Ako društvene ideologije posmatramo u širem smislu kako ih opisuje jedan od najuticajnijih intelektualaca savremenog sveta, Juval Harari (čiji bestseler „Sapiens“ je omiljeno štivo Baraka Obame), onda je nacionalizam bez premca najvažnija od njih. Daleko moćnija od kapitalizma ili religija (poput hrišćanstva i islama), da ne pominjemo daleko manje uticajne ideologije poput komunizma ili feminizma. U stvari, najčešća karta sveta nije ona sa planinama, ravnicama i rekama, ili pak sa temperaturnim zonama, već ona sa političkom mapom koja deli planetu na 193 suverene države.

Da pojednostavimo, vaš svakodnevni život je u najvećoj meri, izuzimajući vaše lične (emotivne i profesionalne) te porodične odnose, najviše određen zemljom u kojoj živite. Nobelovac Štiglic se svojevremeno našalio sa svojim studentima rekavši im da najbolja stvar koju mogu da urade u životu jeste da izaberu svoje roditelje (a time i zemlju, naravno). Dodatne studije ukazuju da je slavni ekonomista bio u pravu. Naime, vaš životni standard je u momentu rođenja 60% određen državom čiji ste stanovnik, 20% porodicom kojoj pripadate, dok ostatak otpada na vaše sposobnosti i sreću.

Postavlja se pitanje zašto su države, odnosno u zapadnom žargonu: nacije, tako determinišuće u određivanju našeg bitisanja i čak posledično i nivoa zadovoljstva životom (nije slučajno da su „najsrećnije“ nacije u svetu one u Skandinaviji, a da ih slede zapadnoevropske zemlje, Japan, Južna Koreja, Australija, Kanada, SAD). Odgovor leži prvenstveno u ekonomskoj politici, pre svega fiskalnoj i razvojnoj, koje države-nacije mogu da vode i koje dugoročno dovode do velikih razlika u nivou razvoja. Naravno, ekonomska politika u dugom roku je određena resursima datih zemalja, a nacije sa moćnim armijama mogu sebi da obezbede najkvalitetnije ljudske, kapitalne i prirodne resurse. Nije stoga čudno da su SAD resursno najbogatija zemlja, tj. da u totalu poseduju najviše svetskog kapitala, visoko obrazovanih pojedinaca i prirodnih bogatstava.

CELU ANALIZU GORANA NIKOLIĆA ČITAJTE U NOVOM NEDELJNIKU KOJI JE NA KIOSCIMA OD ČETVRTKA 18. JULA, ILI U DIGITALNOM IZDANJU DOSTUPNOM NA NOVINARNICA.NET

Komentara

  1. Sreca, sreca, radost
    20. jula 2019. 09:34

    Gradeci svoju srecu na tudjoj nesreci, zapadni covek je pokazao svo siromastvo i bedu koje ne moze da prevazidje. Zeleci da zivi sto komfornije, on je svoje uspehe gradio na neuspesima drugih, potlacenih - robova, radnika, neistomisljenika. Rezultat - Afrika. Da bi Amerika bila prebogata, neko mora biti lisen tog bogatstva. A ko? Pa, neko. Daleko od ociju. Potpuno nerazumevanje pravde, normalnosti i prirodnosti je odvelo Rim u propast. Sada je amerika novi Rim. Za one koji citaju i znaju, dalje objasnjavanje nije potrebno. Ps. Nacionalizam je zamenjen globalizacijom i monetarizacijom kao idejama vodiljama. Nacionalizam je samo proizvod kapitalizma koji se odlicno prodaje sirotinji.

    1. мудријаш
      24. jula 2019. 13:26

      nacionalizam - ljubav prema domovini/državi. Država - organizovana društvena zajednica sa zajedničkim pravilima i zakonima. Država je takođe garant privatne imovine državljana. Nestankom države nestaje i garancija za privatnu svojinu. Nestankom države možeš izgubiti kuću i zemlju jer je neko "tamo" u globalistanskoj prestonici odlučio tako...Molio bih vas, levičare, ukoliko je to ikako moguće, da povremeno uključite taj klikerčić u glavi koji nazivate mozgom, i probate da ga upotrebite, i ne okrivljujete "kapitalizam" za bukvalno sve....zbog takvih budala za koje "sve što leti se jede", izginuše milioni.....

  2. KAO NISU GA BALKANCI VEĆ PROBALI
    20. jula 2019. 16:07

    re: Zašto je nacionalizam najmoćnija ideologija današnjice? I da li bi to moglo da bude dobro za Srbe? Kao da nacionalizam nije bio najmoćnija ideologija 90-tih?

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.