Intervju: Aleksandar Goračinov, direktor SME HUB

Kako izgleda proces transformacije, od momenta kada stupite u kontakt sa lokalnim preduzećem do završetka saradnje?

SME HUB je još uvek mlad poduhvat koji je lansiran pre nepunih godinu dana, kao projekat javno-privatnog partnerstva između Vlade Švajcarske koju predstavlja Švajcarska agencija za razvoj i saradnju (SDC) i srpske kompanije ICT Hub. Veliko interesovanje vlada među velikim domaćim i multinacionalnim kompanijama da pronađu odnosno podrže dobavljače sa lokalnog tržišta, ali se susrećemo i sa sve više i više malih i srednjih preduzeća koja su veoma ambiciozna i žele da unaprede svoje poslovanje i da svoje proizvode plasiraju na druga tržišta. To je nešto što nam daje dodatni podstrek za rad, ali predstavlja i motivaciju za one koji o tome do sada nisu razmišljali. Trenutno su u procesu transformacije četiri domaća preduzeća, koja su podržana od strane isto toliko multinacionalnih kompanija.

Kada se stupi u kontakt sa nekom lokalnom firmom, prvi korak je duboko razumevanje njihovih potreba, ciljeva i izazova. Nakon toga, zajedno sa njima razvijamo personalizovanu strategiju transformacije poslovanja, uz adekvatne akcione i finansijske planove, a to obuhvata analizu poslovanja, identifikaciju ključnih oblasti za unapređenje i definisanje konkretnih koraka ka ostvarivanju tih ciljeva. A cilj je, naravno, ojačavanje postojećih i ostvarivanje novih saradnji sa nekom od multinacionalnih ili domaćih velikih kompanija koje posluju u Srbiji, što može biti ulaznica za globalno tržište. Čitav proces obuhvata bespovratna finansijska sredstva, personalizovani pristup svakoj firmi, pružanje stručnih saveta, razvoj zaposlenih, implementaciju novih tehnologija i procesa, kao i praćenje napretka i prilagođavanje strategije prema potrebama. Da sumiram, zadatak SME HUB-a je da multinacionalne i velike domaće kompanije povežemo sa adekvatnim domaćim dobavljačima i da kroz analizu poslovanja, uz konsultante, finansiramo i koordiniramo modernizaciju poslovanja i tako otklonimo sve eventualne prepreke za uspostavljanje i razvoj dalje saradnje. Krajnji cilj koji želimo da postignemo je da lokalno malo i srednje preduzeće koje je ušlo u projekat bude dobavljač multinacionalnoj ili velikoj domaćoj kompaniji, unapredi svoje interne organizacione kapacitete i na taj način postane konkurentnije na globalnom tržištu.

Kolike su vrednosti transformacija, koliko firma dobija bespovratnih sredstava za biznis?

Ovo pitanje je veoma važno, a pored onog koje je vezano za njihove obaveze u procesu, jedno od prvih koje čujem u razgovoru sa domaćim privrednicima. Svesni smo da svaki dalji razvoj zahteva i određena ulaganja, a da živimo u prilično neizvesnim vremenima u kojima nisu svi spremni na rizik. Zato, u predstavljanju projekta uvek naglasim da SME HUB pre svega daje veliki značaj samom razumevanju potreba, očekivanja i mogućnosti jednog preduzeća, a tek potom da pruža bespovratna sredstva za transformaciju poslovanja, i to u vrednosti od maksimum 100.000 evra za unapređenje performansi odnosno sveobuhvatnu transformaciju poslovanja. Kada kažemo transformacija poslovanja, to se odnosi na podršku u dobijanju neophodnih sertifikata, licenci, ERP, profesionalizaciji menadžmenta, izgradnji sistema, reorganizaciji firme, upravljanja finansijama, tokovima novca, ljudskim resursima, prodajom, bezbednošću i zaštitom na radu, ESG…

Sredstva su namenjena onim malim i srednjim preduzećima proizvođačima privatnih robnih marki, komponenti, poluproizvoda, ambalaža i slično u industrijama kao što su FMCG, građevina, auto-industrija, drvna i tekstilna industrija, plastičarska, metaloprerađivačka i druge. Postoje i određeni uslovi koje domaća preduzeća moraju da ispunjavaju, a to su one firme koje posluju minimum 3 godine, imaju najmanje 15 zaposlenih, ostvaruju 200.000 evra prihoda godišnje i više i da imaju domaći vlasnički kapital najmanje 51 odsto. Hteo bih da istaknem da je u toku četvrti ciklus prijavljivanja malih i srednjih preduzeća za bespovratno finansiranje, koji će trajati do juna meseca, a onda krećemo u novi ciklus. Pozvao bih sve zainteresovane da kontaktiraju s nama i popune formular na sajtu SME HUB u delu „Postani dobavljač“. Preduzeća koja ispunjavaju osnovne uslove imaće priliku da sa nama rade na daljim koracima oko uključivanja u projekat, dok ćemo firme koje trenutno ne ispunjavaju te uslove zadržati u bazi i truditi se da im pružimo priliku da budu deo projekta u budućnosti.

Kakvi su rezultati nakon 10 meseci rada?

Veoma sam zadovoljan postignutim rezultatima. Iako je posao tek pred nama, predstoje nam brojni izazovi koje treba da prevaziđemo i visoki ciljevi koje treba da dostignemo u narednih pet godina. Do kraja prve projektne godine, 9 domaćih firmi treba da prođe kroz proces transformacije. Nakon toga nam sledi novi krug i pronalaženje novih kandidata za saradnju sa multinacionalnim i domaćim velikim kompanijama. Krenuli smo ambiciozno, ali sa veoma jasnom strategijom i načinima kako da je implementiramo ne bismo li postigli svoje ciljeve. Verujem da ćemo uspeti da doprinesemo jačanju sektora malih i srednjih preduzeća i da ćemo osnažiti domaće firme da ulažu u znanje i u poslovanje kako bi osvajale svetska tržišta. Verujem u snagu srpske privrede, u mala i srednja preduzeća koja su motor njenog razvoja i u sposobnost da naše firme proizvedu kvalitetne proizvode koji zaslužuju da se nađu na globalnom tržištu.

Sa kakvim se sve izazovima suočava SME HUB?

Prema dosadašnjim iskustvima i u razgovoru sa privrednicima mogu da zaključim da su neki od njihovih najvećih izazova današnjice povećanje kapaciteta i efikasnosti, podizanje nivoa organizacije, transformacija poslovnog modela, kao i nedostatak finansijskih sredstava. To je nešto što se kod većine izdvaja kao najveća prepreka koju moraju da pređu za dalje unapređenje i razvoj poslovanja. Ono što smo mi takođe imali prilike da vidimo na osnovu dosadašnjeg iskustva, kada je reč o preprekama i izazovima u samom procesu transformacije poslovanja, ogleda se u dva ključna aspekta. Prvi je otpor prema promenama i očekivanja brzih rezultata po principu „sada i odmah“, a drugi je smena generacija u vlasničkoj strukturi koja može izazvati diskontinuitet u tržišnom nastupu. Da bi sproveli adekvatne korektivne mere u ovom domenu, potreban je transfer znanja i iskustva iz raznih segmenata, što je deo procesa poslovne transformacije. Kako bismo kvalitetno i adekvatno sproveli sve ono što je neophodno, sklopili smo važna strateška partnerstva sa postojećim projektima iz iste oblasti, stejkholderima iz privatnog, vladinog i nevladinog sektora i raznih udruženja i organizacija. Verujemo da će nam ovako značajna partnerstva sa OTP bankom, Švajcarskom privrednom komorom, Razvojnom agencijom Srbije, Nemačkom privrednom komorom AHK, CEVES-om i drugim predstavljati svojevrstan faktor sinergije i dati izuzetan doprinos u daljim aktivnostima na razvoju sektora malih i srednjih preduzeća.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.