Sa dolaskom leta, na svim onim fotografijama s mora, iz kafića i restorana na društvenim mrežama opet je jedan dobro poznati gost. Toliko poznat da je u stvari domaćin. Pivo i odmor idu jedno s drugim, ali, kako će u intervjuu za Nedeljnik reći Pavel Erankevich, prvi čovek Carlsberg Srbija Grupe, ovog leta to neće biti „samo“ pivo. Kompanija Carlsberg Srbija donela je na naše tržište i novo energetsko piće Battery, tu je dobro poznati Somersby, a u društvu se ovih vrelih meseci može uživati i bez alkohola, uz Tuborg Zero.

O novim uzbudljivim i onim proverenim brendovima, o društvenoj odgovornosti, ali i stanju na tržištu, Erankevich je govorio za naš list.

Kada pogledamo pivsku industriju poslednjih nekoliko godina zaključno sa početkom aktuelne, koje biste izazove izdvojili kao najveće – kako na globalnom nivou, tako i u Srbiji, i kako Carlsberg Srbija izlazi na kraj sa njima?

Pivska industrija se, kao i mnoge druge, u proteklih nekoliko godina suočila sa nizom izazova, kako na globalnom, tako i na lokalnom, tj. srpskom tržištu. Globalno gledano, pandemija COVID-19 ostavila je dugoročne posledice na navike potrošača, a njihovo promenjeno ponašanje i sve veća konkurencija su od nas, kompanija, zahtevali brzu adaptaciju. Vrlo brzo nakon izlaska iz „COVID krize“, usledili su novi izazovi poput inflacije, rasta cena sirovina i poremećaja u lancima snabdevanja. Tako da definitivno mogu zaključiti da je ovo jedna veoma dinamična decenija za svetsku industriju, uključujući i pivsku.

Kada pričamo o Srbiji, primećujemo da se pivsko tržište polako oporavlja nakon pandemije, ali još uvek nije dostiglo nivoe iz perioda od 2017. do 2019. godine. Iako je potrošnja piva po glavi stanovnika u Srbiji približna evropskom proseku, poslednjih godina kretanje tržišta je prilično dinamično, gde se nakon pada 2023, prošle godine industrija stabilizovala, ali je poslednjih šest meseci imala ponovni pad u odnosu na isti period 2024. Ipak, verujemo da će letnji meseci pred nama doneti oporavak. Interesantan je podatak da se premium segment pokazao otpornijim i drago mi je da sa našim premium brendovima, Blancom i Carlsbergom, držimo čvrstu poziciju u ovom segmentu uz kontinuirani rast učešća.

Uprkos svim izazovima, Carlsberg Srbija uspeva da zadrži stabilnost i čak ostvari rast tržišnog učešća, kako u 2025. godini do sada, tako i tokom cele prethodne godine. To je rezultat naše sposobnosti da brzo reagujemo na promene, pratimo tržišne trendove i prilagođavamo se potrebama potrošača. Verujemo da je upravo agilnost i efikasnost u prilagođavanju jedan od ključnih faktora uspeha u današnjem poslovnom okruženju.

Lansiranje brenda Battery označilo je ulazak Carlsberg Srbija u konkurentnu kategoriju energetskih pića. Šta je inspirisalo ovaj strateški potez, kako Battery cilja srpske potrošače i kakav je bio početni odziv tržišta?

Iako je pivo uvek bilo i ostaće srce našeg poslovanja, današnje tržište se brzo menja, a granice između kategorija postaju sve manje izražene. Upravo ta promena inspirisala nas je da napravimo strateški iskorak i uđemo u, za nas novu kategoriju, energetskih pića, lansiranjem brenda Battery.

Već imamo snažno prisustvo u pivskoj i sajder kategoriji, tako da je ovo samo nastavak naše strategije diversifikacije portfolija i odgovora na svetske trendove u industriji pića.

Battery je kombinacija funkcionalnog proizvoda sa energičnom komunikacijom. Pored core ukusa, imamo i dve izuzetne voćne varijante koje u svom sastavu imaju voćni sok – jabuka i mango.

Moj lični favorit jeste jabuka, jer se zaista oseća svežina jabuke tokom konzumacije, ali svakako je to stvar ukusa i bitno je da potrošači imaju izbor da pronađu svoju omiljenu varijantu.

Battery se već afirmisao na nekim od Carlsbergovih tržišta kao kvalitetan i pouzdan proizvod, tako da se trudimo da tu prepoznatljivost prenesemo i na domaće tržište.

Imate još jednu novinu – po prvi put u ponudi je bezalkoholno pivo Tuborg Zero, a tu su i novi Somersby ukusi, što znači da Carlsberg Srbija jača segment bezalkoholnih pića. Koliki je potencijal ovog segmenta u Srbiji, s obzirom na našu tradicionalnu pivsku kulturu, i kako se ponašanje srpskih potrošača upoređuje sa globalnim trendovima?

Bezalkoholni i niskoalkoholni proizvodi dobijaju sve više na značaju, kako globalno, tako i kod nas, a pokretač tog trenda je sve veća orijentacija potrošača ka umerenijoj konzumaciji alkohola. Iz tog razloga, verujem da smo izabrali pravi trenutak da lansiramo bezalkoholno pivo – Tuborg 0.0, i time ojačamo prisustvo u bezalkoholnom segmentu pića, pored već dobro poznatih bezalkoholnih ukusa našeg sajdera Somersby.

Tuborg je brend u čijem fokusu su mladi ljudi, tako da se trudimo da u svemu što radimo pratimo puls novih generacija. Lansiranjem verzije 0.0 potrudili smo se da im pružimo isti doživljaj tokom druženja, samo bez alkohola.

Činjenica je da Srbija ima snažnu tradicionalnu pivsku kulturu, ali moram reći da su potrošači sve otvoreniji ka inovacijama, što nam daje veliki potencijal za dalji razvoj ovog segmenta.

Kampanja „Uncool Friend“ za odgovornu konzumaciju alkohola među mladima privukla je pažnju, uključujući i podršku poznatih ličnosti. Koji su najznačajniji rezultati kampanje i kako planirate dalji razvoj ovakvih inicijativa?

Kampanja „Uncool Friend“, koju smo drugu godinu zaredom realizovali pod okriljem brenda Tuborg, a u saradnji sa Agencijom za bezbednost saobraćaja, bavi se jednom od gorućih tema u našem društvu – vožnjom pod uticajem alkohola, posebno među mladima.

Ono što ovu kampanju razlikuje od drugih na istu temu jeste pristup koji smo odabrali, a u želji da i poruku i ton komunikacije prilagodimo mladim generacijama tako da je zaista čuju i prihvate. Ko je UNCOOL FRIEND zapravo? To je onaj naš prijatelj u društvu koji je uvek tu da kaže „ne“ neodgovornom ponašanju, posebno kada je u pitanju vožnja pod uticajem alkohola, zbog čega vrlo često trpi negativne komentare od ostatka društva i na neki način biva stigmatizovan. A istina je da su ti prijatelji upravo suprotno, oni su naši skriveni heroji, koji svojim delovanjem brinu o bezbednosti svih nas.

Veoma mi je drago da su mladi ljudi prihvatili kampanju i razumeli njenu poruku, o čemu svedoče višemilionski pregledi naših sadržaja i prošle i ove godine, ali i dijalog koji je pokrenut na ovu temu, pre svega na društvenim mrežama koje su, znamo svi, primarna platforma komunikacije novijih generacija.

Mladi su se identifikovali s porukom i počeli da razmišljaju o sopstvenom ponašanju i odgovornosti unutar društva. U planu je nastavak ove inicijative, jer verujemo da brendovi imaju moć, ali i odgovornost da pokreću važne društvene teme.

Carlsbergov program „Zajedno ka nuli“ naglašava posvećenost održivosti. Koje konkretne inicijative ovaj program obuhvata u Srbiji, koji su najznačajniji lokalni rezultati, i kako se oni uklapaju u globalne ciljeve Carlsberga?

ZAJEDNO KA NULI I VIŠE je globalni program održivog razvoja Carlsberg Grupacije, koji obuhvata šest ključnih oblasti: nula ugljeničnog otiska, nula poljoprivrednog otiska, nula ambalažnog otpada, nula rasipanja vode, nula neodgovorne konzumacije i kultura nula povreda na radu, a ima jasno definisane ciljeve do 2030. i 2040. godine.

U Carlsberg Srbiji, mi ove globalne ciljeve sprovodimo kroz konkretne lokalne inicijative, posebno u našoj pivari u Čelarevu. Jedan od najznačajnijih primera je izgradnja CO2 stanice, koja omogućava da se sirovi CO2 nastao tokom fermentacije piva prerađuje i ponovo koristi u procesu punjenja. Time se smanjuje zavisnost od eksternih izvora CO2, a čistoća gasa dostiže čak 99,97%. Ova stanica je i tehnološki inovativna, jer ne koristi vodu niti toplotnu energiju, dok joj je potrošnja električne energije optimizovana.

Još jedan dobar primer optimizacije korišćenja energetskih resursa jeste kotlarnica na biomasu koja radi na drvnu sečku dobijenu reciklažom drvenih paleta. Prethodno navedenim inicijativama smanjujemo emisiju stakleničkih gasova i podižemo udeo energije iz obnovljivih izvora na 35%.

U oblasti smanjenja rasipanja vode, sve otpadne vode iz proizvodnje prolaze kroz tretman u našem postrojenju za preradu otpadnih voda, iz kojeg se dobija biogas. Taj biogas se koristi kao zamena za deo prirodnog gasa u proizvodnji toplotne energije, dodatno doprinoseći kružnoj ekonomiji i smanjenju ukupnog ekološkog otiska.

Ovo su samo neki od primera kako se naši lokalni napori u Srbiji direktno uklapaju u širu globalnu viziju Carlsberga. Investicije koje stoje iza inicijativa koje radimo, a koje samo u protekle tri godine iznose preko pola miliona evra, dokaz su da temi odgovornog poslovanja i ponašanja prema životnoj sredini pristupamo strateški i sa dugoročnom vizijom.

Balansiranje komercijalnog uspeha i društvene odgovornosti može biti izazovno, na primer kada ulaganja u održivost povećavaju troškove. Kako Carlsberg Srbija uspeva da uskladi ove ciljeve, i možete li dati primer takve odluke?

Društvena odgovornost je duboko ukorenjena u identitet Carlsberga, od samog osnivanja kompanije. Naša svrha, da pravimo pivo za bolje danas i sutra, najbolje definiše našu posvećenost da rastemo na održiv način, uz zajedničku korist i kompanije i zajednice.

Već sam govorio o tome da kroz program ZAJEDNO KA NULI radimo na postizanju konkretnih ciljeva u smanjenju uticaja na životnu sredinu. Istovremeno, smatramo da dugoročan uspeh i razvoj naše organizacije nije moguć bez istovremenog napredovanja zajednice čiji smo deo. Zato pored inicijativa vezanih za životnu sredinu, ulažemo i u razvoj zajednice u Čelarevu, kroz podršku lokalnim organizacijama, edukativnim ustanovama, ali i infrastrukturnim projektima. Trudimo se da sa lokalnom zajednicom imamo kontinuiran i otvoren dijalog kako bismo razumeli aktuelne izazove i pokušali da pomognemo njihovom prevazilaženju. Jedan od najskorijih primera je renoviranje Doma zdravlja u Čelarevu, koje smo podržali ove godine, a čime želimo da utičemo na unapređenje zdravstvene zaštite, a samim tim, kvalitetnijeg života naših sugrađana.

Kao predsednik Udruženja pivara Srbije, kako biste ocenili trenutne uslove poslovanja u pogledu regulative, poreza i stabilnosti tržišta? Postoje li specifične prepreke s kojim se industrija suočava, i koje globalne prakse biste želeli da se primene u Srbiji?

Ispred Udruženja pivara Srbije, čije članice čine preko 95% pivskog tržišta Srbije, mogu reći da je stabilnost i predvidivost poslovnog okruženja jedan od ključnih preduslova za dugoročno planiranje i održiv razvoj naše industrije. U tom smislu, ono što smatramo najvažnijim jeste da se glas privrednih subjekata čuje prilikom definisanja regulatornog okvira – kako bismo zajedno sa državom došli do rešenja koja su optimalna za stabilan razvoj konkretnih industrija, uključujući i pivarsku.

Kada je reč o porezima i regulativi, važno je da sistem bude stabilan i transparentan. Svaka izmena – u našem slučaju posebno kada je reč o akcizama – ima značajan uticaj na industriju, i zbog toga je dijalog ključan. Kroz taj dijalog se trudimo da kreiramo održivo okruženje koje omogućava planiranje investicija, inovacija i zapošljavanja.

Administracija i birokratija i dalje predstavljaju izazov. Pozitivno je što vidimo pomake u pravcu digitalizacije procesa, ali još uvek postoji dosta prostora za unapređenje – posebno kada je reč o efikasnosti i usklađivanju procedura među različitim institucijama.

S druge strane imamo i pozitivnih primera gde smo kao udruženje svojim inputima konstruktivno delovali na unapređenje pojedinih segmenata poslovnog okruženja.

Verujem da se kroz zajednički rad privrede i države može izgraditi okruženje koje podstiče konkurentnost, stabilan rast i fer uslove za sve aktere na tržištu.

Carlsberg Srbija je poznat kao poželjan poslodavac. Šta vas čini jedinstvenim na tržištu rada, i možete li podeliti primer inicijative koja ilustruje vrednosti koje gradite u kompanijskoj kulturi?

Čini se da danas mnoge kompanije, posebno internacionalne, imaju slične vrednosti koje komuniciraju interno i eksterno. Ono što je zaista važno jeste da li vi i na koji način te vrednosti živite u organizaciji. A o tome najbolje svedoče sami zaposleni, koji su najbolji ambasadori kompanije, kao i veliki odziv na otvorene pozicije u kompaniji. Naša kultura počiva na pet ključnih principa koji ukratko promovišu zajedništvo, poverenje, odgovornost, inovativnost i kontinuirano učenje i kroz brojne inicijative se trudimo da ih demonstriramo u svakodnevnom radu. Moje mišljenje je da pored tih posebnih aktivnosti, zapravo sve što radimo u odnosu sa zaposlenima, kupcima, potrošačima, samom lokalnom zajednicom najviše stvara sliku o nama i kreira naš imidž kao poslodavca, i zato se trudimo da kontinuirano unapređujemo organizaciju u svim segmentima.

Živite u Beogradu već neko vreme. Kako vam se dopada život u Srbiji, i postoji li neki lokalni običaj kojim smo vas „kupili“ ili mesto za odmor ili izlazak koje vam je posebno drago?

Nakon tri godine provedene sa porodicom u Beogradu, mogu sa sigurnošću reći da je živeti u ovom gradu zaista zadovoljstvo. Grad je prelep i sjajan za život, a posebno mi se dopada koliko ima sunčanih dana i ta topla, prijateljska energija ljudi ovde. Putovao sam dosta po Srbiji, Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori, i uživam u mnogim mestima. Izdvojio bih veličanstvenu arhitekturu Novog Sada i Subotice, prelepi pogled sa tvrđave Golubac, ali i posebnu atmosferu na Adi Ciganliji u Beogradu – taj spor, skoro kao na odmoru, tempo mi je jako drag i često tamo provodim vreme. Kada su u pitanju lokalni običaji, ono što sam primetio od dolaska u Srbiju, jeste izuzetna gostoprimivost ljudi u svakoj prilici – bilo da se radi o porodičnoj poseti, ugostiteljskom objektu ili kompanijskom događaju, ljudi ovde uvek žele da se pokažu kao dobri domaćini, a zaista to i jesu. Ljudi na ovdašnjim prostorima se veoma trude da boravak svojim gostima učine što prijatnijim i to zaista cenim, jer mi je mnogo pomoglo kao strancu u prilagođavanju novoj sredini.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.