Elektronska trgovina u Srbiji, prema istraživanju Privredne komore Srbije, udvostručena je tokom vanrednog stanja, u odnosu na vreme pre pandemije Kovid 19, a rast kupovine i prodaje preko interneta očekuje se i u narednom periodu. To potvrđuju i istraživanja inostranih eksperata po kojima bi e-trgovina u Srbiji do kraja godine trebalo da ima 3,3 miliona korisnika i generiše prihod od oko 370 miliona evra. U martu i aprilu, osim namirnica, najviše su se onlajn kupovali računari i računarska oprema, mali kućni aparati, odeća, obuća.

Analiza PKS ukazuje da je prodaja  namirnica u tom periodu povećana deset puta u odnosu na prosečni mesečni promet pre pandemije. Veliki trgovinski lanci  su aktivirali i ojačali svoje onlajn prodavnice i sopstvene dostavne službe zbog zahtevanih visokih standarda za transport prehrambenih proizvoda, rekao je Marko Čadež, predsednik Privredne komore Srbije.

Analiza PKS ukazuje da je prodaja  namirnica u tom periodu povećana deset puta u odnosu na prosečni mesečni promet pre pandemije. Veliki trgovinski lanci  su aktivirali i ojačali svoje onlajn prodavnice i sopstvene dostavne službe zbog zahtevanih visokih standarda za transport prehrambenih proizvoda, rekao je Marko Čadež, predsednik Privredne komore Srbije.

Tako je, na primer, u Merkatoru S, osim značajnog rasta onlajn prodaje namirnica, promenjena i starosna struktura kupaca pa su skoro sve generacije kupovale preko interneta. Ovaj trgovinski lanac proširio je uslugu Click and Collect u 17 gradova i na 24 lokacije i koristio specijalizovana vozila za prevoz robe.

„Prvi put smo se našli u situaciji da je potražnja u e-commerce veća od kapaciteta ponude. Izbrisana je i predrasuda da je to namenjeno mladima, sve starosne strukture imaju potrebu i mogućnost da razumeju benefite koje ovakva usluga nudi i žele da kupuju online”, rekla je Maja Veselinović, direktorka sektora online prodaje u kompaniji Mercator-S, i dodala: „Kako je u trenutku skočio fokus na online poručivanje, morali smo hitno da reagujemo. Pojačali smo kapacitete za Idea Online dostavu i razvili opciju Poruči&Pokupi, uz preuzimanje kupovine u nekoj od 24 prodavice, u 17 gradova širom Srbije. Pored Idea Online dostave koja je za 24h na vašoj adresi, Poruči&Pokupi, koji se u radnji može preuzeti za samo 2 sata od trenutka poručivanja, pokrenuli smo i dostavu u saradnji sa Glovom, gde poručene namirnice možete dobiti za manje od 60 minuta, od trenutka poručivanja.”

Kompanija Doncafe (Strauss Adriatic) formirala je onlajn platformu „Kafa kod kuće“, prosečan dnevni broj porudžbina bio je između  80 i 100, dok se pazario najmanje po kilogram kafe. Kompanija je angažovala na poslovima dostave radnike koji, zbog vanrednog stanja, nisu mogli da redovno obavljaju svoj posao i time zadržala zaposlene.

Trgovci  tehničkom robom, po rečima Čadeža, značajno su nadomestili pad klasične prodaje  i gubitak zbog zatvorenih radnji i tržnih centara najviše zahvaljujući velikim nabavkama računara koje su kompanije kupovale kako bi zaposlene opremile za rad od kuće.

Tako je u Tehnomaniji na onlajn platformi u martu 2020. godine registrovano oko 100.000 novih korisnika, dok je prodaja povećana za 50 procenata. Najviše su se kupovali laptopovi, veb kamere, monitori, štampači, skeneri, kuhinjski uređaji, posebno pekači za hleb, mašinice za šišanje, depilatori, fenovi, konzole i video igre, prečišćivači vazduha, frižideri i zamrzivači.

I trgovac sportskom opremom Sportvision, tokom krize, preko interneta prodao je robu vrednu više od  40 miliona evra u devet zemlja u kojima posluje – Srbiji, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Makedoniji, Hrvatskoj, Sloveniji, Albaniji, Bugarskoj i Rumuniji, a onlajn prodaja se povećala čak za 200 odsto.

Mali trgovci i proizvođači brzo su reagovali i iskoristili mogućnost da besplatno ili uz minimalnu naknadu izađu na platforme koje su IT kompanije specijalizovane za e -trgovinu, za njih posebno kreirale, istakao je Čadež.

Kompanije Wireless Media i Shopen razvile onlajn platforme za transformaciju preduzeća sa tradicionalnih kanala prodaje ka onlajn trgovini. Obe platforme su zabeležile trocifreni rast korisnika, a platforma Shopen nudi besplatnu registraciju i prijavu e – prodavnice.

Dijaspora šop je zabeležio rast prodaje oko 100 odsto u poređenju sa mesecima pre pandemije Kovid 19, a pojedini dani beleže povećanje i za 300 procenata. Najviše su se tražili prehrambeni proizvodi, a prosečna potrošačka korpa u onlajn prodaji činila je 56 artikala.

I ugostiteljski objekti, po rečima predsednika PKS, prilagodili su se krizi uvodeći dostavu hrane kako bi zadržali radnike i omogućili klijentima neometano korišćenje njihovih usluga. Prema podacima PKS prikupljenim od dostavljača hrane, ove kompanije imale su veliki rast broja porudžbina, u aprilu čak 109 odsto više nego u martu.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.