“Mačka pečena”: Premijerno izvedena pozorišna predstava o toksičnim obrascima nasilnih veza

Početak kampanje 16 dana aktivizma protiv nasilja nad ženama

0
Fotografije: Marija Piroški, UN Women Srbija

Premijerom prve predstave o partnerskom nasilju, u kojoj su prikazani toksični obrasci koji se često ponavljaju u nasilnim vezama, u Srbiji je 25. novembra, na Međunarodni dan borbe protiv nasilja nad ženama, pokrenuta globalna kampanja 16 dana dana aktivizma borbe protiv nasilja nad ženama, u organizaciji Agencije Ujedinjenih nacija za rodnu ravnopravnost i osnaživanje žena (UN Women) u Srbiji, Koordinacionog tela za rodnu ravnopravnost Vlade Republike Srbije, Ministarstva za evropske integracije, Delegacije Evropske unije u Srbiji i Norveške ambasade u Beogradu.

Cilj pozorišne predstave je upoznavanje publike sa toksičnim obrascima ponašanja, čak i kad su naizgled neočigledni, ali i podizanju svesti u javnosti da to može biti nešto što se dešava osobama koje poznajemo ali i nama samima.

„Ženska prava su nešto najvažnije ako želimo razvijeno društvo. Ni u jednoj zemlji ovaj problem nije iskorenjen. Svaka druga žena i više od 65% devojčica starijih od 15 godina je doživelo neki oblik nasilja. Danas obeležavamo Međunarodni dan borbe protiv nasilja nad ženama, ali o oveom problemo bi trebalo da razgovaramo svakoga dana. Pozorište je pravo mesto na kome se menjaju stvari. Niste same! Prijavite nasilje, to nije privatna stvar!“, rekla je prof. dr Zorana Mihajlović, potpredsednica Vlade i predsednica Koordinacionog tela za rodnu ravnopravnost Vlade Repubilke Srbije

„Danas slavimo sve koji rade da zaštite devojčice i žene od svih vrsta nasilja, diskriminacije, napada i zlostavljanja. Nasilje utiče na milione žena i devojčica širom sveta, i moramo da priznamo da je ovo problem globalnih proporcija“, izjavio je Nj.E. gospodin Jern Eugen Jelstad, norveški ambasador u Srbiji.

„Evropska unija je posvećena naporima da nasilje nad ženama i devojčicama postane problem prošlosti. Proces pristupanja pomaže Srbiji u rešavanju ovog problema. Umetnost može da napravi promene, tako da se iskreno nadamo da ćemo ovom predstavom uspeti da prekinemo tišinu“, izjavila je Mateja Norčič Štamcar, zamenica šefa Delegacije Evropske unije u Republici Srbiji.

„Želim svima da se zahvalim na saradnji, medijima, ženskim organizacijama, partnerima, kao i timu kreativaca koji je kreirao prvu predstavu o parnerskom nasilju u našoj zemlji, koju ćemo večeras premijerno pogledati. Pozorište ima transormativnu moć i može da menja društvo. Nastavljamo svi zajedno da radimo na tome da naše društvo bude bezbedno za sve žene i devojčice“, izjavila je Milena Rikanović, direktorka UN Women Srbija.

Glumac Andrija Milošević, kao domaćin pozorišta otvorio je skup i najavio početak kampanje, aktivno je podržavajući kao UN Women agent promena.

Povodom početka ovogodišnje kampanje premijerno je održana pozorišna predstava pod nazivom “Mačka pečena”. Predstava je kreirana sa ciljem da edukuje mlade o zdravim i rodno senzitivnim obrascima ponašanja, kao i da ukaže na toksične obrasce koji se često ponavljaju u nasilnim vezama, takođe da nas osvesti da ovo može biti nešto što se dešava osobama koje poznajemo ali i nama samima. Radnja predstave prikazuje kako izgleda život jedne žene u situaciji nasilja. Celokupan tim iza predstave, koja će igrati na redovnom repertoaru Teatra na Brdu čine žene (rediteljka, scenaristkinja, scenografkinja, kostimografkinja i sl.), a glavne uloge igraju Viktor Savić i Jelena Đokić. 

16 dana aktivizma protiv nasilja nad ženama je globalna kampanja koju svake godine obeležava preko 1700 organizacija u više od 100 država sveta. Ona počinje na Međunarodni dan borbe protiv nasilja nad ženama, 25. novembar, a završava se 10. decembra, Danom ljudskih prava. Simboličnim povezivanjem ovih datuma ističe se da je nasilje nad ženama kršenje osnovnih ljudskih prava. Kampanja je prvi put organizovana 1991. godine i od tada ima za cilj da podigne svest o posledicama nasilja nad ženama i devojčicama i pokrene društvo na zajedničke akcije prevencije i suzbijanja svih oblika nasilja nad ženama i decom. Zvanična boja kampanje je narandžasta kao simbol svetlije i lepše budućnosti, bez nasilja nad ženama i devojčicama.