Kakve gume bi trebalo da imaju automobili na električni i hibridni pogon?

    0

    Godina za nama bila je izuzetno burna za globalno tržište automobila, posebno u Evropi. Registracija automobila opala je za 29 odsto tokom prvih devet meseci godine, međutim to nije sprečilo da se dogodi možda i prva električna revolucija na našem kontinentu. Prema podacima JATO Dynamics, kompanije za analizu tržišta, tokom oktobra 2020. godine u Evropskoj uniji hibridi i električni automobili činili su čak 27 odsto tržišta novih motornih vozila, odnosno čak za procenat više od dizelaša.  

    I na lokalu brojka hibrida i električnih automobila raste, tako je prema podacima Ministarstva unutrašnjih poslova u Srbiji ukupno registrovano 102 putnička vozila na električni pogon i 1.416 hibridnih putničkih vozila. Da interesovanje za vozila na ove vrste pogona raste pokazuje i podatak da je samo tokom 2020. taj broj uvećan za više od 50 odsto.

    Ono što je specifično za vozila sa električnim i hibridnim pogonom jeste to da su teža od svojih konvencionalnih modela, a tome doprinosi baterija, odnosno motor, elektromotor i rezervoar za gorivo kod hibrida. Takođe, ova vozila ostvaruju i veći broj obrtaja pa je iz tog razloga poželjno da na sebi imaju gume prilagođene njihovim karakteristikama. Neke od njih su sigurnost na mokrim i suvim putevima, precizno upravljanje, kratak put kočenja i posebno važno za električne automobile, vrlo nizak otpor kotrljanja.

    Manji otpor kotrljanja i manje buke

    Inženjeri u kompaniji ​​Continental uhvatili su se u koštac sa ovim izazovom i dizajnirali gume posebno za električne automobile, autobuse i kamione. Dodatna težina vozila nadoknađuje se povećanjem nosivosti karkase odnosno tela gume, i najčešće je označena simbolom XL na bočnoj strani. Trenutno se preduzimaju koraci za standardizaciju guma sa još većim nosivostima, koje bi tada verovatno imale simbol XL +. Veoma nizak otpor kotrljanja gume postiže se adekvatnom mešavinom smeše gazećeg sloja, šarama profila i konstrukcijom gume, a posebno bočne strane, kao i održavanjem ukupne težine na minimumu. Sve ove mere treba pažljivo koordinisati kako bi se osiguralo da gume zadrže kvalitet i svojstva.

    S obzirom na to koliko je električno vozilo tiše od modela sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem, neophodno je ograničiti buku na minimum. To se može postići dodavanjem posebne vrste umetka od pene, odnosno koristeći ono što Continental naziva ContiSilent tehnologijom.

    Na prvi pogled ovi specijalni proizvodi izgledaju sasvim normalno. Uzorak gazećeg sloja, dizajn i podaci na bočnoj strani slični su uobičajenim modelima. Kako su gotovo sve ove gume za električne automobile i hibride deo originalne verzije opreme, obaveznim i standardnim informacijama na bočnoj strani pridružen je i OE kod (koji se razlikuje od proizvođača do proizvođača). Continental takođe proizvodi gume za komercijalna vozila koje su prilagođene potrebama električnog pogona, kao što je Conti Urban HA3 za električne linijske autobuse. U međuvremenu, na salonu automobila u Frankfurtu 2018. kompanija je predstavila prototip gume za električne kamione.

    Dubina profila se već može pratiti senzorima

    Kada je reč o opremi koja se uveliko najavljuje za električne automobile, a Continental u Danskoj čak i primenjuje kroz pilot projekat, je i praćenje dubine šare i kvaliteta gume putem senzora, specijalnih softvera i telemetrije. Svi podaci se čuvaju na “klaudu”, zahvaljujući odgovarajućim algoritamima, a preciznost je dovedena gotovo do savršenstva. To doprinosi da u narednom periodu vozači imaju informaciju u realnom vremenu u vezi sa kvalitetom njihovih pneumatika, istrošenosti gazećeg sloja, i da mogu da biraju kada će da odu na zamenu guma, umesto redovnog servisiranja kod vulkanizera dva puta godišnje.