Radmila Trifunović, generalna direktorka Metalca a.d.: Teška vremena najbolja su za krupne odluke

    0
    Foto: Promo

    Krajem 2020. godine, Metalac grupa je uprkos brojnim preprekama usled pandemije kovid-19 ostvarila ukupni prihod od 120 miliona evra, 4,7 miliona evra bruto dobiti. Sačuvano je zdravlje zaposlenih i održana postojeća partnerstva. Na koji način je kompanija prevazišla izazove i ostvarila navedene uspehe?

    Iz sadašnje pameti, mislim da je Metalac i 2020. godine samo potvrdio koliko je utreniran za nepredvidive i teško sagledive situacije. Sa dolaskom korone, odmah nam je bilo jasno da su za opstanak dve stvari najvažnije: zdravlje 2 200 ljudi i likvidnost. Ispunjenje ta dva cilja dalo nam je za pravo da ishod godine smatramo uspehom, jer smo je završili pozitivno, iako nam je korona uzela 4 miliona evra dobiti. Tok poslovne aktivnosti na nivou Metalac grupe nije, međutim, nijednog trenutka zaustavljen, a naša trgovinska preduzeća u Srbiji su čak napravila pravi podvig što će ostati učenja vredno istorijsko iskustvo. Takođe, iz kovid godine su stabilno izašli i naši dugogodišnji partneri, kako na domaćem, tako i na inotržištima, i to će svakako doprineti zajedničkom rastu i razvoju, kad se za to stvore uslovi. Uostalom, Metalac slovi za jednu od najzdravijih srpskih kompanija, a upućeni dobro znaju da se zdravlje kompanije ne meri samo profitom. Čak ni u 2020. nije izostala nijedna od tradicionalnih Metalčevih aktivnosti prema lokalnoj zajednici, novorođenoj deci, sportskim klubovima koji okupljaju mlade, zdravstvenom centru… po čemu je Metalac svrstan među lidere društvene odgovornosti.

    Analize su predviđale da će 2021. biti bolja od 2020. godine kada je reč o rastu privrede. Ispostavilo se da se prognoze nisu ostvarile. Kakve izazove očekujete u 2022. godini i kako se Metalac grupa priprema za predstojeći period?

    Znali smo da posle korone ništa neće biti isto. Istina je da je 2021. izuzetno teška – čak teža od prethodne. Već kraj 2020. je nagovestio da će problemi i ograničenja jačati na više strana, a najviše u cenama sirovina, i to bez izuzetka (čelik, inox lim, papir, smola…). Rast cena sirovina je vrlo brzo dobio tako ozbiljne razmere sa rizikom da ugrozi dalje poslovanje, kako u delu proizvodnje, tako i u delu tržišta. I traje evo već skoro 10 meseci. Svesni smo da neki naši konkurenti u ovoj situaciji imaju ozbiljnu zaštitu svojih država preko mera kojima čuvaju strateške sirovine i na drugoj strani stimulišu izvoz. Ipak, možemo biti zadovoljni rezultatima u prvih šest meseci ove godine, ali realno, na to su uticale neke interne prednosti, veći stock materijala na početku godine, izražena štedljivost i disciplina u planiranju i sl. Kako će biti u drugoj polovini godine, videćemo.

    Digitalizacija je jedan od prioriteta Metalac grupe već skoro čitavu deceniju. Pandemija koronavirusa je, između ostalog, ukazala na pogodnosti onlajn prodaje. Šta je Metalac do sada uradio na ovom polju i šta su ciljevi u budućnosti?

    Digitalna transformacija i on-line trgovina su integralni deo naše strategije. Imamo on-line prodaju u Srbiji, Crnoj Gori i Hrvatskoj. Prisutni smo na društvenim mrežama u celom regionu. Razvijamo aplikacije koje će pomoći praćenju i razumevanju korisničkog iskustva i sopstvenom prilagođavanju u korist njihovog zadovoljstva… Realno, prilagođavanje i razvoj ovog tipa traži i vreme i novac. I nova znanja iznad svega. Metalac jeste apsolutno strateški opredeljen da ide u korak sa zahtevima vremena, ali isto tako oprezno i realno sagledava opravdanost svakog ulaganja u odnosu na očekivane domete i rezultate – sada i u budućnosti.

    Reorganizacija procesa Metalac grupe fokusirana je i na novu organizaciju prodaje, odnosno, kako ste naveli „prilagođavanje”, usled promena na tržištu. Šta podrazumeva ovo „prilagođavanje”?

    Mi u Metalcu verujemo da su teška vremena najbolja za krupne odluke. Jedna od takvih je svakako bilo i sistematsko, timsko, strateški inicirano – preispitivanje efikasnosti i efektivnosti svih poslovnih procesa u odnosu na promene u okruženju i zahteve novog vremena. Otkrili smo da postoji veliki prostor za unapređenje. U svakom slučaju, plan je da u 2022. uđemo sa novom organizacionom celinom koja će se centralizovano baviti standardima prodaje, uz podršku novih modernijih logističkih procesa. Maloprodajni lanac Metalac sa 80 prodavnica u Srbiji, kojim su do sada upravljala dva naša preduzeća, biće objedinjen. Proizvodna društva nastavljaju svoj investicioni plan u delu automatizacije, a pošto su naših pet fabrika sa deset proizvodnih programa veliki potrošači energije – poseban akcenat je na projektima energetske efikasnosti. Svi naši napori i unapređenja vode ka podizanju poslovnih performansi Kompanije, koja na kraju, baš kao i na početku, zadovoljstvo zaposlenih i brigu o ljudima stavlja među prioritete. Mi ipak poslujemo u teškom metalskom kompleksu koji, za ovakve sveukupne rezultate, traži zaista mnogo zalaganja svih zaposlenih.