Kompanija Metalac iz GornjegĐ’e8Milanovca godinama se ubraja među najstabilnije poslovne grupacije u regionu. Kontinuitet društvene odgovornosti prvi put je zvanično nagrađen još 2008. godine nacionalnim priznanjem CSR, a nakon toga Metalac se okitio nizom priznanja za svoj odnos prema zdravom poslovanju, ekologiji, zaposlenima i društvenoj zajednici. Povodom objavljivanja njihovog prvog sveobuhvatnog ESG izveštaja i strateškog usmerenja ka održivom razvoju, razgovarali smo sa generalnom direktorkom Radmilom Trifunović. Zanimalo nas je kako Metalac balansira između profitabilnosti i dugoročne održivosti i zašto ga smatraju jednom od najzdravijih srpskih kompanija.
Kad svoju realnost pogledate kroz ESG izveštaj šta vam se čini najznačajnijim?
Metalac je duboko posvećen načelima održivog razvoja, integrisanim kroz koncept ESG (Environmental, Social, Governance) upravljanja. Ovo je naš prvi sveobuhvatni ESG izveštaj, u skladu sa GRI standardima, čime smo potvrdili svoju transparentnost i višedecenijsku odgovornost u pogledu uticaja na životnu sredinu, društvo i model korporativnog upravljanja.
U oblasti zaštite životne sredine, strateški ciljevi obuhvataju smanjenje emisije ugljen-dioksida, povećanje energetske efikasnosti, racionalizaciju upotrebe sirovina i sistemsku reciklažu otpada. Nastavljamo ulaganja u obnovljive izvore energije, koju uveliko krostimo. Za izgradnju dve solarne elektrane snage 3.5 MWh do sada smo uložili oko 3 miliona eura. Osim toga, i optimizacija pakovanja i logistike, deo su dugoročne orijentacije ka dekarbonizaciji proizvodnje i očuvanju prirodnih resursa.
U delu društvene odgovornosti, Metalac neguje principe jednakosti, sigurnosti na radu i profesionalnog razvoja. Od 2100 zaposlenih 56% čine žene. Na pozicijama višeg menadžmenta je 32% žena, što dodatno potvrđuje kulturu ravnopravnosti i profesionalnih kriterijuma na kojima se zasniva napredovanje u karijeri.
Kako programi poput Fondacije Metalac, ulaganja u obrazovanje, kulturu, zdravstvo i podršku porodicama i natalitetu oblikuju organizacionu kulturu i dugoročnu lojalnost zaposlenih?
Metalac je odavno strateški integrisao poslovnu, socijalnu i ekološku odgovornost. Mi smo se opredelili da podržavamo lokalne škole, ustanove kulture, zdravstvene i sportske organizacije, a poseban značaj pridaje projektima usmerenim na mlade i obrazovanje.
Izrazito prepoznatljiv primer dugoročne društvene politike jeste Fondacija Metalac, osnovana 2006. godine. Praksa finansijskog nagrađivanja svakog novorođenog deteta prevazilazi okvir materijalne podrške stvaranju porodice – ona izražava vrednosni stav kompanije prema budućnosti. Do sada smo u ovu misiju uložili preko milion evra, a ove godine očekujemo da broj beba premaši hiljadu. Znate, lojalnost se ne gradi samo novcem, već uvidom u živote ljudi, brigom za njihove porodice, razmišljanjem o njihovim potrebama.
Znanje, odgovornost i međusobno poštovanje čine stubove organizacione kulture Metalca. Kontinuirana ulaganja u edukaciju, razvoj liderstva i generacijsku smenu stvaraju motivišuće okruženje.
Kako Metalac usklađuje tržišnu konkurentnost i profitabilnost sa društvenom odgovornošću i dugoročnom održivošću?
Jedno drugo podupire i to je dobitna kombinacija. Ne treba zanemariti da Metalac godinama unazad ulaže u segmente ESG-a od 10% do 20% profita. Takvo ponašanje je od Metalca napravilo brend koji prepoznaju kupci na domaćem i regionalnom tržištu. Metalcu se naprosto veruje, ne samo zato što 66 godina isporučuje kvalitetne proizvode, već zato što u središte svog poslovnog ponašanja stavljamo podjednako i profit i čoveka.
I naša vizija se zasniva na balansiranju poslovne efikasnosti i društvene odgovornosti – sa čvrstim uverenjem da dugoročna održivost dolazi iz takve ravnoteže. Zato je Metalac uspeo da unutrašnjom snagom prevaziđe i najteža vremena, da ostane pouzdan partner, stabilan poslodavac i primer poslovne izvrsnosti sa ljudskim licem i jednim trajnim ciljem – onima koji dolaze želimo da prenosimo vrednosti koje ne prolaze. Naravno, sve za posledicu ima i poslovni uspeh koji će ove godine i u prihodu i u profitu biti na planiranom nivou.






