Od filantropije do dugoročnih održivih rešenja za zajednicu

    Intervju: Nina Elezović, direktorka korporativnih poslova i održivosti, Coca-Cola HBC Srbija

    0
    Foto: Promo

    Živimo treću godinu pandemije koja je donela promene kakve se prethodno nisu mogle ni naslutiti. U novoj realnosti, iako je fokus očekivano na parametrima ekonomskog oporavka, ne smemo izgubiti iz vida ni trendove dalekosežnih posledica, poput Industrijske revolucije 4.0 i ubrzane, sveobuhvatne digitalizacije. Neminovno je da se u ovim uslovima i kompanije menjaju kako bi ostale relevantne. Na koji način se Coca-Cola HBC Srbija prilagođava i kako se transformiše njena uloga u društvu, za magazin Nedeljnik govori Nina Elezović, direktorka korporativnih poslova i održivosti.

    Nazire se kraj pandemiji, tako bar kažu stručnjaci. Kada se osvrnete na poslednje dve godine, na koji način se promenilo poslovanje u vašoj kompaniji?

    Gotovo sve velike krize kroz istoriju predstavljale su i glavne katalizatore promena. Optimista sam, pa tako i u ovoj vidim šansu za bolju budućnost svih nas.

    Tokom protekle dve godine, kao kompanija pokazali smo veliku moć transformacije i brzog prilagođavanja. Rekla bih da smo se na neki način vratili osnovama poslovanja i onome što radimo najbolje – a to je snažno tržišno prisustvo, briga o kupcima, promocija i kontinuirano inoviranje brendova koji oduševljavaju potrošače preko 130 godina, i briga o zajednici. Osnažili smo se kao tim, sposobnosti i kompetencije podigli na viši nivo, i okupljeni oko zajedničkog cilja, usmerili se na budućnost.

    Naš doprinos lokalnoj ekonomiji 2019. činio je 0,6% BDP-a, dok je iznos plaćenih poreza koje sistem podržava u lancima vrednosti bio 0,9% ukupnog poreskog prihoda u zemlji. U našem sistemu i povezanim delatnostima zapošljavamo 0,6% celokupnog tržišta rada u Srbiji. Zato je naša odgovornost značajna, a sada smo još više rešeni da taj pozitivan uticaj amplifikujemo širom lanca vrednosti.

    Učinićemo to uvođenjem novih digitalnih rešenja, kanala prodaje i inovativnih kategorija proizvoda kako bismo ostali ne samo svetski broj 1 u ponudi napitaka u svakoj prilici 24-7, već i kako bismo kreirali dodatnu vrednost i dugoročna održiva rešenja za zajednicu u kojoj poslujemo.

    Na predstojećem 29. Kopaonik biznis forumu, učestvovaćete na panelu posvećenom korporativnoj odgovornosti i filantropiji. Da li je pandemija koronavirusa podstakla kompanije da više ulažu u društveno odgovorne projekte i kako vidite razvoj korporativne filantropije u Srbiji?

    Pandemija je promenila i paradigmu i fokus korporativne odgovornosti. Od dominantno filantropskih aktivnosti pažnja se usmerila ka pažljivo osmišljenim i intenzivnim interakcijama sa različitim interesnim grupama, usmerenim na dugoročna i održiva rešenja za dobrobit lokalnih zajednica.

    O našem doprinosu možda najbolje govore podaci: Coca-Cola HBC Srbija uložila je u zajednicu 45% više u 2020. u odnosu na 2019, dok smo u prošloj godini dodatno povećali ulaganje. Iako finansijski aspekt nije presudan za merenje doprinosa, izuzetno smo ponosni što smo i u godinama krize nastavili da ulažemo u zajednicu.

    U vreme kada prema Edelman Trust Barometru pada poverenje u institucije, kompanije su te koje, zajedno sa vladama, medijima i NVO sektorom, moraju da budu pokretač socijalnih promena. Upravo to želimo da postignemo i kroz naš Savetodavni odbor. Osnovali smo ga kako bismo uspostavili institucionalni mehanizam za razmenu mišljenja u vezi sa ciljevima održivosti između kompanije i stručnjaka, sa jedne, i predstavnika lokalnih zajednica, sa druge strane. Mislim da je upravo tu ključ daljeg razvoja korporativne filantropije – u partnerskom odnosu sa zajednicom, osluškivanju, prepoznavanju ključnih izazova i njihovom aktivnom rešavanju.

    Koji su to društveno odgovorni projekti na koje ste ponosni?

    Naši prioriteti i aktivnosti koje smo sproveli nisu se menjali – doprinosimo rešavanju ključnih izazova u oblasti održivog razvoja, unapređujemo kvalitet života lokalnih zajednica u ekonomskom, socijalnom i ekološkom aspektu i pokazujemo humanost, naročito u nepredviđenim okolnostima. Samo u prethodne dve godine, u razvoj lokalne zajednice uložili smo oko 156 miliona dinara.

    Finansijskom podrškom i pomoći u vanrednim okolnostima doprineli smo oporavku domaće privrede, a posebno sektoru ugostiteljstva. Prošle godine smo, u saradnji sa Kabinetom ministra za razvoj nedovoljno razvijenih opština, opštinom Surdulica i Turističkom organizacijom Surdulica, pokrenuli dugoročni projekat „Vlasina – čista ljubav“, kojim želimo da promovišemo održiv turizam i jug Srbije, kao i da osnažimo lokalne preduzetnike. Ove godine širimo uticaj ovog projekta i na druge oblasti, u nadi da ćemo imati puno zona „čiste ljubavi“.

    U kom pravcu će se nadalje razvijati strategije održivog poslovanja generalno, a kako u vašoj kompaniji?

    Mislim da će inicijative kompanija postajati autentičnije i usmerenije na jasnu ciljnu grupu, a sve manje zasnovane na ad hoc aktivnostima. Naš pristup u definisanju strategije održivog poslovanja biće usmeren ka spolja, u smislu da čujemo i razumemo šta zajednici treba, ali i ka unutra – jer nam je važno šta naši zaposleni misle i gde žele da nas vide još aktivnije.

    Takođe, smatram da će se pomoć i podrška sve manje zasnivati na finansijskim sredstvima, a sve više na širenju znanja, jačanju kapaciteta, razmeni ekspertize i know-how pristupa, uvezivanju i kreiranju sistemskih rešenja. Upravo takva rešenja su suština održive budućnosti, kakvoj mi u Coca-Cola HBC Srbija i težimo.