
Godina za nama bila rekordna za kupovine na internetu u Srbiji, sa 225.000 kupovina dnevno, prema podacima Narodne banka Srbije.
Sada je svoju analizu tržišta elektronske trgovine objavila i Ecommerce Asocijacija Srbije (ECS), koja je zajedno sa partnerima istraživala navike internet kupaca, poslovanje internet prodavnica kao i korišćenje elektronskog novca, usluga elektronskog plaćanja i kartica.
FOTO ROBOT INTERNET KUPCA U SRBIJI
Prema rezultatuma ankete koju su sproveli, na internetu za sada više kupuju žene (58 odsto) nego muškarci, dok starosna struktura učesnika istraživanja kaže da ih je najviše između 25 i 44 godine, kao i da za nijansu radije kupuju uz pomoć mobilnog telefona nego kompjutera.
Kupovine u 40 odsto slučajeva obavljaju više puta mesečno i a čak 99 odsto anketiranih smatra da zahvaljujući onlajn kupovini štede vreme.
Najčešće plaćaju pouzećem, karticom onlajn ili karticom prilikom dostave, a zatim i e-bankingom.
Iako je cena i dalje ključna pri odluci da se klikne na „kupi“, iz ECS primećuju da su sve značajniji i drugi faktori – poput širine izbora proizvoda i veličina, besplatne isporuke ili mogućnosti biranja načina dostave.
RASTE POVERENJE POTROŠAČA U ONLAJN KUPOVINU
Podaci Narodne banke kažu da je u 2024. zabeleženo povećanje od 39,2 odsto više internet kupovina u odnosu na 2023. godinu.
U gotovo istom procentu porasle su i dinarske kupovine, čija vrednost je dostigla 162,3 milijarde dinara ili gotovo 1,4 milijarde evra, dok je vrednost transakcija u stranim prodavnicama porasla za oko 40 odsto na 735,2 miliona evra.
„Najviše ohrabruje podatak da elektronska trgovina u Srbiji beleži stabilan rast, kako u broju online kupaca, tako i u ukupnoj vrednosti transakcija, uz sve veće učešće domaćih internet prodavnica, lokalnih logističkih i platnih rešenja. To jasno pokazuje da tržište sazreva i da se poverenje potrošača u online kupovinu kontinuirano povećava“, kaže za Nedeljnik Ivan Tanasković, direktor ECS.
INTERNET TRGOVINA POSTAJE MAINSTREAM
Jedan od rezultata istraživanja ECS kaže da su se naši kupci potpuno okrenuli domaćem tržištu, pa tako njih više od 60 odsto kupuje na domaćim online prodavnicama, dok u isto vreme njih 37 odsto kombinuje domaće i strane prodavnice.
Osvrćući se na te podatke, CEO Ananasa Marko Carević za Nedeljnik kaže da njih ohrabruje i motiviše svaki rezultat koji pokazuje da naši sugrađani kupuju onlajn, bez obzira da li su to domaće ili strane platforme za onlajn trgovinu.
„Ta činjenica je najbolji pokazatelj da naše tržište organski raste, ali ono što je najvažnije je da ljudi stiču poverenje u ikomerc i da zapravo internet trgovina postaje ‘mainstream’. Upravo na tim podacima mi pravimo planove u razvoju našeg daljeg poslovanja“, ističe Carević.
Njegova ocena je da će lidersku poziciju zauzeti i zadržati samo onaj igrač koji ponudi kompletno i besprekorno vrhunsko iskustvo koje podrazumeva – širok asortiman proizvoda, sigurna plaćanja na platformi, brzu i pouzdanu dostavu i ono što je takođe veoma bitno jednostavan proces povrata i reklamacije proizvoda koji ste kupili.
„Kada jednom vaš kupac iskusi vrhunsko korisničko iskustvo i uveri se da je proces brz, pouzdan i intuitivan vi ćete zadobiti njegovo poverenje, čak i kada mu se proizvod koji je kupio ne sviđa i želi da ga vrati“, zaključuje Carević.
IZAZOVI ZA STRATEŠKO PLANIRANJE RAZVOJA
Izuzetno optimistični trendovi rasta domaće internet trgovine praćeni su i izazovima, a direktor ECS Ivan Tanasković izdvaja nedostatak zvaničnih i sveobuhvatnih podataka.
„Radi se podacima poput broja internet prodavnica, vrednosti i veličine e-commerce tržišta – što otežava strateško planiranje svih učesnika na tržištu. Ecommerce Asocijacija Srbije planira da u saradnji sa regulatorima radi na unapređenju ovih podataka“,ukazao je Tanasković.
Naglašava da, pored toga, siva ekonomija i dalje predstavlja ozbiljan izazov, a snažniji razvoj elektronskih i kartičarskih plaćanja, prema njegovom mišljenju, može biti jedan od ključnih alata u njenom suzbijanju i daljem jačanju formalne e-commerce scene.
U Ananasu fokus stavljaju na potrebu edukacije tržišta kao i na dodatni razvoj logističke infrastrukture.
„Zato smo i odlučili da proširimo kapacitete naše kurirske službe Ananas express, ali u paraleli i da prvi na tržištu pokrenemo Ananas Seller akademiju kako bismo svima koji su zainteresovani za prodaju preko interneta pružili neophodna znanja i veštine da se ohrabre i prošire svoje poslovanje i na ovaj segment“, rekao je za Nedeljnik Marko Carević.