Kuda ide srpska ekonomija za vreme i posle COVID-A? Razgovor sa Predragom Gomilanovićem, komercijalnim direktorom kompanije Visaris

    0

    Ekonomija države u vreme svetske pandemijе nalazi se pod vanrednim stegama i finansijskim pritiskom. Neka preduzeća su stala sa radom, dok druga vode iscrpljujuću borbu za svoje tržište i opstanak. Na globalnom nivou vidimo sve veći uticaj „nove normalnosti“, a prave posledice pandemije na razvoj nacionalnih ekonomija ćemo tek videti.

    Prva domaća kompanija za proizvodnju digitalnih rendgen aparata spada u grupu onih, retkih domaćih proizvođača koji koristeći sopstveno znanje promovišu srpsku privredu kroz izvoz visokokvalitetnih proizvoda i usluga. Kompanija Visaris posluje u više od 30 zemalja, na najvećim tržištima, od S.A.D., Evrope pa sve do Dalekog istoka i Australije.

    -Kako uspevate da održite nivo potrebnog razvoja u biznisu sa kojim uspešno parirate svetskim gigantima koji se bave visokom tehnologijom?

    „Svesni smo prednosti koje Srbija nudi. Ovo je podneblje talentovanih i kvalitetnih ljudi. Iako ovo zvuči kao floskula, u našoj visokotehnološkoj branši najvažniji resurs zaista jesu ljudi. Naš obrazovni sistem školuje mlade ljude koji su sposobni da dalje uče i doprinose razvoju naših uređaja i kompanije. Zbog toga je od ogromne važnosti stalno ulaganje u obrazovanje, koje treba da ide u korak sa aktuelnim trendovima i senzibilitetom novih naraštaja. Sa Inicijativom Digitalna Srbija, čiji smo član, radimo na razvoju digitalne atmosfere u društvu kroz nove obrazovne programe na fakultetima i nove poslovne mogućnosti za mlade u Srbiji. U tu svrhu, uložili smo, pored novca, svoje iskustvo i znanje u infrastrukturu savremenog inovacionog centra. Centar se nalazi u okviru Visaris fabrike, a stavili smo ga na raspolaganje svim onim mladim ljudima zainteresovanim da saznaju nešto više o inovativnim tehnologijama, koje i na svetskom nivou važe za state- of-the-art  (visokonapredne). Želimo da im prenesemo konkretna iskustva i izazovemo ih da u našem okruženju rešavaju realne probleme primenivši svoja znanja i ideje.“

    -Mere privrednog rasta države oslanjaju se na ekonomsku strategiju Vlade Srbije, a privrednici napominju da još ima slobodnog prostora za unapređenje ekonomskih mera.

    „Dugoročni privredni rast može da se unapredi ukoliko država smogne hrabrosti i pomogne inovativnim početnicima (popularnim start up-ovima) kroz adekvatne programe. Tu treba da iskoristimo postojeća svetska iskustva. Po nedavno objavljenoj McKinsey analizi, više uspeha u osamostaljivanju ovakvih preduzeća imao je američki sistem podrške novim preduzetničkim idejama, u odnosu na evropski model. Sistem se tiče konstantne finansijske pomoći u svim fazama razvoja malih preduzeća. Stoga je dobra vest otvaranje regionalne američke razvojne agencije u Beogradu. Trebalo bi da razvijamo praksu u svim segmentima razvoja našeg društva, koristimo uspešna iskustva iz drugih zemalja i time uhvatimo korak sa najboljima.

    Što se tiče preduzeća poput našeg, koje se već dokazalo na svetskom tržištu, država može da pomogne merama koje se već sprovode u nekim naprednim ekonomijama, kao što su na primer Nemačka ili Rusija. Tamo se, u procesima javnih nabavki, prednost daje domaćim nad inostranim dobavljačima. Tako država ima višestruku korist: promoviše se domaći proizvod, razvija naučni kadar i povećava zaposlenost. Pomenute državne mere doprinele bi bržem privrednom rastu i poboljšanju spoljno trgovinskog bilansa Srbije. Dakle, kupujmo tuđa iskustva i domaće proizvode.“

    -Poslednjih godina pokreću se programi Vlade Srbije za razvoj start up-ova i podrške kompanijama pri zapošljavanju.

    „Mladim privrednicima predlažem da ulažu u sebe kroz programe koji im se nude. To znanje i iskustvo koje steknu ne može im niko oduzeti. Treba da procene kad je pravi trenutak za osamostaljivanje, ali ni tada ne treba da budu prepušteni samo sebi. Postoje esnafska udruženja koja im mogu pomoći da prevaziđu prve prepreke, što lakše i jeftinije. Država sa svoje strane, što sam već pomenuo, treba sistemski da podrži njihov razvoj u svim fazama, ne samo u početnoj. U ovom smislu, programi Vlade, kao recimo “Moja prva plata”, ne samo da pomažu mladima da naprave prve korake u svojim karijerama, već pomažu i firmama poput Visarisa da ubrza svoj plan zapošljavanja i razvoja. Kandidati koji su odabrali Visaris dobijaju priliku da prođu našu obuku i steknu iskustvo na projektima proizvodnje i razvoja proizvoda u oblasti obrade digitalnog signala i digitalne rendgen tehnike. Verujemo da će im ta iskustva značiti za razvoj karijere u Visarisu ili u nekoj drugoj visoko tehnološkoj kompaniji. “

    -U vreme pandemije, kada su sve države sveta prioritete dale svojim medicinskim potrebama, Srbija je mogla da računa na preko potrebnu sigurnost u radiološkoj dijagnostici tokom vanrednog stanja.

    „Na poziv države i potrebe društva reagovali smo odgovorno i brzo, stavivši sve naše kapacitete u službu realizacije hitne isporuke i instalacije digitalnih rendgen aparata. Proizvedeno je i isporučeno dovoljno aparata u rekordnom roku, tako da su rendgen kabineti kovid centara u Srbiji na vreme bili spremni da prime pacijente.  U isto vreme, odgovorili smo i na slične zahteve iz Italije i posebno u S.A.D. gde smo sa partnerima isporučili preko 100 digitalnih rendgena za potrebe grada New Yorka. Samo ove godine, američkom tržištu je isporučeno 250 mobilnih rendgen aparata, koji su se i kod nas pokazali kao odlično rešenje za privremene Kovid bolnice. Želimo da verujemo da smo načinom na koji poslujemo doprineli ne samo privredi i zdravstvu, već i dobrobiti i osećaju sigurnosti šire zajednice, što je jedna od naših primarnih vrednosti.“

    -Globalizacija je već odavno uzela maha sa rastućom međusobnom ekonomskom zavisnošću svih svetskih zemalja, povećanjem broja međunarodnih transakcija robe i usluga, kao i razmenom kapitala.

    „Globalizacija je sazrela do te mere, da više nikog ne iznenađuje da brend nije iz iste države kao i proizvođač, a ipak poreklo proizvoda, ispostavlja se postaje sve važnije. Proizvođači iz Srbije su tu u solidnoj situaciji. Nalazimo se u Evropi, dostupne su nam napredne tehnologije, a logistički smo dobro povezani sa najvećim tržištima. Kultura i strani jezici, koji nam nikad nisu bili problem, daju nam dobre pozicije u uspostavljanju komunikacije sa njima.

    Mi u Visarisu učimo od najzahtevnijih kupaca i konstantno podižemo kvalitet naših proizvoda. Okolnosti u kojima se kreće globalna ekonomija su najblaže rečeno – nepredvidive i kompleksne. Na njih ne možemo da utičemo, ali možemo da se razvijamo, menjamo sebe i podižemo kvalitet, koji će nam i u budućnosti omogućavati da nađemo način da dođemo do naših korisnika.”

    O Visarisu:

    Domaća kompanija Visaris bavi se proizvodnjom i razvojem visokotehnoloških digitalnih sistema i digitalnih rendgen aparata još od 2003. godine i jedina je kompanija te vrste u Jugoistočnoj Evropi. Kvalitet, pouzdanost i brzinu domaćih rendgen aparata potvrđuje preko 800 instaliranih uređaja koji se koriste u bolnicama širom Severne i Južne Amerike, Australije, Evrope, Azije i Afrike u preko 30 zemalja. Proizvodnja digitalnih uređaja se odvija u fabrici u Zemunu gde je zaposleno 70 inžinjera i programera. Kompanija Visaris je član udruženja „Inicijativa Digitalna Srbija“ i Grupacije proizvođača medicinskih sredstava pri Privrednoj komori Srbije kao i Unije poslodavaca Srbije

    visaris.com