Konferencija DIDS (Dan internet domena Srbije) održana je 16. marta u hibridnom formatu u organizaciji Fondacije „Registar nacionalnog internet domena Srbije“ (RNIDS). Program je realizovan iz Jugoslovenske kinoteke, dok je najveći deo publike konferenciju pratio onlajn.

Konferenciju je otvorio Milan Dobrijević, državni sekretar Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, koji je istakao da Ministarstvo pristup internetu posmatra kao osnovno ljudsko pravo, a da je pandemija pokazala da je internet postao nužan da bi se praktikovala osnovna ljudska prava.

Publici se obratio i Leonid Todorov, direktor organizacije APTLD, koji je dao kratku analizu domenskih tržišta Dalekog istoka.

Slogan konferencije glasio je „Novi prioriteti“, pa je direktor Fondacije RNIDS, Dejan Đukić, govorio o prioritetima u narednom periodu, donošenju petogodišnje strategije razvoja, i istakao da se RNIDS-ov osnovni prioritet ne menja, a to je visoka dostupnost servisa.

RNIDS predstavio novi vizuelni identitet

Internet je svet – to je bila ideja vodilja studija Metaklinika koji je kreirao novi vizuelni identitet RNIDS-a koji je predstavljen na konferenciji, a koji zadržava delimični kontinuitet postojećeg identiteta, ali i unosi značajno svežiji izraz kakav Fondacija zaslužuje nakon 15 godina rada.

Budućnost digitalnog oglašavanja u svetu bez „kolačića“

Industrija digitalnog oglašavanja zabeležila je dvocifren rast u 2021. godini, međutim, postavlja se pitanje daljeg rasta i rada usled ukidanja sakupljanja kolačića (third party cookies) koje je najavio Gugl, i Eplove promene politike privatnosti koja je već donela potrese. Istovremeno, regulative postaju strože, a korisnici sve svesniji značaja svojih podataka. Stavove na ovu temu sa publikom i moderatorom panela, Vladimirom Zarićem, 4 Dots, podelili su stručnjaci za digitalno oglašavanje, izdavaštvo i e-trgovinu Ivan Rečević, MarTech konsultant, Gaia Consulting, Sanja Lalević, Facebook Lead Srbija, Jovan Protić, Onet i Ringier Axel Springer Group, i Marko Carević, Ananas E-commerce.

Digitalizacija, kompleksni interfejsi i omnikanal

Jovan Protić je održao predavanje o iskustvima digitalizacije Centralne i Istočne Evrope kojim je dokazao da za izuzetno uspešne primere digitalnog poslovanja ne treba viriti u Silicijumsku dolinu, jer se sjajne stvari događaju u blizini, na tržištima Estonije, Poljske i Češke.

Vitaly Friedman, Smashing Magazine, front-end i UX konsultant, govorio je o dizajnu kompleksnih interfejsa i objasnio kako da se reši zadatak prikaza velikog broja informacija da bi korisnik na ekranu dobio maksimalnu jednostavnost i predvidljiv redosled.

Stefan Ehrhardt, EMEA Go To Market Lead u kompaniji Gugl, uhvatio se tokom svog predavanja ukoštac sa izuzetno izazovnom temom, a to je kako napraviti most između onlajn i oflajn okruženja, i pomiriti ta dva sveta u omnikanalnoj prodaji.

Budite pametniji od pametnih uređaja

Početkom godine RNIDS je u saradnji sa RATEL-om sproveo istraživanje o digitalnoj bezbednosti, a predstavljene rezultate sa Slobodanom Markovićem, digitalnim savetnikom u UNDP, analizirali su Daniela Andrović, NCERT, Dunja Majstorović, Siemens Energy Serbia, i Vojislav Perić, SupremeNexus, koji je podelio kako je zbog neažuriranog operativnog sistema ostao bez kontrole nad svojim Jutjub kanalom koji ima više od 450.000 pratilaca.

Vladan Nikačević sa saradnicima izveo je demonstraciju sajber napada i pokazao je šta sve napadač može da uradi i kako da korisniku naškodi nakon što preuzme kontrolu nad računarom i pametnim telefonom.

Etičnost tehnologije određuju ljudi

Andrew McStay, direktor Laboratorije za emotivnu veštačku inteligenciju (AI) na Univerzitetu u Bangoru, pionir uvođenja etike na polju veštačke inteligencije i tvorac prvog etičkog vodiča za njenu upotrebu, govorio je o odnosu međunarodne legislative prema prepoznavanju emocija. Naglasio je da je ova oblast delimično prepoznata, međutim pravno neregulisana.

Kreativni strateg Lazar Džamić govorio je na temu „Etički izazovi (digitalnog) marketing prostora“ i zaključio da, sa etičkog stanovišta, svi u marketingu nose sive šešire, nijedan nije potpuno beo. Govorio je o „crnim operacijama“ u marketingu, o različitim vrstama manipulacije podacima, nivoima profilisanja korisnika i nedostacima propisa.

Igor Spasić, solution architect, pričao je o „igri silikonskih bogova“, navodio primere kako softver može neetički da funkcioniše i kako tehnološke kompanije krše etičke standarde, i zaključio da veštačka inteligencija ne može da bude etična, jer je samo alat, da su ljudi koji njome upravljaju dobri ili loši, a shodno tome i „treniraju“ taj alat.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.