Upozorenje: Ova priča će izgledati kao scenario za neki od američkih filmova koji biste mogli da pronađete u kategoriji – motivacija. Momci koji su krenuli iz garaže napravili su imperiju u prodaji kraft piva. Da, u društvu koje na pivo gleda tradicionalnije nego na odnos prema kumu ili istopolnim brakovima. Ne, nema fikcije.

Objašnjenje: Šta je kraft pivo? Širom sveta je interpretacija pojma „kraft“ iliti „zanatsko pivo“ za četrdesetak godina koliko se pominje od starta „revolucije“ kraft pivarstva, značajno promenjena. Najlakše je objasniti da se kraft pivo proizvodi u maloj šarži koja se ne može meriti sa proizvodnim kapacitetima velikih, konfekcijski orijentisanih pivarskih konglomerata.

Šta ovoj priči daje filmske elemente? Pročitajte u nastavku…

“Priča o Dogma Brewery-u i njenom nastanku između ostalih, ima za važne elemente dva drugara iz detinjstva i velike snove”, kaže za Nedeljnik na početku razgovora suosnivač Dogma pivare Vladimir Stojković.

On je obrazujući se u oblasti prehrambene tehnologije, stekao znanje koje mu je pomoglo da svoje prvo iskustvo sa pivom u srednjoškolskim danima ne pamti samo po vrtoglavicama. Glavu su mu tada zavrteli snovi o tome da bi nekada mogao da ima svoju pivaru. Završivši Poljoprivredni fakultet na odseku Prehrambena tehnologija fakultet shvatio je da je to zapravo i izvodljivo, te je u kućnim uslovima proizvodio svoje pivo.

“Period od 2014. do 2016. godine bio je presudan, jer tada učestvujem u stvaranju srpske kraft scene, kao suvlasnik Miners Pub-a i organizator dva izdanja Regionalnog Festivala Zanatskog Piva. A u septembru 2015. godine, sa Mlađenom Merdovićem, mojim drugarom iz rodnog Majdanpeka, sklapam dogovor da svoja znanja iz prehrambene tehnologije i poznavanja svetske pivarske scene i njegova iz ekonomije i marketinga udružimo i pokušamo da stvorimo jedinstven, internacionalni kraft brend koji dolazi iz Srbije, zemlje koja nije poznata kao pivarska”, objašnjava Stojković.

Foto promo

Tako je nastala Dogma.

Za laika, kraft pivo zvuči kao nešto što se savršeno uklapa u moderne trendove, Instagram storije i Novu normalnost. Stojković kroz osmeh to delimično potvrđuje…

“Kraft pivarstvo je i krenulo u SAD početkom osamdesetih i kasnije doživelo bum krajem devedesetih upravo zato što je predstavljalo „alternativu“ konfekcijskom ukusu i pristupu koji je pred konzumenta stavljao kvantitet, a ne kvalitet.”

Kvalitet u pivarstvu nije utopija, nego Dogma, ispostaviće se…

“Glavni kriterijum pri proizvodnji bilo kog, a posebno prehrambenog proizvoda i alkoholnog pića, jeste poznavanje materije. Mi smo jedina pivara, ne samo u Srbiji, već, bez trunke nadmenosti i neproverenih informacija, koja u svom timu ima, ni manje ni više no pet diplomiranih prehrambenih tehnologa. „Znanje je moć“ – reče Bejkon. Kada poznajete ono čime se bavite, vaša kreacija može samo biti usavršavana. Konkretno u pivarstvu, znaćete koja će vam sirovina dati odredjene performanse tokom procesa ukomljavanja, bistrenja i kuvanja sladovine, ali ćete recimo i znati da kojim temperaturama fermentacije i kojim tehnikma hmeljenja dodjete do željene arome u gotovom pivu. Tako da, vodimo se željom za konstantnim usavršavanjem, napretkom na polju proizvodnje, a samim tim i optimizacijom i što je više moguće standardizacijom iste”, kaže Stojković.

Osim kvalitativnih, vidljive su i vizuelne razlike. Posebnu pažnju privlače imena piva i dizajn flaša i nalepnica.

Foto promo

“Još jedna od karakteristika ove biznis kategorije jeste da sloboda, posvećenost i umetnost u stvaranju nisu deo samo proizvodnog procesa, već i onoga što dolazi posle, a to je brendiranje. Umetnost i kraft pivarstvo su u neraskidivoj vezi. Tako ćete širom sveta videti neobično dizajnirane etikete i pakovanja, a sve sa željom za kreiranjem nekog novog identiteta. Kako Mladjen i ja imamo prijatelja iz raznih sfera umetnosti, jedan od njih, naš drugar, Dragan Paunović, kreirao nam je ilustracije za prva dva piva – Svetionik i Hoptopod, pre svog odlaska u Francusku, gde se i dalje bavi stripom. Po njegovom odlasku krenuli smo saradnju sa još jednom fantastičnim ilustratorom, koji je nastavio da prati naše smernice, a to su živopisne, stripovske ilustracije, kojima pričamo priču koje to pivo donosi. Trudimo se da prvo imenom piva zagilicamo maštu pivopija, a da onda ilustracijom upotpunimo tzv „story telling“ koji je od esencijalnog značaja za promociju i plasman.”

Ćekajte, “Hoptopod”? Zvuči kao lapsus, a ustvari…

“Jedna od prvih vezana je za kreiranje imena našeg najprodavanijeg piva Hoptopoda, koje je nastalo kombinacijom engleske reči „Hop“ što znači hmelj i oktopoda. A sve to zbog moje tetovaže oktopoda sa glavom od šišarke hmelja. Upravo ova, nekome krajnje neozbiljna priča, donela je ime u Evropi najpopularnijem srpskom kraft pivu. Hoptopod IPA predstavio je Dogmu, ali i Srbiju širom Evrope. I posebno je interesantna reakcija stranaca kada čuju …”

Foto promo

Kako je izbor piva, pristup njegovoj proizvonji, ali i brendiranju, “krštenju”, oslikavanju i prodaji – specifičan i kreativan, logično je da je takav i pristup reklamiranju. Zato se o Dogmi ne govori na tradicionalan način.

“Svaki vid inovativnog, pa i gerila marketinga uz maksimalnu eksploataciju društvenih mreža je gotovo idealan za novu kategoriju kakva je kraft pivarstvo. Ipak, treba zadržati pravac i misiju, a kod nas je to konstantna edukacija što šire populacije i njihovo upoznavanje sa našim proizvodom. Tako već više od mesec dana na ulicama Beograda možete videti preuredjenog „fiću“ brendiranog u našoj režiji sa velikom limenkom Hoptopoda na krovu. I sve smo to kreirali zajedno sa našim prijateljima i partnerima iz kompanije Ball Packaging i njihove Recan fondacije koja se bavi promocijom reciklaže limenke kao ambalažnog materijala… To je tek jedna od marketinških akcija koja će nam pomoći u promociji koja nikada nije bila niti će biti jednodimenzionalna. Na kraju, kada pričamo o ciljnim grupama, reći ću vam da su to u startu većim delom biti mladi, emancipovani ljudi koji putuju širom sveta, ali verujte mi, sada je naša klijentela mnogo šira i dosta je onih koje smo „preobratili“ i ubedili da se radi o pivu vrhunskog kvaliteta”, kaže Stojković.

Kako to obično biva u američkim filmovima, uspešni projekti iz garaže dođu do faze kada je potrebno donositi odluke o većim koracima. Kakvi su zapravo planovi Dogme kada je u pitanju širenje (napomena: za ljubitelje teorija zavera, ovo pitanje odnosi se samo na pivo u proizvodnji Dogma Brewery).

“Prvenstvena ideja, a može se reći i plan, bio je da Dogma postane internacionalni brend. U kreiranju imena koje predstavlja „ono što se ne dovodi u pitanje“ udeo je imao i „catchy“ momenat ovog lako pamtljivog pojma. Taj plan je ispunjen, s obzirom na činjenicu da smo do ovog momenta svoje pivo predstavili u preko 30 zemalja Evrope i već tri godine smo vodeći srpski izvoznik kraft piva. Mnogi planovi vezani za unapredjenje proizvodnje i investiranje u istu, odloženi su zbog krize uzrokovane virusom, pa je sav fokus bio okrenut ka boljoj prodaji i promociji. Investirali smo u beskontaktnu online prodaju, trudimo se da popravimo prodaju kroz naš ugostiteljski deo, tzv., Dogma Tap Room i izvoz, koji se tokom prvog dela krize pokazao kao kanal prodaje koji je, za sada, spasao biznis.Ipak, u svetu se u ovom biznisu dešavaju obećavajuće stvari za sve nas koji smo spremni za nove izazove. Velika Britanija je postala naše najveće tržište, uz novootvorena tržišta na severu Evrope i jedno od velikih iznenadjenja – Kipar. Ipak, najveći je izazov ostati na tim tržištima koja su već preplavljena, kako lokalnim, tako i uvoznim brendovima. “

Dok se to ne ostvari, osnivač i direktor najpoznatije kraft pivare u Srbiji ima preporuke za svoje “dogmate”.

“Svetionik, koji je, kako smo i naznačili na etiketi „ekstremno pitak ejl“ je pivo za svaki dan i defintivno je idealno za roštilj, s obzirom da nije jako ni u pogledu alkohola ni po aromi. Gledanju utakmice bi najviše odgovarao New Pils On The Block, naš odgovor na tradicionalno nemačko pivarstvo – klasičan nemački pilsner proizveden uz upotrebu najpopularnije nove nemačke sorte hmelja – Mandarina Bavaria. Žurka ne može da prodje bez našeg bestselera, Hoptopod IPA. To je pivo koje nikoga ne ostavlja ravnodušnim i zahvaljujući svojoj potentnosti i snažnim aromama dobijenim zahvaljujući aromatičnim hmeljevima, idealno je za uživanje na žurci. Na kraju, ne mogu da kažem da postoji pivo za laku noć, ali nakon teškog radnog dana, svakako bi prijalo svako od piva iz našeg protfolia, s obzirom da je nama proizvodna deviza da proizvodimo piva „izrazite pitkosti i identiteta“.”

Živeli.

https://www.nstore.rs/product/godisnja-pretplata-na-magazin-nedeljnik/

Komentar(1)

  1. Marija
    2. avgusta 2020. 20:23

    svaka cast momci, zaista ste ponos za citavu zemlju. samo nastavite tako 🙌🏻

Ostavite odgovor na Marija Odustani od odgovora

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.