Kreativna snaga kao podrška jednakosti i ljubavi

    0
    McCann Beograd tim - Andrea Mitić, Jana Savić Rastovac i Aleksandar Milojević. Fotografije i ilustracije: McCann Beograd

    Pod sloganom „Ljubav je Zakon“ održana je beogradska Parada ponosa sa glavnim zahtevom – usvajanje Zakona o istopolnim zajednicama. Na području na kome su društveni stavovi većine još uvek tradicionalni i konzervativni, mahom sa negativnim odnosom prema LGBTQ+ populaciji, agencija McCann Beograd svojim strateškim i kreativnim odgovorima, kao i ekspertizom, pomaže organizacijama, institucijama i udruženjima da se njihov „glas“ bolje čuje. 

    Poznat kao agencija koja u svom DNK ima utkanu održivu kreativnost, koja svojim radovima i saradnjom sa klijentima promoviše i realizuje UN ciljeve održivog razvoja, McCann se ovoga puta pridružio predstavnicima LGBTQ+ zajednice u šetnji beogradskim ulicama u borbi za poštovanje ljudskih prava i sloboda. 

    „Akcenat smo stavili na solidarnost sa pripadnicima LGBTQ+ zajednice u Srbiji u nadi da ćemo uskoro slobodno, nadamo se neki od nas kao zakonom regulisani istopolni partneri, šetati ulicama naših gradova ujedinjeni u borbi za poštovanje ljudskih prava i sloboda. U srcu svega što radimo stoji kreativnost i jasna misao, etika kojom se vodimo i svest da u rukama imamo veoma moćan zanat: da pronađemo smislene uloge brendova u savremenom svetu, da ’pomerimo po neku planinu’ i utičemo na poneku promenu u društvu”, kaže Jana Savić Rastovac, izvršna kreativna direktorka agencije McCann Beograd.

    „U svetu danas, brendovi se trude da na sve načine pokažu podršku LGBT+ populaciji, ’oblače’ svoje proizvode u dugine boje, učestvuju u šetnjama i sarađuju sa aktivistima – dok u Srbiji većina brendova još uvek izbegava tzv. ’nepopularne’ teme u strahu da to može da ih košta tržišta, profita i javnog imidža. Brendovi danas moraju da se bave važnim temama, to se od njih očekuje i traži“, ističe  Aleksandar Milojević, Senior Strategic Planner u agenciji McCann Beograd, i dodaje: „Mi u McCann-u na kreativan način stavljamo ovakve teme u fokus i pokrećemo razgovor sa širom zajednicom. Kroz održivu kreativnost i partnerstva sa klijentima trudimo se da promenimo naše društvo nabolje, i već treću godinu zaredom sarađujemo sa Beograd Prajdom i drugim partnerskim organizacijama kako bismo doprineli većoj vidljivosti i ostvarenju ciljeva koje udruženje Beograd Prajd ima.“

    Marko Mihailovic iz organizacije Pride. Fotografija: Miloš Nadaždin

     

    To potvrđuje i Marko Mihailović iz beogradskog Prajda koji je najvidljivija javna manifestacija koja skreće pažnju na probleme, kao i na duboku i sistemsku nejednakost, sa kojima se suočavaju pripadnici LGBTQ+ populacije u Srbiji:  „Kao jedan od organizatora Prajda, imao sam priliku da previše puta čujem kako razne individue, biznisi pa čak i institucije ne žele ili ’ne mogu’ da sarađuju sa nama iz najrazličitijih razloga – podtekst svih tih izgovora je da saradnja sa LGBTQ+ zajednicom ne može dobro da utiče na njih i bilo kakva asocijacija sa nama nije poželjna“, kaže Marko i dodaje: „McCann je jedan od prvih komercijalnih biznisa koji nam je prišao sa željom za saradnju koja uspešno traje već treću godinu, nije izgubila kontakt sa korenom problema i sa suštinskim potrebama LGBTQ+ zajednice. Veliku zaslugu za ovo ima iskrena predanost društvenoj odgovornosti koju McCann ima, kao i temeljan pristup saradnji koju su ljudi iz agencije pokazali kroz našu saradnju.“

    Da je podrška brendova važna potvrda je i prvog Prajda koji je uz podršku Coca-Cole 2019. godine održan u Severnoj Makedoniji pod snažnom i jedinstvenom porukom “Ljubav je uvek ispravna” (Love is always the right way).

    Iste godine u Srbiji, McCann je podržao LGBTQ+ zajednicu kroz kampanju “Ne odričem se“ u saradnji sa organizacijom “Da se zna!” i agencijom UM Beograd. “Cilj kampanje je bio da se o temi prihvatanja govori iz ljudskog ugla – ’jezikom roditelja koji svi razumeju’. U nedeljnim i dnevnim novinama širom Srbije objavljivani su ’oglasi’ po ugledu na dobro poznate oglase u kojima se ljudi odriču nekog svog bliskog, ovoga puta u objavljenim oglasima roditelji su podržali svoju LGBTQ+ decu”, objašnjava Andrea Mitić, Account Manager McCann Beograd, i dodaje da je naziv kampanje „Ne odričem se“ kasnije postao slogan beogradskog Prajda.

    Marko Mihailović ističe da je kampanja dobro prihvaćena u javnosti: „Osim što je odlično prošla – ova kampanja je za LGBTQ+ zajednicu bila značajan korak napred i jedna od najvažnijih pobeda – naši životi i naše priče nisu više samo predmet medijske senzacije i tema dnevnopolitičkih debata – već su našim životima i našim pričama dali vidljivost i vrednost na jedan dostojanstven način.“

    Zakonske obaveze pripadnika/ca LGBTQ+ zajednice su iste kao i obaveze svih ostalih građanki i građana, ali prava koja uživaju nisu. LGBTQ+ zajednicu već godinama „žuljaju“ nasilje, diskriminacija, predrasude, nerazumevanje i strah od odbacivanja. U saopštenju objavljenom na sajtu ravnopravnost.gov.rs, poverenica za zaštitu ravnopravnosti ističe da su pripadnici LGBТQ+ pоpulаciје rаvnоprаvni člаnоvi društvа, te da se nе smе dоzvоliti dа njihоvа prаvа budu ugrоžеnа zbоg rоdnоg idеntitеtа ili sеksuаlnе оriјеntаciје. Kao izraz toga nastala je kampanja “Šta nas žulja?” sa ciljem usvajanja Zakona o registrovanim partnerstvima i Zakona o rodnom identitetu, kao i prikupljanje potpisa online peticijom. Peticiju je za samo tri dana potpisalo nešto više od 4.000 ljudi, a ukupno je skupljeno više od 13.000 potpisa. Ubrzo je od predstavnika vlasti stigla najava o pravnom regulisanju istopolnih zajednica. Zasada još uvek samo najava.