“Najgori klub, a najviše vredi…”: Američki fudbal je popularniji, ali NBA prati drugačija publika…

0
Foto: Profimedia

Najveće svetsko tržište, Medison skver garden i Spajk Li tik uz teren. Lako je biti najbogatiji kada si iz Njujorka.

Njujork Niksi su najvrednija NBA franžiza koja vredi 4,6 milijardi dolara, prema izveštaju magazina Forbs. Ne tako značajna vest za dvostrukog NBA šampiona i tim koji već šest godina nije uspeo da se plasirala u plej-of NBA lige, a sve je izvesnije da neće moći ni ove godine. Iako na terenu ne mogu da se povežu, vrednost Niksa je u razmaku od dve godine porasla za ravno milijardu dolara. Cifru od četiri milijarde evra prešli su i ovogodišnji lider Zapada Los Anđeles Lejkersi (4,4 milijardi), najviše zahvaljujući dovođenjem Lebrona Džejmsa i Entonija Dejvisa, kao i franšiza Golden Stejt Voriorsa (4,3 milijardi) čiji je rast tekao paraleleno sa osvajanjem NBA titula 2015, 2017. i 2018. godine. Vrednost popularnih “Ratnika” je u poslednjih pet godina skočila za čak 367 odsto.

Na listi najvrednijih severnoameričkih sportskih franšiza se, iznad Niksa, nalazi jedino ekipa američkog fudbala Dalas Kaaubojsi sa vrednošću od 5,5 milijardi dolara, dok bejzbol franšiza Njujork Jenkija ima istu vrednosta kao i Niksi. Do pre deset godina nijedan NBA klub nije bio među pet najvrednijih i najbogatijih sportskih klupskih brendova u Americi. Štaviše, nijedna NBA franšiza nije bila procenjena na milijardu dolara ili više. Međutim, prema posledenjem Forbsovom izveštaju, prosečan NBA tim u ovom trenutku vredi oko dve milijardi evra, a “najsiromašnija” franšiza NBA je Memfis Grizli sa 1,3 milijardi dolara prihoda. Trideset NBA ligaša je ostvarilo prihod od 8,8 milijardi dolara.

Statistički, gledalac MBL (bejzbol) je u proseku star 59 godina, ljubitelj američkog fudbala ima oko 52 godine, dok je prototip NBA obožavaoca 43-godišnjak

NBA timovi su ravnomerno podelili 24 milijardi dolara od sponzorskog ugovora sa “ESPN” i “TNT” koji je počeo da važi od sezone 2016/17. Prosečno, svaka franšiza je operativno prihodovala oko 70 miliona evra. Jedini “gubitaš” u ovoj kategoriji je ekipa Oklahoma Siti Tandersa koja je u minusu od 23 miliona dolara zbog plaćanja poreza na luksuz usled velikih plata u iznosu od 60 miliona dolara.

NBA ligu su zadesile i ne tako povoljne vesti u poslednje vreme. Došlo je do blagog pada rejtniga gledanosti, a na rejting su svakako uticale i povrede najvećih zvezda lige poput Kevina Duranta, Stefa Karija ili prvog pika sa prethodnog drafta Zajona Vilijamsona, koji je tek nedavno debitovao za Nju Orelans Pelikanse. Takođe, generalni direktor Hjuston Rokitsa Deril Mori je na početku sezone napisao tvit podrške protestima u Hongkongu i ugrozio budućnost NBA lige u Kini, najvećem inostranom tržištu.

Liga je prošleg leta potpisala ugovor sa kineskom kompanijom “Tencent” u vrednosti od 1,5 milijardi dolara za emitovanje utakmica u Kini. Zato su vlasnici franšiza i čelnici lige, nakon Morijeve objave, brže bolje pokušali da se ograde od spornog tvita. NBA radi na ublažavaju krize i poboljšanju odnosa, ali brojni analatičari veruju da će se posledice tvita tek osetiti.

Ipak, i pored malih turbulencija, NBA konstantno raste po prihodima. U poslednjoj deceniji NBA je rasla šest puta brže od američkog fudbala (NFL), bejzbola (MBL) i hokeja (NHL), ostalih najpopularnijih sportova u SAD. Iako je NFL najpopularniji sport u Americi, sa 41 od 50 najgledanijih emitovanja utakmica u Americi. Međutim, publika sve više gravitira ka strimovanju utakmica, a veoma je važna i demografska struktura publike. Prosečan NBA gledalac je izuzetno mlađi u odnosu na fanove NFL ili recimo bejzbol lige. Statistički, gledalac MBL (bejzbol) je u proseku star 59 godina, ljubitelj američkog fudbala ima oko 52 godine, dok je prototip NBA obožavaoca 43-godišnjak.

Uz to, NBA je daleko međunarodno popularnija i priznatija. U izjavi za Forbs, predsednik vodeće savetodavne kompanije za investiranje u sport “Galtioto Sports Partners” Sal Galatito smatra da su osnove NBA dobro postavljene, a liga izuzetno dobro vođena.

“I pored toga što je NBA doživeo par udaraca ove godine, i dalje ima veliki potencijal, pre svega, zbog medijskog sadržaja koji može da ponudi čitavom svetu. U pitanju je međunarodno najpopularniji sport posle fudbala”, rekao je Galatioto.

Međunarodnoj popularnosti svakako doprinosi i činjenica da u NBA timovima ima sve više igrača koji dolaze iz različitih krjeva sveta. Samo tokom prethodne sezone, pored domaćih košarkaša, još 37 zemalja je imalo svoje predstavnike u najjačoj košarkaškoj ligi na svetu. Neki od njih su imali i najvažnije uloge u svojim timovima.

Naš Nikola Jokić je kao igrač Denvera bio u prvoj petorci NBA lige u prethodnoj sezoni, a takođe je učestvovao i na Ol-star susretu najboljih košarkaša lige. Grčki košarkaš Janis Adetokunbo je proglašen za za najkorisnijeg igrača NBA, Francuz Rudi Gober je najbolji defanzivac, a slovenačko čudo od deteta Luka Dončić briljira u Dalasu.

Zbog svega navedenog, NBA ligu čeka još svetlija budućnost kada je u pitanju profit od ulaznica, sponzorskih ugovora i prodaje medijskih prava na emitovanje širom sveta. Konslutant za sportske medije iz “LHB Sports” Li Berk kaže da sve veći broj kompanija i medijiskih kuća koji žele da sarađuje sa NBA ligom.

“Sledeći NBA sporazumi sa medijima doneće znatno više para zbog sveučestalijeg strimovanja širom sveta. Trenutni ugovor sa ESPN-om i TNT-om ističe za pet godina i ukpno je vredan 2,7 milijardi dolara. Međutim, veruem da će sledeći ugovor biti bar duplo vredniji”, rekao je Berk za Forbs.