Izazovi elektronske trgovine

    Piše Žarko Kecić, rukovodilac IKT sektora u Registru nacionalnog internet domena Srbije

    0

    Sviđalo se to nama ili ne, tehnološki razvoj menja naše navike i način kako živimo i radimo svakodnevne poslove. Tehnologija nam je donela mogućnosti da obavljamo transfer novca bez odlaska u banku, promenila je način na koji se zabavljamo, upoznajemo i družimo, ali je možda najveći uticaj imala na mogućnost kupovine skoro svega iz bilo kog dela sveta.

    Ovi trendovi donose nove izazove, kako za trgovce, tako i za potrošače. Nekada je najveća briga trgovaca bila da u svemu budu bolji od konkurencije koja je udaljena nekoliko blokova od njihove prodavnice, ali je elektronska trgovina sve okrenula naglavačke – tržište je postalo globalno, ali je otvorilo vrata i globalnoj konkurenciji. Više nije dovoljno imati privlačniju prodavnicu od komšijine, sada je potrebno biti vidljiviji, jeftiniji i brži i od onih koji su na drugom kontinentu.

    A kupci? Kupci mogu mnogo lakše da se informišu o karakteristikama proizvoda i iskustvima onih koji su te proizvode kupili pre njih, kao i da pronađu najpovoljniju cenu, uslove i rokove isporuke.

    Oni koji se odluče da pokrenu svoju e-prodavnicu suočavaju se sa sličnim problemima koje su trgovci oduvek imali – asortimanom, cenom, distribucijom, kao i koliko je prodavnica privlačna i koliko su roba i kupci u njoj bezbedni. Kada je u pitanju e-trgovina, jedan od najvećih izazova je bezbednost. Nažalost, za razliku od starih vremena kada su vlasnici prodavnica ugradnju rešetki, alarmnih sistema i video-nadzora smatrali isplativom investicijom, ulaganje u zaštitu e-prodavnice nije među prioritetima, a moralo bi da bude visoko na ovoj listi.

    Sajtovi za e-trgovinu će uvek biti zanimljiva meta za sajber napade i treba imati na umu da njihova bezbednost nije jednokratan posao. Za potencijalne lopove, ovi sajtovi su riznica ličnih i finansijskih podataka. Sajber kriminalci stalno razvijaju nove metode hakovanja i pronalaze nove ranjivosti koje mogu da iskoriste za svoje napade, a jednom ugrožena bezbednost e-trgovine može napraviti veliku štetu preduzećima svih veličina.

    Pokretanje internet prodaje je ozbiljan posao i zahteva niz odluka koje će budućoj veb-prodavnici omogućiti stabilan i bezbedan rad. Angažovanje iskusnih ljudi i timova, iako to na prvi pogled ne izgleda tako, uštedeće i vreme i novac budućim e-trgovcima, jer je potrebno znati koje zahteve veb-prodavnica mora da ispuni.

    Naziv domena – Nije dovoljno registrovati odgovarajuće nazive domena u zavisnosti od ciljanog tržišta. Potrebno je obezbediti da oni rade stabilno i pouzdano i da imaju aktivirane savremene metode za sprečavanje zloupotrebe DNS-a i preusmeravanje korisnika na internet lokacije koje kontrolišu kriminalci.

    Odabir odgovarajuće platforme – Pravilan odabir štedi i vreme i novac. Postoji mnogo različitih rešenja za e-prodavnice i treba odabrati ono koje zadovoljava potrebe u skladu sa poslovnim planovima i projekcijom rasta.

    Odgovarajući veb-hosting – Ne treba štedeti na veb-hostingu jer je on osnova za stabilan i bezbedan rad veb-prodavnice. Pre konačnog odabira treba proveriti mnogo parametara među kojima su kapacitet i redundansa internet linkova, bekap opcije i koje bezbednosne mere su preduzete za zaštitu sajtova.

    Plaćanje i distribucija – iako je u Srbiji najrašireniji način plaćanja pouzećem, mnoge banke i platni sistemi omogućavaju bezbedno plaćanje platnim karticama na internetu. Omogućavanjem onlajn plaćanja i odabirom pouzdanog partnera za distribuciju gradi se i poverenje kupaca.

    Bezbednost podataka – Proces internet prodaje zahteva prikupljanje određenog seta ličnih podataka. Krađa i curenje ovih podataka mogu prouzrokovati ozbiljne posledice za reputaciju prodavca i naneti ozbiljnu štetu kupcima čiji su podaci ukradeni.

    Evropska unija, kao i mnoge države u svetu, u svoje zakonodavstvo unosi izmene koje se odnose na odgovornost onih koji nisu preduzeli odgovarajuće mere zaštite i čiji su resursi i servisi bili iskorišćeni za prevaru i širenje malicioznih sadržaja i programa. Međutim, bezbednost je imperativ koji svaka uspešna e-trgovina treba da ispuni i bez zakonske obaveze.