Najveća letelica na svetu uništena u napadu na aerodrom u blizini Kijeva

0
ILUSTRACIJA/EPA-EFE/JUSTIN LANE

Najveća letelica na svetu, Antonov AN-225 Mrija, uništena je u ruskom napadu na aerodrom u blizini Kijeva. Priča o avionu koji je oborio brojne rekorde i koji je neretko korišćen u humanitarne svrhe.

Potvrda da je uništena najveća letelica na svetu, Antonov AN-225 Mrija, stigla je 27. februara sa zvaničnog Tviter naloga ukrajinske vlade, ali i od Dmitro Kulebe, ukrajniskog ministra spoljnih poslova, prenosi N1.

Mrija (u prevodu „san“), bila je stacionirana u hangaru u ukrajinskoj vazdušnoj bazi u Hostomelu, koja je bila mesto intenzivnih sukoba pre nekoliko dana, kada je ruska vojska preuzela kontrolu nad tom bazom.

Ove tvrdnje potkrepljene su satelitskim snimcima kompanije Maxar Technologies, koji su pokazali značajna oštećenja na ovom delu hangara, dok je sistem za informacije NASA otkrio više požara na aerodromu (detektovani su 27. februara u 11.13 časova), takođe uključujući i hangar.

Mrija – gigant na nebu

Antonov An-225 Mriia (u bukvalnom prevodu „san“ ili „inspiracija“) bio je strateški teretni avion koji je dizajnirao Konstruktorski biro Antonov u Ukrajini u okviru Sovjetskog Saveza tokom 1980-ih. Nakon uspešnog ispunjavanja svojih sovjetskih vojnih misija, osam godina je bio u “penziji”, nakon čega je renoviran i ponovo uveden u komercijalni rad sa avio-prevoznikom Antonov Airlines, orijentišući se na kargo transport.

AN-225 je korišćen i tokom humanitarnih kriza u drugim zemljama. Posle zemljotresa na Haitiju 2010. isporučio je humanitarnu pomoć susednoj Dominikanskoj Republici, a tokom prvih dana pandemije kovida-19 korišćen je za transport medicinskog materijala do brojnih pogođenih područja. Najveći broj zaštitnih maski za svet prevezao je upravo on.

Njegova popularnost u svetu vazduhoplovstva često je privlačila veliki broj avio zaljubljenika gde god da je otišao, posebno kada je nastupao kao zvezda na aeromitinzima.

Brojni komentari na društvenoj mreži Tviter nakon vesti o eksploziji, o tome najbolje svedoče.

Rekordi

Sa svojim grandioznim gabaritima “Mrija” je oborio višestruke rekorde, a jedan je svakako i u bukvalnom i prenesenom značenju imao “najveću težinu” pošto je najteži avion ikada napravljen, teži od svakog dvospratnog Erbasa A380.

Avion je imao i najveći raspon krila od svih aviona u operativnoj službi. Drugi rekordi koje je držao An-225 odnosili su se na teret u pogledu težine i dužine, jer je Antonov An-225 imao sposobnost da nosi i do 640 tona.

Mrija drži apsolutni svetski rekord za vazdušni transport od 189.980 kg i ukupnu nosivost od 253.820 kg. Takođe je prevezao teret od 247.000 kg na komercijalnom letu.

Dana 11. septembra 2001, nosio je četiri borbena tenka sa rekordnim opterećenjem od 253,82 tone tereta, leteći na visini od 10.750 m.

Godine 2009. u avion je utovaren najteži pojedinačni teret ikada poslat vazdušnim transportom, dužine od 16,23 m i širine od 4,27 m. Pošiljka je bi bila generator za gasnu elektranu u Jermeniji, koja je zajedno sa utovarnim okvirom, težila rekordnih 189 tona. U komercijalnim aranžmanima cena njegovog najma bila je oko 30.000 dolara po satu.

Godinu dana kasnije, An-225 je prevezao najduži komad vazdušnog tereta na svetu, dve probne lopatice vetroturbine od 42,1 m iz Tjenđina u Kini do Skridstrupa u Danskoj.

Opšte karakteristike

Ostaće zabeleženo da su maltene sve karakteristike ovog aviona bile zlatna slova u avio knjigama. Posada od šest članova upravljala je avionom kapaciteta od 253,820 kilograma, dužine 84 metara, sa rasponom krila od 88.4 metara (905 metara kvadratnih bila je površina samih krila).

Visina je iznosila 18,1 metara, a težina bez tereta 285,000 kg (maksimalna težina prilikom poletanja nije smela da prelazi 640,000 kg).

Kapacitet za gorivo bio je 300,000 kg, dok su maksimalna brzina i domet iznosili 850 km/h i 15,400 km. Sve ovo omogućili su Progress D-18T turbo motori, njih ukupno šest.

Ukrajinci su već najavili njegovu obnovu, na radost mnogih zaljubljenika u vazduhoplovstvo.