Izložba Dekada našeg proslavljenog scenografa Aleksandra Denića, otvorena je 22. oktobra u Bioskopu Balkan.

U saradnji sa Ministarstvom kulture i informisanja i uz podršku Fondacije Saša Marčeta, nakon dve godine planiranja i pripremnih radova, realizovana je kompleksna postavka koja nam iz Berlina donosi kompletno scenografsko rešenje Brehtovog Galileja, makete i modele, fotografije, pripremne skice i crteže koji do detalja razrađuju tok Denićevih ideja.  Izložba Dekada daje uvid u intenzivno stvaralačko delovanje ovog umetnika tokom 10 godina njegovog rada u Nemačkoj.

Aleksandar Denić je o samoj izložbi rekao: “Ovo su radovi nastali isključivo u saradnji sa Frankom Kastorfom, uglavnom na nemačkom govornom području, i delom na francuskom. Sada radimo našu 40. predstavu zajedno u Beogradskom dramskom pozorištu. Mi smo se prepoznali i među nama nema mnogo priče. Ja pravim te svetove i dajem mu impuls, a onda on pokušava da se snađe u njima. Među nama postoji obostrano razumevanje”.

Sa nemačkim rediteljem Frankom Kastorfom, Denić je realizovao nekoliko izuzetno uspešnih pozorišnih produkcija, među kojima se ističu: “Dama sa kamelijama” (Teatar Odeon, Pariz, 2012), “Amerika” (Šaušpilhaus, Cirih, 2012), operska tetralogija “Prsten Nibelunga”, na Festivalu u Bajrojtu 2013, “Dvoboj” (Teatar Folksbine, Berlin, 2013), “Putovanje na kraj noći” (Teatar Rezidenc, Minhen, 2014), “Baal” (Teatar Rezidenc, Minhen, 2015).

Frank Kastorf je bio prisutan na otvaranju i održao je uvodni govor. “Sada se osvrćem oko sebe, gledam i imam osećaj kao da sam u nekom snu. Osećam neki déjà vu. Sve ovo mi je poznato, ali u drugom kontekstu”, rekao je Kastorf.

O upoznavanju u Beogradu i kasnijem radu sa Aleksandrom Denićem on je rekao: “Pogledali smo se i odmah smo se razumeli. Onda smo bili u Parizu, pa u Bajrotu. Vremenom smo se još više zbližili, i uvek je lep proces kada se kroz rad upoznajete sa nekim. Najlepše je svakako vreme dok sam bio direktor jednog berlinskog pozorišta”.

Frank Kastorf se osvrnuo i na sam proces rada sa Denićem: “Jako je bitno da se pogledate u oči i da postoji poverenje. Oboje radimo, ali se ne vidimo. Samo se dogovorimo šta da uradi više ne moram ništa da znam. To na kraju ispadne dobro. Mi se onda vidimo ponovo na premijeri ili dan ranije. Hvala, Aleksandre!”

Aleksandar Denić (Beograd, 1963) je diplomirao scenografiju na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu. Režiser Srđan Karanović ga je još tokom studija angažovao kao scenografa za film “Za sada bez dobrog naslova” (1988). Od tada, Denić će realizovati brojne scenografije za filmove, među kojima se izdvajaju: “Jednog lepog dana” (1988), “Mi nismo anđeli” (1992), “Vizantijsko plavo” (1993), “Rane” (1988), “Cut Run” (2009), i autor je opreme za film “Podzemlje” (1993/95).

 U oblasti pozorišne scenografije ističu su scenografije za: “Hitler & Hitler” (Atelje 212, 2007), “Talenti i obožavaoci” (Narodno pozorište u Beogradu, 2009), “Moć sudbine” (Narodno pozorište u Beogradu, 2009), “Put oko sveta” (Kruševačko pozorište, 2010), “Heda Gabler” (Narodno pozorište u Beogradu, 2011),” Protuve piju čaj” (Šabačko pozorište, 2011), “Adio kauboju” (HNK, Split, 2012).

Uspešan rad sa Kastorfom na brojnim predstavama omogućio je Deniću i saradnju sa austrijskim rediteljem Martinom Kušejom (Martin Kušej) sredinom 2014, na postavci Geteovog “Fausta” u minhenskom Teatru Rezidenc.

Denić je od 2009. do 2013. bio predsednik Udruženja likovnih umetnika primenjenih umetnosti i dizajna Srbije (ULUPUDS), te umetnički direktor Beogradskog letnjeg festivala (BELEF) od 2010. do 2013.

Dobitnik je brojnih nagrada za scenografiju i doprinos scenskom dizajnu: Nagrada nemačkog pozorišnog časopisa Teatar hojte (Theater heute) za scenografa godine u Nemačkoj, za predstavu “Putovanje na kraj noći” (Teatar Rezidenc, 2014); nagrada nemačkog časopisa za opersku umetnost Opernvelt (Opernwelt) za scenografiju godine 2014, za scenografije “Prstena Nibelunga” (Festival u Bajrojtu); Nagrada „Faust“ (Der Faust preis) za najboljeg scenografa 2014. godine, za scenografije “Prstena Nibelunga” (nagradu dodeljuju Nemačko pozorišno udruženje (Deutsche Bühnenverein) i Savezna kancelarija i predstavništvo za kulturu i medije, u saradnji sa Nemačkom akademijom scenskih umetnosti i Fondacijom za kulturu Nemačkih zemalja); godišnja nagrada časopisa Dojče bine (Die Deutsche Bühne) za sezonu 2013/2014, u kategoriji „Izuzetan doprinos aktuelnom razvoju scenografije / kostima / prostorne pozorišne situacije“, a bio je nominovan i za Međunarodnu opersku nagradu (International Opera Awards, 2014) u kategoriji za dizajnera godine.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.