Pravo na korišćenje žiga „Čuvarkuća“, u okviru projekta Privredne komore Srbije (PKS) „Stvarano u Srbiji“, kao potvrdu kvaliteta i domaćeg porekla, dobilo je krajem avgusta 75 proizvoda, a još 239 zahteva je u obradi. Očekuje se da će, već početkom jeseni, oko tri stotine domaćih proizvoda nositi oznaku „Čuvarkuća“. U konkurenciji su proizvodi različitih industrija, a pravo na žig za sada je dobilo najviše brendova iz prehrambenog sektora.

„Stvarano u Srbiji“ jedan je od najvažnijih društveno odgovornih projekata koji Privredna komora Srbije sprovodi u saradnji sa poslovnom zajednicom sa ciljem da podrži domaće proizvode i proizvođače i unapredi svest potrošača o značaju kupovine domaćih proizvoda.

„‘Stvarano u Srbiji’ je akcija kojom želimo da probudimo svest o našoj odgovornosti, o tome šta radimo kupujući jedan domaći proizvod. Ono što kupimo sa žigom ‘Čuvarkuća’ znači ne samo da je proizvod stvoren u Srbiji nego i da je napravljen od najboljeg što imamo, da sadrži vrednost našeg rada, ideja, kreativnosti, dizajna, inovacija, domaćih materijala i sirovina“, rekao je Marko Čadež, predsednik PKS.

„Oznaka ‘Čuvarkuća’ važna je ne samo potrošačima već i proizvođačima i trgovinskim lancima, jer kupovinom i promocijom ovakvih proizvoda podržavaju čitavu domaću ekonomiju. Očekujemo da će već početkom jeseni oko tri stotine domaćih proizvoda nositi ovu oznaku“, istakao je Mihailo Vesović, predsednik Saveta za odlučivanje o pravu korišćenja kolektivnog žiga „Čuvarkuća“ i direktor Sektora za strateške analize, usluge i internacionalizaciju PKS.

„Čuvarkuća“ je garant proizvođačima i potrošačima i dokaz da je više od 80 odsto vrednosti proizvoda stvoreno u Srbiji. Na ovaj način podižemo ukupnu snagu privrede, dajemo podsticaj ne samo velikim nego i malim preduzećima koja su u dobavljačkom lancu, ali i izlaze samostalno na tržište. Sa „Čuvarkućom“ domaći brend biće ojačan i dodatno istaknut, rekao je Vesović.

Savet nema lak zadatak kada odlučuje o dodeli prava na žig. Takođe, nije lako ni aplicirati, jer je potrebno ispuniti visoke ekološke i tehnološke kriterijume, kao i standarde kvaliteta
Saša Veljković, član Saveta i redovni profesor Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Beogradu

Saša Veljković, član Saveta i redovni profesor Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, objašnjava da je projekat „Stvarano u Srbiji“ od strateškog značaja, jer će njegovo sprovođenje omogućiti višestruko pozitivne efekte na ekonomiju Srbije, počev od povećanja zaposlenosti i investicija, preko podizanja konkurentnosti i jačanja imidža domaćih brendova iz Srbije kao zemlje uspešnih kompanija i dobrih proizvoda, do unapređivanja spoljnotrgovinskog bilansa. Profesor je ubeđen da visokokvalitetnih domaćih proizvoda na našem tržištu ima, kao i da proizvođači imaju prostora da još u većoj meri koriste sirovine iz Srbije. To im omogućava da ispune uslove za dobijanje žiga „Čuvarkuća“, koji će biti vodilja potrošačima prilikom izbora i kupovine domaćih kvalitetnih proizvoda, čime se novac zadržava u Srbiji. „Želimo da žig ‘Čuvarkuća’ stoji na najboljim proizvodima koje Srbija može da ponudi“, naglasio je Veljković.

Ističe da su prijavljeni odlični proizvodi, da Savet nema lak zadatak kada odlučuje o dodeli prava na žig. Takođe, nije lako ni aplicirati, jer je potrebno ispuniti visoke ekološke i tehnološke kriterijume, kao i standarde kvaliteta, dodao je profesor.

Predstavnici kompanija čiji su proizvodi među prvima nosioci prava na kolektivni žig ne kriju zadovoljstvo i ističu da će „Čuvarkuća“ biti potvrda da Srbija ima vrhunske proizvode koji su rame uz rame sa inostranom konkurencijom.

Kompanija „Nektar“ među prvima je dobila pravo na žig za 15 proizvoda.

„Projekat ‘Stvarano u Srbiji’ poklapa se sa našim naporima da stvorena dodata vrednost ostane u Srbiji i zato smo već prvog dana prijavljivanja, podneli prijavu. ‘Nektar’ je domaća, porodična kompanija i fokusirana na domaće voće kroz saradnju sa preko 10.000 farmera, i imamo najveće kapacitete prerade voća u celom regionu. Važno je da se svi uključimo u ovu akciju jer će korist takve podrške za privredu Srbije, ali i sve građane, biti zaista velika. Ako pogledamo primer samo naše industrije, od domaćeg soka koji se proizvodi od domaćih sirovina, 85 odsto vrednosti ostaje u Srbiji (lokalne plate, porezi, domaća sirovina, lokalne usluge, maloprodaja), dok kod uvoznog soka samo 25 odsto njegove vrednosti ostaje u Srbiji. Želimo da se žig ‘Čuvarkuća’ nađe na što većem asortimanu naših proizvoda“, izjavio je Mihailo Janković, direktor kompanije „Nektar“.

Čuvajmo našu zajedničku kuću

Srbija poseduje potencijal za proizvodnju kvalitetnih, zdravih i domaćih proizvoda – plodnu zemlju i obilje vode, brojne šume i pašnjake, autohtone sorte domaćih životinja, voća i povrća i znanje stručnjaka svetskog renomea za razvoj svih grana naše privrede. Sve ovo je potvrđeno kroz veliki broj uspešnih preduzeća i domaće proizvode koje stvaraju naši srdačni i gostoprimljivi sugrađani svakog dana marljivo radeći za svoje porodice i sebe. Međutim, Srbija mnogo više uvozi nego što izvozi, zbog čega već godinama beležimo deficit u razmeni sa svetom. U Srbiju uvozimo ne samo energente i sirovine koje nam nedostaju, već je uvoz ogroman i u oblastima gde postoje kvalitetni domaći proizvodi, stvarani u Srbiji, od domaćih sirovina. Projekat PKS „Stvarano u Srbiji“ odlična je prilika da se takva situacija promeni i da domaćem tržištu i svetu ponudimo naše najbolje proizvode.

Pravo na žig

Projekat „Stvarano u Srbiji“ startovao je sredinom juna, a svi privrednici koji proizvode u Srbiji i imaju kvalitetne proizvode domaćeg porekla mogu aplicirati za dobijanje žiga. Pravo korišćenja „Čuvarkuće“ dobija se na tri godine, sa mogućnošću resertifikacije. To mogu biti kako proizvodi kompanija u domaćem vlasništvu, tako i proizvodi stranih kompanija, bitno je samo da proizvod ispunjava kriterijume za dobijanje žiga – mora da bude stvoren od najmanje 80 odsto domaćih resursa – rada i materijala.

Stranim proizvodima poznatih brendova, znak „Čuvarkuća“ daje potvrdu da su deo lokalne zajednice, jer koriste materijale, sirovine i radnu snagu Srbije, a time pomažu državu i celo društvo, postajući na taj način njegov deo.

Uslovi i postupak sticanja prava na korišćenje znaka, samo korišćenje i nadzor, prestanak prava na njegovo korišćenje i odgovarajuće evidencije regulisani su Pravilnikom o označavanju proizvoda kolektivnim žigom „Čuvarkuća“.

O tome koji proizvod će dobiti pravo da koristi žig „Čuvarkuća“ odlučuje Savet za odlučivanje o pravu korišćenja kolektivnog žiga „Čuvarkuća“ u čijem su sastavu stručnjaci iz oblasti tehnologije, marketinga, kreativne industrije, zaštite potrošača i zaštite životne sredine.

Kuća puna čuvarkuća – postavljene prve oznake

Prve oznake „Čuvarkuća“ postavljene su u prodavnici Idea Beograđanka, a u toku je označavanje u svim Idea, Merkator i Roda objektima, kako bi potrošači lakše mogli da prepoznaju kvalitetne proizvode stvorene od domaćih sirovina, resursima i radom naših ljudi. Oznaka „Čuvarkuća“ važna je ne samo potrošačima već i proizvođačima i trgovinskim lancima, jer kupovinom i promocijom ovakvih proizvoda podržavaju čitavu domaću ekonomiju i doprinose da vrednost ostane u Srbiji. Očekuje se da se akciji promocije čuvarkuća priključe i ostali trgovinski lanci u Srbiji.

„Stvarano u Srbiji“ je misija kompanija

Predstavnici kompanija čiji su proizvodi među prvima nosioci prava na kolektivni žig smatraju da će „Čuvarkuća“ biti potvrda da Srbija ima vrhunske proizvode, rame uz rame sa stranom konkurencijom. Smatraju da je održivo poslovanje u Srbiji moguće kada se zasniva na domaćem kapitalu, sirovinama, resursima i znanju, a projekat „Stvarano u Srbiji“ usklađen je sa poslovnom misijom velikog broja kompanija.

Detaljne informacije dostupne su na sajtu projekta www.stvaranousrbiji.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.