Predstavljen novi inovativni servis Nacionalne dečije linije

0
Foto UNICEF

Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, Centar za zaštitu odojčadi, dece i omladine Beograd i UNICEF, uz finansijsku podršku Evropske unije, danas su pustili u rad novi inovativni servis Nacionalne dečije linije (NADEL) za prijavu nasilja i savetovanje kroz čet bot i Viber bot aplikacije.

Unapređenje i podrška NADEL-u je od posebnog značaja u kontekstu sprovođenja nedavno usvojene Strategije za prevenciju i zaštitu dece od nasilja za period 2020-2023, kao i u cilju jačanja celokupnog sistema prevencije i odgovora na nasilje nad decom u Republici Srbiji. Ministarka za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja prof. dr Darija Кisić Tepavčević poručila je da Vlada Republike Srbije ima nulti oblik tolerancije kada je u pitanju nasilje.

„Održavanje fizičkog i mentalnog zdravlja naše dece je prioritet svih nas. U skladu sa tim, otvaranje ovakve usluge daće dodatni doprinos u sprečavanju svake vrste nasilja, naročito u populaciji dece i omladine“, rekla je Кisić Tepavčević.

Кisić Tepavčević je navela da će nova usluga omogućiti da se na lakši način prepozna svaki oblik nasilja i da se na vreme reaguje, budući da se mlađa populacija najslobodnije oseća upravo prilikom ovakve vrste komunikacije. Prof. dr Кisić Tepavčević je dodala da je cilj da se pruži maksimalna sloboda i podrška svoj deci i omladini da prijave bilo kakav oblik zlostavljanja i nasilja i da deca znaju da nisu sama i da imaju kome da se obrate za pomoć.

Deci se, naglasila je Кisić Tepavčević, pruža mogućnost da putem četa podele svoja iskustva, razmišljanja i probleme sa kojima se suočavaju i to na maternjem jeziku, bez obzira na to gde se u tom momentu nalaze.

Kriza izazvana korona virusom je višestruko uticala na živote dece i na njihov razvoj. Usled povišenog stresa došlo je do porasta nasilja u porodici kao i smanjene pristupačnosti službi za zaštitu dece. Savetovanje putem čet bota i Vibera bota uspostavljeno je da omogući prijavu nasilja i savetodavni rad koji obezbeđuje privatnost, s obzirom na to da je telefonski razgovor nekim situacijama nemoguć.

„Videli smo da je pandemija uticala na pogoršanje situacije u vezi sa mentalnim zdravljem i povećala nivo stresa usled izolacije, straha, panike i nerazumevanja okolnosti u kojima se nalazimo. A sve to utiče na nivo nasilja u društvu. Borba protiv nasilja nad decom je jedan od prioriteta UNICEF-a. Vlada Republike Srbije je jasno pokazala posvećenost pristupu nulte tolerancije prema nasilju. Stoga je od ključnog značaja da se ovaj momentum održi“, izjavila je Deyana Kostadinova, direktorka UNICEF-a u Srbiji.

Uvođenje novih inovativnih servisa je omogućio UNICEF zahvaljujući finansijskoj podršci Evropske unije, kroz Generalni direktorat Evropske komisije za politiku susedstva i pregovore o proširenju (DG NEAR).

„Deca su uvek osetljiva grupa i u okolnostima kao što je ova sada sa COVID pandemijom, postaju još izloženija potencijalnom nasilju. Iz tog razloga sarađujemo sa velikim brojem partnera iz državnog sektora, sa međunarodnim organizacijama i civilnim društvom, kako bismo tu situaciju sprečili i zaštitili decu što je više moguće. U okviru ovog projekta, podrška je usmerena na četiri oblasti – zdravlje, obrazovanje, rani razvoj deteta i zaštitu dece. U ovom specifičnom slučaju, naš cilj je bio da iskoristimo dostupnu modernu tehnologiju koja često omogućava jednostavniji pristup pomoći, dok istovremeno štiti privatnost deteta“, rekla je Leoneta Pajer iz Delegacije Evropske unije u Srbiji.

NADEL je sastavni deo Centra za zaštitu odojčadi, dece i omladine Beograd i čini ga mreža iskusnih savetnika specijalizovanih za rad i razgovor sa decom. Od svog osnivanja, savetnici NADEL-a su primili više od milion telefonskih poziva dece iz cele Srbije i pružili više od 50.000 savetovanja.

„Nacionalna dečija SOS linija počela je sa radom 2005. godine pri Centru za zaštitu odojčadi, dece i omladine i jedan je od proverenih servisa koji funkcioniše sa ciljem prevencije i prijave nasilja, ali i podrške deci i mladima u vezi sa mnogim pitanjima koja su im od značaja. Deca moraju da imaju poverljiv, anoniman, besplatan i dostupan kanal za prijavu nasilja ili sumnje na nasilje. Prateći njihove potrebe, uz ogromnu podršku i aktivno učešće UNICEF-a i resornog Ministarstva upustili smo se u ozbiljan posao izrade bezbedne interaktivne platforme kojoj se anonimno može pristupiti i ostvariti online savetovanje sa obučenim stručnjacima koji su kroz posebnu vrstu treninga pripremljeni da pruže uslugu čet savetovanja”, poručio je Zoran Milačić, direktor Centra za zaštitu odojčadi, dece i omladine.