Različitost je bogatstvo sveta

    Intervju: Branka Radojičić, HR poslovni partner u kompaniji Carlsberg Srbija, govori o diverzitetu i inkluziji

    0
    Foto: Promo

    Diverzitet i inkluzija jedna je od najaktuelnijih tema poslovnog sveta u poslednje vreme. Šta zapravo znače ove reči?

    Kada čujemo „diverzitet”, najčešće pomislimo na boju kože, ograničenja fizičkih sposobnosti, seksualnu orijentaciju ili diskutujemo kako se u ženskom rodu kaže neko zanimanje, međutim, ljudi se razlikuju na toliko mnogo nivoa – po polu, godinama života, radnom i životnom iskustvu, sposobnostima, obrazovanju, kulturnom, etničkom i porodičnom nasleđu, veri, životnom stilu, govoru, socijalnom i ekonomskom statusu, mestu u organizaciji itd. Ove razlike su oduvek bile deo naših života, a danas je radna sredina posebno šarenolika. Usled toga što sarađujemo sa većim brojem ljudi, način na koji prihvatamo različitosti ušao je u fokus velikih kompanija. Inkluzija se upravo odnosi na strategiju kojom menadžment, u saradnji sa ljudskim resursima, radi na osvešćivanju kolektiva i samim tim, njegovoj boljoj saradnji.

    Da li smatrate da je potrebno toliko potencirati ovu temu? Ne stvara li se time negativan efekat?

    Ova tema se možda čini prenaglašenom, zbog čega su mnogi već izgradili dozu odbojnosti prema njoj, ali kada god želimo da napravimo bolju ravnotežu u zajednici, moramo naglasak staviti na njene slabije tačke. Potenciranjem razgovora o onome što vidimo kao prostor za unapređenje doprinosi povećanju svesti o datom izazovu, stavlja ga u fokus razmišljanja. Samo tako možemo primetiti kakav odnos imamo prema ljudima sa kojima sarađujemo i preispitati ga.

    Zašto je različitost toliko važna i čemu doprinosi?

    Različitost je bogatstvo sveta i nepresušnog potencijala koje nam omogućava da nadograđujemo i širimo svoje shvatanje i iskustvo, a samim tim nas čini kreativnijim i inovativnijim. Carlsberg je lider u inovacijama baš zato što obiluje različitošću. Nove ideje i rešenja usvajamo iz razmišljanja različitog od našeg, modifikujemo ih i primenjujemo u izazovima sa kojima se suočavamo – kao pojedinci i timovi. Prihvatanje različitosti dolazi prirodno kada saznajemo više o njima, pa tako bolje razumemo druge, ali istovremeno razvijamo i sebe.

    Na koji način pristupate inkluziji u kompaniji Carlsberg?

    Vrednosti koje zastupamo su tolerancija, solidarnost, pošten i jednak tretman i prilike za svakog pojedinca, trudeći se da se svaki zaposleni oseća kao vredan deo zajednice koji svojim radom i veštinama doprinosi zajedničkom napretku. Zdravu sredinu moramo negovati i u nju neprekidno ulagati. Za izvrsnu saradnju potrebno je međusobno poverenje, osećaj prihvaćenosti i sigurnosti.

    Koliko je tema diverziteta i inkluzije bitna za kompaniju kao poslodavca?

    Mlađe generacije odrastaju i žive sa novim, naprednijim idejama koje se tiču individualnosti. Budi ono što jesi, jedinstven, autentičan i budi ponosan na to. Poslodavci moraju uhvatiti korak sa njima i napraviti mesta za mlade koji će se u radnoj sredini osećati prihvaćeno i slobodno da istupe sa nekonvencionalnom idejom, inovacijom, predlogom rešenja koje može doneti kompaniji veliku vrednost. Stariji zaposleni se, s druge strane, mogu osetiti nepoželjno, neadekvatno ili zapostavljeno, a zapravo, njihovo iskustvo i te kako doprinosi poslovanju. Zadovoljan zaposleni jedini daje svoj najbolji doprinos poslodavcu. Zato je humanost u najširem smislu ne samo ispravan nego i prirodan deo uspešnog poslovanja.

    Odakle možemo početi kada se bavimo diverzitetom i inkluzijom u svom poslovnom okruženju?

    Kao prvo preporučila bih svakome da se o ovoj temi bolje informiše, ostavljajući predrasude po strani, i da tako što više sazna i uvidi pozitivne aspekte različitosti. Posmatrajmo sebe u radnom okruženju uočavajući ima li razlika u ponašanju prema različitim koleginicama i kolegama, u očekivanjima koje imamo od njih. U vrednovanju njihovog doprinosa? Iz kog stava dolaze te razlike i da li su zaista fer? Šta nam smeta kod nekoga ko je drugačiji od nas i zašto nam to smeta? Šta cenimo kod svakog kolege? Pođite od sebe i svojim primerom edukujte druge, a zatim posmatrajte pozitivne promene i uživajte u zdravom radnom okruženju i novim poslovnim uspesima.