Poslovanje jednog međunarodnog investitora u domaćoj privredi: Ko donosi, a ko odnosi?

    Intervju: Svetoslav Atanasov, generalni direktor Coca-Cola HBC Srbija

    0
    Foto: Promo

    Prema Financial Times-u, Srbija je peta zemlja u Evropi po broju direktnih stranih investicija u odnosu na broj stanovnika. Iako se ekonomisti uglavnom slažu da su strane investicije pozitivne a i neophodne za zdravu ekonomiju zemalja u razvoju, mišljenje javnosti je nešto drugačije, tj. naši građani su skeptični da li strani investitori “donose” ili “odnose”.

    Imajući u vidu ovu nedoumicu, razgovarali smo sa internacionalnom kompanijom koja je ovde prisutna već dugi niz godina.

    Gospodine Atanasov, kompanija Coca-Cola HBC Srbija, čiji ste vi generalni direktor, prisutna je na ovom tržištu više od pola veka. Šta vas je privuklo našoj zemlji?

    Coca-Cola HBC je već toliko dugo deo ovog tržišta da ja zapravo i nemam utisak da smo mi strani investitor. Volimo da kažemo da smo mi lokalna kompanija sa globalno voljenim brendovima i jakim uticajem na domaću privredu.

    Ono što nas je privuklo još 1997. jeste potencijal za razvoj našeg biznisa, velika posvećenost zaposlenih, kupci koji sanjaju iste snove kao i mi, kao i potrošači koji istinski vole naše proizvode.

    Ono što je tada bio samo “osećaj” kompanijskog menadžmenta, danas je potvrđeno kroz fantastične rezultate koje ostvarujemo.

    I šta je danas Coca-Cola u Srbiji?

    Sa veliki ponosom mogu da kažem da smo mi izrasli u jedan održiv, ambiciozan i pre svega stabilan poslovni sistem koji čine punionica napitaka u Beogradu i Vlasinki kao i proizvodnja konditorskih proizvoda Bambi iz Požarevca. Mi smo kompanija koja je ovde krenula sa radom sa 30 zaposlenih da bi nas danas bilo 1.700, ali i još toliko povremeno angažovanih ljudi tokom godine.

    Zajedno sa kompanijom Coca-Cola i Bambi, vi ste moćan poslovni sistem. Međutim i dalje ste strana kompanija koja samo posluje ovde, iako je vaš generisan prihod i dalje u nekoj drugoj zemlji. Da li je tako?

    Kada posmatramo naše poslovanje unutar domaće privrede, naš doprinos je evidentan u direktnom uticaju, odnosno kroz davanja Republici Srbiji, ali i kroz indirektni uticaj koji pokreće nabavka sirovina i usluga, uticaj na tržište prodaje i celokupnu mrežu prodaje ka direktnim potrošačima.

    Upravo oslanjajući se na poslednju Studiju društveno-ekonomskog uticaja našeg poslovnog sistema na privredu Srbije, pokazano je da smo ukupno kreirali 291 milion evra dodate vrednosti baš ovoj zemlji. U poređenju sa nacionalnom privredom, to znači da je Coca-Cola sistem podržao 0,6% BDP-a Srbije. Korist od ukupne potrošnje naših proizvoda, pre svega je imala država Srbija, čiji budžet se, na ime PDV-a, uvećao za 76 miliona evra.

    Takođe, mislim da je veoma važno, u ovako izazovnom trenutku za našu zemlju spomenuti i kakav uticaj imamo na tržište zapošljavanja. Podržali smo ukupno 16.100 radnih mesta u srpskoj privredi, od čega se 1700 odnose na direktnu, a 14.400 na indirektnu podršku zapošljavanju u lancu vrednosti sistema.

    Često ističete da ste pouzdan partner lokalne zajednice u kojoj poslujete. Koje su po vama prioritetne oblasti ulaganja?

    Lokalno smo fokusirani na teme koje su najurgentnije u ovoj zajednici: osnaživanje mladih i žena sa fokusom na podsticanje preduzetničkog duha, inicijative u vezi sa zaštitom životne sredine i inicijative u vezi sa zaštitom vode i vodnih resursa.

    Osim toga, mislim da je još važnija i naša kontinuirana i strateška pomoć osnaživanju lokalne privrede kroz društveno odgovorne projekte. Baš zato bih pomenuo da smo u partnerstvu sa Kabinetom ministra zaduženog za razvoj nedovoljno razvijenih opština, opštinom Surdulica, kao i Turističkom organizacijom Surdulica ove godine pokrenuli projekat Vlasina – čista ljubav. Za preko 20 ugostitelja organizovana je serija radionica kako bi se, kroz edukaciju, osnažilo njihovo poslovanje, a samim tim i turistička ponuda Vlasine.

    Naša pravovremena ali i relevantna podrška lokalnoj ekonomiji, privredi ali i samim građanima ove zemlje pokazuje našu iskrenost i dokazuje dobru nameru da zajedno napredujemo i obezbedimo neku bolju budućnost svih nas.