo mala i srednja preduzeća u pokretanju njihovog online poslovanja. Iz tog razloga Visa i Raiffeisen banka su raspisale konkurs sa ciljem da ovim preduzećima obezbedimo podršku za dalji razvoj u online nastupu i prodaji. Od 13. aprila do 21. juna mala i srednja preduzeća sa sedištem u Srbiji kojima je neophodna internet prodavnica moći će da se prijave na konkurs i dobiju mogućnost besplatne izrade online prodavnice uz besplatno jednogodišnje održavanje i tehničku podršku. Ovim projektom želimo da podstaknemo mala i srednja preduzeća da usvoje inovativne načine prodaje i tako unaprede svoje poslovanje, budući da je naša misija da omogućimo pojedincima, privredi i ekonomijama da se razvijaju.