Mnogi su sa oduševljenjem dočekali vest o otvaranju prvog auto-puta u istoriji Crne Gore. Nakon sedam godina, skoro milijardu evra, pet odlaganja i četiri promenjene Vlade – za saobraćaj je otvorena deonica duga 41 kilometar koja vodi od Mateševa do Smokovca kraj Podgorice.

Mnogi su odmah poželeli i da se provozaju novim auto-putem, uštede na vremenu koje im je inače bilo potrebno da stignu do primorja i izbegnu stresnu vožnju kroz zloglasni kanjon Morače.

Međutim, umesto opuštajućih letnjih hitova koji nastupaju kao predgrupa za zvuke more, sa radija se čuo glas Bona Skota i „Highway to Hell“, makar ako je suditi po komentarima na društvenim mrežama.

Za samo nekoliko dana od otvaranja, na deonici koja nosi ime po princezi Kseniji, zapalila su se četiri, a prokuvalo je nekoliko desetina automobila.

To je odmah poslužilo za zbijanje šala i iznošenje predloga da se ime deonice promeni u „Ognjena Marija“, kako bi ono bilo u skladu sa dešavanjima na novootvorenom autoputu.

Kao razlog za seriju nezgoda, iz nadležnog preduzeća “Monteput” navode da je reč o tehnički neispravnim vozilima, starim 15 i više godina.

Direktor preduzeća Milan Ljiljanić izjavio je za RTCG da vozila koja su u pitanju nisu spremna za brzine dozvoljene na auto-putu.

„Vozila se kvare, jer su uglavnom starije proizvodnje i nisu spremna za brzine koje su dozvoljene na auto-putu, pa otuda i požari na njima. Naša vatrogasna služba je odmah reagovala. Služba koja je nadležna za održavanje je u svim situacijama blagovremeno intervenisala, a imali su i posla u upozoravanju vozača da poštuju pravila vožnje na auto-putu“, rekao je Ljijanić.

On je dodao da će naplata putarine normalizovati situaciju, ali i da je „primetna velika saobraćajna nekultura“ kod vozača.

„Vozači ne poštuju pravila, pa smo imali i situaciju da su se neki motociklisti zaustavili u tunelu da zapale cigaretu“, rekao je Ljiljanić i naglasio da je posebno neprihvatljivo da se vozila zaustavljaju u tunelima, što je strogo zabranjeno.

Auto-mehaničari upozoravaju da je automobil podvrgnut velikom naprezanju, pogotovo ako motor radi na velikom broju obrtaja, tokom uspona sa sedamdesetak metara nadmorske visine, sa Smokovca, do Mateševa koje je na više od 1.100 metara iznad nivoa mora, prenele su Vijesti.

Penzionisani profesor Saobraćajnog fakulteta i stručnjak za bezbednost saobraćaja Milan Vujanić kaže za Nedeljnik da povećanje nadmorske visine nema nikakve veze sa kvarovima koji su se dogodili, već da je u pitanju loše održavanje vozila.

„Nigde ne postoji uputstvo u kom se tvrdi da se auto ne sme voziti po po velikom usponu. Pitanje je na koji način se taj auto održavao ne samo neposredno pre polaska na put, nego i mnogo ranije. Svi automobili koji su se zapalili bili su starije proizvodnje i verovatno nisu bili dobro održavani“, rekao je Vujanić.

On je dodao da, iako nije odgovorna, promena nadmorske predstavlja dobar pokazatelj lošeg stanja u kom se neki automobili nalaze.

„Veliki uspon, visoka temperatura i dugačko putovanje nisu razlog zbog kog se automobili kvare. Međutim, prilikom povećanja nadmorske visine, može se desiti da dođe do kvarova koji se inače ne bi dogodili. Ipak, do kvara će doći samo na onim automobilima kod kojih se usled neodržavanja stvorio uslov da se zapale“, tvrdi Vujanić.

Razlozi zbog kojih može doći do zapaljenja automobila su razni. Od poroznih i krtih creva za dovod goriva, preko oštećene izolacije električne instalacije, do paljenja tečnosti koja procuri iz motora i hidrauličkih sklopova i dođe u dodir sa vrelim delovima motora ili izduvnim gasovima.

Iz „Monteputa“ su apelovali na vozače da sa neispravnim vozilima ne izlaze na deonicu Princeza Ksenija.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.