Tržište guma za putničke automobile i kombije u Srbiji u 2020. smanjilo se za 16 odsto u odnosu na 2019. godinu. Istovremeno, prodaja letnjih guma opala je za petinu, odnosno za 24,2 odsto, zimskih za 13 odsto, dok je prodaja guma za sve sezone najmanje pogođena situacijom sa koronavirusom, pa je opala tek za pet procenata. To pokazuju podaci koje je podelio Continental, jedna od vodećih svetskih kompanija za proizvodnju guma.

Ako se rezultati u Srbiji uporede sa zemljama u regionu, primetno je da je trend opadanja prodaje zastupljen i u Hrvatskoj i Sloveniji gde se beleži pad na tržištu od 14,9 odsto, odnosno 20,2 odsto u odnosu na 2019. godinu.

Brojke u prethodnih desetak godina variraju, odnosno imaju periodične uspone i padove. Tako je u Srbiji tržište guma imalo trend opadanja između 2010. i 2014. godine, dok se rast beležio od 2014. do 2019. godine, sa nešto lošijom statistikom u 2018. godini.

Potražnja za letnjim gumama malih colaža u velikom padu

Istražujući pojedinačne kategorije u slučaju letnjih guma podaci kažu da je prodaja pneumatika za putničke automobile u 2020. pala za 25,3%, SUV guma za 14,4%, dok prodaja kombi guma beleži pad od 18,6 odsto u odnosu na prethodnu godinu.

Prema istim podacima, gledajući dimenzije guma, može se videti su različite veličine sa granicom do 20 inča (oko 50 cm) zabeležile pad za više od 15 odsto. Međutim, smanjenje je prilično dramatično u segmentu manjih dimenzija, 15 inča (38cm) i niže, gde pad iznosi više od 30 odsto.

Foto: Sascha Schuermann

Ukupan pad na tržištu zimskih guma

Tržište zimskih guma smanjilo se za 13 odsto u odnosu na 2019. godinu. Ovaj pad predstavlja ponderisani prosek smanjenja prodaje guma za putničke automobile za 13 odsto, SUV guma i 18,4 odsto i kombi guma za 10,4 odsto.

Gledajući po veličinama, može se reći da je prodaja dve najvažnije dimenzije na srpskom tržištu (15 -16 inča) opala za 19 odsto, to jest za 26,9 odsto, dok su ostale dimenzije, između 13 i 21 inča, izgubile najmanje 10 odsto.

Tržište guma za sve sezone (All-season)

Tržište all-season guma opalo je za 5 odsto u 2020. godini, odnosno 4,4 odsto u putničkom programu i 0,7 odsto kod SUV guma. Analizirajući podelu prema dimenzijama, ne može se prepoznati jasan trend, ali ako se posmatraju samo tri najvažnija opsega veličina, prodaja od 14 inča porasla je za 13,4 odsto, dok se od 15 i 16 inča smanjila za 8,4 odnosno, 8,3 odsto.

2020. godina je donela nove izazove

Zbog uticaja COVID-19, došlo je do pada prodaje novih vozila, ali i upotrebe automobila generalno. To je dalje rezultiralo padom na domaćem tržištu guma.

„Zimski meseci dočekali su naše partnere u nesigurnom okruženju, jer su efekti vanredne situacije izazvane koronavirusom uticali na potražnju. Uprkos činjenici da sve više ljudi pazi da promeni gume sezonski, kako je to i planirano, vremenski uslovi su i dalje ključan faktor. Oktobar i novembar su u godini za nama bili blagi, pa je i to pored situacije sa virusom doprinelo smanjenju potražnje za gumama, kako u zemljama u regionu, tako i u celoj Evropi“, ističe Vilmos Tokaji, direktor prodaje Continental Hungaria Kft.

„Godina 2020. bila je posebna u svim aspektima, jer je pandemija svetu donela dodatnu neizvesnost. Dobro smo se prilagodili, iako je činjenica da je na rezultate uticalo to što su vrhunci zdravstvene krize bili u neposrednoj blizini dva glavna vrha prodaje za industriju guma. Pad je inače bio očigledan ne samo na lokalnom, već i na regionalnom i evropskom nivou. Sve u svemu, mogli smo da vidimo i to kako su vremenski uslovi i lokalni zakoni igrali važnu ulogu kada je u pitanju odnos vozača prema zameni guma, ali takođe je značajno istaći da su ljudi danas mnogo svesniji činjenice da su te četiri okrugle stvari jednio što povezuje njihova vozila sa putem i znatno utiču na bezbednost. Gume za sve sezone sve više postaju rešenje za određene tipove vozača i uslova u kojima voze, dok većina samosvesnih vozača, koji svake godine pređu značajnu količinu kilometara, shvataju važnost posedovanja guma koje su stvorene bilo za letnje ili zimske uslove“, istakao je Vilmos Tokaji, šef prodaje kompanije Continental za jugoistočnu Evropu (SEE).

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.