Poznat je sastav nove Vlade Srbije i predstavljen je ceo tim. Kakvi nas izazovi iščekuju u 2023. godini i na koji način im se treba suprotstaviti?

Iako nas čeka veoma izazovna 2023. godina, ne smemo da dozvolimo da se pojavi strepnja, koja bi prerasla u strah i dodatno zakomplikovala situaciju. Mogućnosti za prevazilaženje izazova trebalo bi tražiti u spremnosti za promene i nastavak reformi. Pred novom Vladom Srbije se nalazi specifičan period u kome bi ona trebalo da pokaže odlučnost da zadrži stabilnost i nastavi rast srpske privrede.

Pored neizvesnosti u kontekstu sukoba u Ukrajini, tu su na prvom mestu kontrola i zauzdavanje inflacije, energetska kriza, ali i prelivanje problema sa kojima se suočava EU kao naš najveći investitor i spoljnotrgovinski partner. Takođe, ne treba zaboraviti pandemiju koja je još uvek prisutna, srećom u mnogo manjem intenzitetu, ali svakako i dalje ima uticaja na određena kretanja u privredi. Jedini pravi odgovor na sveobuhvatnu krizu jeste uključivanje svih aktera u društvu, a pre svega tesna saradnja privrede i Vlade Republike Srbije. Hrabre reforme, i to prioritetno u oblastima koje će efekte krize donekle umanjiti, trebalo bi da budu zajednički cilj svih.

Kako AmCham može da doprinese reformama neophodnim za ublažavanje krize?

Digitalna transformacija, sprovođenje zelene agende za ekološki čistu i energetski efikasnu Srbiju, unapređenje sistema zdravstvene zaštite i unapređenje regionalne ekonomske saradnje kroz inicijativu „Otvoreni Balkan“, sa fokusom na daljim EU integracijama. To su četiri prioriteta za koje verujemo da su ključni za nastavak kreiranja modernog poslovnog ambijenta. Smatram da upravo ovi prioriteti predstavljaju kamen temeljac daljeg održivog razvoja naše zemlje, i to kroz modernizaciju države i administrativnih procedura, ali i dalje stvaranje sistema u kome mladi žele da ostanu, rade i osnivaju svoje porodice.

Zbog čega je digitalna transformacija od velike važnosti za stabilisanje privrede?

Digitalna transformacija je više od jednostavne digitalizacije procesa i implementacije pojedinačnih rešenja. To je sveobuhvatna promena u načinu upravljanja i odlučivanja. Ona podrazumeva skup rešenja i proizvoda koji u potpunosti premeštaju funkcionisanje u digitalno okruženje, pritom vodeći računa da se sprovodi na pouzdan i bezbedan način uz primenu najsavremenijih principa informacione bezbednosti. U trenucima kada je potreban veći oprez usled globalne krize, svaka inicijativa koja povećava efikasnost, smanjuje troškove i otvara prostor za dalji razvoj je dobrodošla, a digitalna transformacija je upravo to.

Vlada Republike Srbije je u prethodnom periodu uradila dosta po pitanju digitalne transformacije. Sada treba raditi na projektima koji će omogućiti brže, jeftinije i efikasnije funkcionisanje privrede i društva. Kroz stvaranje ekosistema koji bi pomogao da Srbija postane regionalni centar za istraživanje, razvoj i inovativne tehnologije, poput veštačke inteligencije, blokčejna, biotehnologija, stvorili bi se uslovi za privlačenje novih investicija, modernizaciju društva i države.

Šta je potrebno promeniti da bi Srbija postala ekološki čista i energetski efikasna država?

Imajući u vidu globalnu energetsku krizu, jasno je da je u ovom trenutku stabilno snabdevanje energijom od najveće važnosti za održanje privredne aktivnosti, a prioritet obezbeđivanje dostupnosti svih energenata potrebnih industriji. Narednu godinu je neophodno iskoristiti za intenzivna ulaganja u infrastrukturu i diverzifikaciju izvora snabdevanja energijom, kako bi se smanjila zavisnost od samo jedne vrste energenata. Neophodan je i razvoj kapaciteta za skladištenje i isporuku proizvedene energije do krajnjih potrošača, što će omogućiti veću stabilnost energetskog sistema, kontinuitet i dostupnost energije i energenata. U cilju stvaranja povoljnog okruženja za sprovođenje zelene energetske tranzicije, važno je kreirati zaokružen regulatorni okvir koji bi podstakao razvoj projekata obnovljivih izvora energije.

Kakve promene su neophodne kako bi se funkcionisanje sistema zdravstvene zaštite podiglo na viši nivo?

U domenu zdravstvene zaštite ključno je uspostaviti veću sinergiju između javnog i privatnog sektora u obezbeđivanju efikasne i kvalitetne zdravstvene zaštite. AmCham predlaže opsežne izmene i dopune Zakona o lekovima i medicinskim sredstvima kojima se omogućava da se klinička ispitivanja, izdavanje dozvola i svi drugi administrativni postupci u vezi sa lekovima sprovode efikasnije. Jedan od predloga novoj vladi je i sveopšta digitalizacija zdravstva, gde predlažemo da se krene od uspostavljanja elektronskog zdravstvenog kartona kojim se obezbeđuje razmena podataka između javnog i privatnog sektora što jeste uslov za unapređenje efikasnosti u pružanju zdravstvenih usluga.

Koji su sve benefiti unapređivanja regionalnih poslovnih integracija kroz projekte kakav je „Otvoreni Balkan“?

Potencijal šireg regionalnog tržišta može da se postigne samo ako sva tržišta Zapadnog Balkana učestvuju u inicijativi i ako se dogovorene mere efikasno sprovode, a novi vidovi saradnje fazno uvode. Prepoznajući važnost Inicijative, AmCham Srbija se zajedno sa AmCham organizacijama iz regiona dogovorio o intenzivnoj saradnji na unapređivanju regionalnih integracija, sa krajnjim ciljem potpune integracije Srbije i regiona u EU. Između ostalog, pokrenuli smo istraživanje među kompanijama o obaveštenosti o konkretnim olakšicama za kretanje robe, usluga i ljudi, kao i merenje rezultata primene sporazuma za kompanije u okviru inicijative „Otvoreni Balkan“. Rezultat projekta biće i konkretni predlozi za prioritetne oblasti prekograničnog poslovanja koje je potrebno olakšati u okviru Inicijative i trenutno razmišljamo o najefikasnijem načinu da predstavimo rezultate i plan daljeg delovanja, i sa ciljem postizanja pune inkluzivnosti procesa.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.