Beograđani od jutros lakše dišu zahvaljući košavi. Više nismo među deset najzagađenijih gradovi kao prethodnih dana.

Prema podacima sajta AirVizual, Beograd je pao na 41. mesto među najzagađenijim gradovim u svetu. Kvalitet vazduha varira od „dobrog“ do „umerenog“.

Situacija je bolja u celoj Srbiji, pa je tako podacima sajta, vazduh u Pančevu „dobar“, kao i u Obrenovcu i Smederevu.

Proteklih dana udisali smo najzagađeniji vazduh u svetu, koji je AiRVisual ocenjivao kao “nezdrav”.

Srpska prestonica je po zagađenosti preticala Peking, Delhi, Džakartu, Lahor… jer se našla među deset gradova sa najzagađenijim vazduhom.

Profesor ekologija Darko Nadić sa Fakulteta političkih nauka rekao je za Nedeljnik da bi rešenje bilo da “košava duva svih 365 dana u godini”, ali kako nam to baš i nije izvodljivo, moramo da menjamo navike i ponašanja.


“Izvor zagađenog vazduha su sami Beograđani. Imamo neke tradicionalne antiekološke vrednosti koje negujemo i prenosimo sa generacije na generaciju. A to je da je baš super ako se vozimo non-stop kolima, a da je još bolje ako smo sami u tim kolima, a dodatni bonus je ako je relacija koju kolima prelazimo što kraća. Normalno je i to da svaka porodica u Beogradu ima jedan ili dva automobila. Kao i da je reč o automobilima kojima je u EU istekao svaki mogući rok trajanja. Takođe, normalno je da većina nas uživa u pucketanju vatre iz kamina ili ‘smederevca’ koji opet koriste drvo kao gorivo. I onda sve to iz auspuha i čunaka i dimnjaka ide u vazduh”, kaže Nadić i pita: “Ko još u Beogradu pravi izbor da li će na posao ići tramvajem (struja) ili autobusom (fosilno gorivo), ili će ući u jedan od četiri kineska električna autobusa, ili će uzeti postmoderni ekološki trotinet ili ići pešice?”

Izvor zagađenja, koji se može dokazivati, jeste da su i termoelektrane koje rade na lignit veoma blizu Beograda, kaže Nadić i zaključuje: “Dakle, dve stvari su jasne, jedan od glavnih uzroka ovog talasa zagađivanja vazduha u Beogradu jeste saobraćaj. Druga stvar koja je isto tako sigurna jeste da je sloboda ekološkog izbora u Beogradu velika ali je i ograničena.”

Ministarstvo zaštite životne sredine, povodom Svetskog dana čistog vazduha 3. novembra, pozvalo je građane da napuste stare navike i okrenu se kvalitetnim motorima, hibridnim i električnim, kao i pešačenju i biciklizmu.

U saopštenju se podseća da izveštaji Svetske zdravstvene organizacije pokazuju da je loš kvalitet vazduha u svetu uzrok smrti oko sedam miliona ljudi godišnje, dok u Srbiji svake godine umre 6.000 građana.

Specijalizovana agencija Svetske zdravstvene organizacije za ispitivanje raka označila je kao dokazani humani kancerogen izduvne gasove dizel motora, navelo je ministarstvo i podsetilo da su prethodni dani pokazali koliko sami građani dramatično utiču na kvalitet vazduha.

„U danima kada nema grejanja, toplana, kada nema značajnog industrijskog zagađenja, ali ni vetra ni kiše da pomognu, vazduh smo mogli da vidimo. Sada je i više nego jasno da je saobraćaj, njegova visoka učestalost, automobili i vozila sa zastarelim motorima, dramatično prisutni zagadjivač, neprijatelj našeg zdravlja i da je zadnji čas da svi toga postanemo svesni“, ocenilo je ministarstvo.

Poboljšanje kvaliteta vazduha je kako su dodali, zajednička briga i odgovornost svih nas, javnog i civilnog sektora, svake opštine, privrede, naučno-stručne javnosti, medija i građana.

Rešenja su u selektivnom korišćenju automobila, inovativnim tehnologijama, zameni energenata, ulaganju u postrojenja za prečišćavanje vazduha, u cirkularnoj ekonomiji, u zelenoj gradnji, ocenilo je Ministarstvo zaštite životne sredine.

Komentara

  1. re: “Izvor zagađenog vazduha su sami Beograđani. Glavni izvor zagađenja je Oktopodzila Vučićdlak Kataklizma koji je počeo da ruši Beograd da bi izgradio Vućićdlakov Beograd po uzoru na Potemkinov sela, pa je zbog toga u Srbiji došlo do prečestog blokiranja saobraćaja, što dovodi do sporijeg protoka saobraćaja i a zato i do povećanja izduvnih gasova na saobraćajnicama koje nisu pod blokadom.

  2. Bobby
    4. novembra 2019. 08:07

    Невероватно ! Вредности загађења ваздуха у Београду имају и своје дневне осцилације. Ко је пратио извештаје РХМЗ могао је то тачно да види. Према томе то није стање које се може повезати са саобраћајем, већ само са проблемима у одвијању саобраћаја. Не пишем ја овде да бих тврдио да возила не загађују ваздух, већ да бих истакао да у свих тих десетак градова на врху листе загађености постоји проблем са саобраћајном инфраструктуром, првенствено. Како год катастрофално било, у још много градова на овом свету постоји слична, или лошија структура возног парка, па нису у врху. Ови ликови, попут министра приправника, назови професора,... и сличних, "пакују" грађанима кривицу. Грађани су криви, јер ето, живе у "златно доба" а возе кршеве ! Срамота треба да их буде, а из тог разлога ће им господин министар приправник, а уз то и "мистер џентлмен" увести нове: забране, таксе и накнаде и то само због свог и нерада ове владе. Према томе, први и основни узрок оваквог стања загађења ваздуха у Београду је неодговарајућа саобраћајна инфраструктура, која није испратила број возила који је у саобраћају, а уз то великим делом је под разноразним видовима радова, који још више повећавају њену неусловност. То је први и основни разлог, а не будалаштина о некаквим навикама да возимо прастара возила, да се грејемо на индивидуална ложишта и сличне бесмислице. У предлогу решења, министарство ниједним словом није написало да би у овом граду под хитно било потребно изградити толико и толико километара нових саобраћајница, мостова, тунела,... посадити толико и толико нових стабала, која се између осталог на његове очи у овом граду бесомучно секу. Уколико народ на време не схвати шта му овај олош спрема, врло брзо може да очекује испостављање рачуна за њихов нерад.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.