Zašto imamo utisak da je sve više saobraćajnih nesreća i kakve korona ima veze s tim

0
EPA-EFE/KOCA SULEJMANOVIC

“Lančani sudar na auto-putu, jedna osoba poginula”; “Teška saobraćajka na Ibarskoj, stradala jedna osoba”; “Tri saobraćajne nesreće tokom noći, četiri osobe povređene”…

Gotovo da ne prođe dan a da sekcija “Hronika” na portalima i u novinama nije krcata ovakvim naslovima. I premda se broj poginulih u saobraćajkama iz godine u godinu smanjuje (mada ne toliko brzo koliko bi valjalo), u poslednje vreme dolazi do naglog skoka.

Potonji dostupni podaci, iz trećeg kvartala 2021, kažu da je zabeležen rast broja saobraćajki sa nastradalim osobama, kao i veći broj poginulih. U periodu jul–septembar 2021. na našim putevima je registrovano 3.859 saobraćajnih nezgoda u kojima je bilo povređenih ili poginulih osoba, dok je u istom periodu 2020. taj broj iznosio 3.551.

Od jula do septembra stradalo je 155 osoba, od čega 34 pešaka.

Slične brojke beleže se i u svetu: u Sjedinjenim Državama je, recimo, u periodu nakon pandemije ustanovljen povećan broj stradanja pešaka, čak za pet odsto više u odnosu na godinu pre toga.

Zašto?

Opterećenost virusom

Dr Dejvid Spigel, direktor Stanfordove medicinske škole za zdravlje i stres, kaže da su ljudi toliko opterećeni strahom od virusa da im se čini da druge pretnje nisu toliko velike.

“Postoji osećaj da su pravila suspendovana i da je sve moguće. Ljudi ne vode toliko računa o bezbednoj vožnji ili jednostavno ne razmišljaju o tome”, rekao je dr Spigel za „Njujork tajms“.

Frustracije

“Postoji jedan deo populacije koji je neverovatno frustriran, besan, i nešto od tog ponašanja se pokazuje za volanom”, priča Mark Halenbek sa Univerziteta Vašington. “Kada smo u vozilu, osećamo da smo anonimni u toj metalnoj kutiji, i ponašamo se kako nikada ne bismo licem u lice.”

Starije stanovništvo, veći automobili

Autorka Endži Smit kaže da je populacija zapadnih zemalja sve starija, pa tako i ranjivija, ali ukazuje i na jedan drugi faktor:

“Broj usmrćenih pešaka raste otkako je auto-industrija prešla na proizvodnju sve većih automobila. U Americi, 75% novih vozila su kamioneti, kombiji ili džipovi. Automobili su brži, veći i smrtonosniji.”

Ovaj tekst objavljen je u aktuelnom broju Nedeljnika, koji je na svim kioscima

Digitalno izdanje i pretplata na nstore.rs