Kako je novinar BBC-ja uspeo da dogovori intervju sa princezom Dajanom 1995: “Lagao je, koristio falsifikate računa iz banke, manipulisao…”

0
Supplied by LMK Media / Landmark / Profimedia

Intervju koji je Dajana, princeza od Velsa, dala BBC-jevoj emisiji „Panorama” pre više od 20 godina bila je predmet nezavisne istrage koju vodi lord Dajson, bivši viši sudija.

Istraga je utvrdila da „BBC nije uspeo da postigne visoke standarde integriteta i transparentnosti koji su njegov zaštitni znak” u intervjuu novinara Martina Bašira sa Dajanom, princezom od Velsa, navodi se u zaključku istrage, koji su objavljeni u četvrtak, 20. maja”, preneo je BBC.

Podsetimo, Dajana je u pomenutom intervjuu priznala da je imala aferu, saopštila da se zbog afere princa Čarlsa sa Kamilom Parker-Bouls (danas njegovom suprugom, vojvotkinjom od Kornvola) osećala bezvrednom i govorila o tome kako ih je „troje u braku”.

Takođe, otkrila je da je imala bulimiju i da je povređivala samu sebe, nagovestila da princ Čarls možda neće biti sposoban da se prilagodi ulozi kralja i rekla da je osoblje princa Čarlsa pokrenulo kampanju protiv nje…

Taj intervju je gledalo više od 20 miliona ljudi kad je prvi put emitovan i izazvao je ogromnu kontroverzu i bio je veliko iznenađenje.

Jednako iznenađujuće je bilo i kada je saopšteno da je Bašir, relativno mlad BBC-ijev reporter bez poznatog kraljevskog rezimea ili kontakata, dobio taj intervju. Ali otkrića iz njega zasenila su pitanja oko toga kako je to postigao.

Nekoliko godina kasnije, on je otišao da radi za emisiju “Večeras sa Trevorom Mekdonaldom” na ITV-iju, a potom i za razne druge američke televizijske mreže. Vratio se u Veliku Britaniju 2016. godine i ponovo ga je zaposlio BBC, kao urednika za religiju, što je položaj na kojem je dao otkaz sredinom maja zbog lošeg zdravlja.

Glavna tvrdnja, koju je izneo Dajanin brat erl Spenser, glasi da je Bašir slagao kako bi došao do intervjua sa princezom Dajanom.

Erl Spenser tvrdi da mu je Bašir pokazao falsifikovane bankovne izvode na kojim se navodno vide uplate jedne medijske grupe bivšem članu njegovog osoblja.

Ovim je, kaže erl Spenser, on trebalo da stekne njegovo poverenje kako bi upoznao Martina Bašira sa svojom sestrom, princezom Dajanom. Martin Bašir je priznao da je dao grafičkom dizajneru koji je radio za BBC da dotera bankovne izvode.

Erl Spenser tvrdi i da je Martin Bašir lagao princezi Dajani, izmislivši niz priča o Kraljevskoj porodici koje su se slagale sa njenim doživljajem o zaveri protiv nje. Cilj ovih laži bio je, kaže erl Spenser, da se princeza Dajana navede da pristane na intervju.

Pošto je Mejl on Sandej razotkrio falsifikovane bankovne izvode početkom 1995. godine, interna istraga BBC-ija oslobodila je Bašira i BBC svih optužbi za nezakonite radnje.

Direktor BBC-ja Tim Dejvi se izvinio što je medijska kuća “napravila očigledne propuste” u taktikama koje novinar koristi za dogovaranje intervjua, preneo je Gardijan.

„Iako se u izveštaju navodi da je Dajana, princeza od Velsa, bila oduševljena idejom o intervjuu za BBC, jasno je da postupak obezbeđivanja intervjua bio daleko od onoga što publika očekuje. Žao nam je zbog ovoga”, rekao je Dejvi.