Srbija ima potencijal da postane vodeći igrač u oblasti tehnoloških inovacija

    0
    Izvor: Srbija inovira

    Superklaster kao rešenje da rast i razvoj inovacija u domaćoj privredi

    U okviru projekta Srbija inovira, koji realizuje ICT Hub uz podršku USAID-a, početkom decembra održan je niz Superklaster radionica u Novom Sadu, Nišu i Beogradu, gde su predstavnici startapova, privrednog sektora i akademske zajednice imali priliku da simuliraju superklaster i direktno se upoznaju sa prednostima ovog ekonomskog modela. Radionice je održao renomirani stručnjak i ekspert za korporativne inovacije, preduzetništvo i transfer tehnologije, Afonso Rebelo de Sousa, koji je tokom svoje karijere doprinosio uspehu globalno poznatih kompanija kao što su LinkedIn i Adidas.

    Nedavno ste imali priliku da radite sa srpskim talentima. Šta su Vaši prvi utisci nakon radionica održanih u Srbiji?

    Ovo je zapravo sedmi put da radim u Srbiji i ne samo da sam, kao i uvek, oduševljen talentom, radoznalošću i željom za istraživanjem (čak i onih skeptičnih), već je ova misija razotkrila i moć hiperfokusiranih domena i sklonost koja pokreće akademsku zajednicu, startape i institucije da rade zajedno. Novina za mene je svakako bilo druženje sa ekpertima iz određenih oblasti koji su i te kako svesni svog potencijala i koji su željni da rastu i razvijaju se kako regionalno, tako i van granica ove zemlje. Volim da radim u Srbiji, uvek uradimo mnogo a ovaj put smo to prevazišli.

    Zašto verujete u superklaster? Koje su glavne prednosti ovog modela?

    Ukratko, i ovo ću uvek govoriti, superklaster skraćuje vreme za izlazak na tržište i to me dovodi do njegove najveće prednosti: sinergije! Dobro planirane sinergije kompanija, akademeske zajednice, institucija, preduzetnika i startapa, koriste postojeće resurse i snage kako bi skratili vreme izlaska na tržište. Zvuči jednostavno, ali zahteva usklađivanje i obaveze koje mogu da potraju i 1-3 meseca, ali kada se jednom postavi, za superklaster nema stajanja.

    Zašto su inovacije danas toliko važne? Ima li napretka bez inovacija?

    Rekao bih da je to zbog dva razloga: brzine i širine razvoja koji jednostavno ne možemo da pratimo, ali želimo da iskoristimo; i potrebe velikih kompanija (bilo kroz istraživanje i razvoj, investiranja u startape ili korporativne poslovne poduhvate) da steknu nove klijente. Ova dva faktora zajedno čine savršen spoj za razvoj inovacija. Ovome se dodaje i ranije oslanjanje na marketing, ali ovu profesiju sada pokreću podaci koji retko kada mogu da se protegnu dalje od obezbeđivanja i inoviranja u sklopu svojih prodajnih kanala. Na kraju krajeva, inovacije se mogu ostvariti po određenoj ceni, treba da donesu prihod i služe svim našim budućim klijentima.

    Kako vidite potencijal Srbije u oblasti tehnoloških inovacija?

    Bez šale, kao vodećeg globalnog igrača! Postoji nasleđe, talenat, tehničke veštine, čak su i ulaganja moguća u Srbiji. Ono što je možda potrebno jeste upravljati očekivanjima ovog potencijala: da li tražimo “jednoroga” i zašto? Da li je u pitanju strana investicija? Ovi aspekti su važni, jer mi ipak nismo SAD. Na primer, ja sam Portugalac i u mnoštvu razvoja u tamošnjem startap svetu, verujem da smo izuzetno dobro ispunili jedan potencijal: da zadržimo svoje i privučemo strane vrhunske talente – one koji menjaju igru.

    Iz Vašeg iskustva, šta su najveći izazovi za stvaranje jednog uspešnog superklastera?

    Već sam spomenuo aspekte sinergijskog ušešća i posvećenosti, stoga verujem da je ovde najveći izazov promena kursa i fokusa. To nažalost prečesto uništava isti još u startu, što zbog zamora hiperfokusa domena, što zbog pritiska da se odstupi. Potrebno je oko 15 meseci da se zaokruži ceo proces i da bi počeo da daje rezultate, zato treba ostati na pravom putu bez obzira na sve.

    Šta ovakav način umrežavanja i sinergije znači za privredu i kompanije?

    Za privredu, to znači investicije, radna mesta i pre svega, talenat u celosti! Za kompanije, brojne su prednosti, među kojima su: novi kupci/klijenti, portfolio ponude, kultura (negovanjem kontinuiranih inovacija), pa čak i novi zaposleni, kroz jačanje brenda njihovih talenata kao inovativnih kompanija.

    Da li će se budućnost privrede oslanjati na globalno usvajanje superklastera?

    Ja sam prilično pristrasan, pa ako razložimo superklaster u domen hiperfokusa i maksimizaciju resursa, onda da! Zato, hajde da radimo prema svojim snagama sa svojim snagama jer je to siguran put ka ekonomskom suverenitetu i rastu.

    Autor intervjua: Srbija inovira, dozvoljeno za objavljivanje