Intervju Marija Mutić, ErsteZnali: Buduće generacije moraju da budu finansijski pismenije

    0

    U svetu koji se ubrzano menja kako u ekonomskom, tako i u tehnološkom smislu, finansijska pismenost postaje sve važnija veština. O njenom značaju za napredak jednog društva govori i podatak da ju je UNICEF proglasio važnom veštinom za XXI vek. S tom idejom je razvijena nova edukativna igrica „Čuvari Zmajevog blaga“, namenjena mlađim osnovcima. O ovoj temi smo razgovarali sa Marijom Mutić, koordinatorkom programa finansijske edukacije ErsteZnali koji je pokrenula Erste Banka Srbija.

    Kako je nastala ideja da Banka napravi igricu za decu? 

    Igrica je logičan nastavak svega što Erste Banka sprovodi već tri godine u okviru besplatnog programa finansijske edukacije ErsteZnali. Uvažavajući savete psihologa i pedagoga hteli smo da deci na zabavan i prijemčiv način predstavimo pojmove iz oblasti finansija i da im pomognemo da izgrade odgovoran odnos prema novcu i potrošnji, koji će im koristiti kroz ceo život. S obzirom na to da je reč o veštini koja se razvija odnosno nadograđuje tokom čitavog života, kroz duži period jedna od preporuka međunarodnih organizacija koje se bave ovom temom jeste da se krene što ranije i da se roditeljima i nastavnicima pruži sistematična podrška i adekvatni materijali. Knjiga „Čuvari Zmajevog blaga“, naše koleginice Dragice Mujković, poslužila nam je kao izvanredna polazna tačka za kreiranje igrice, jer smo znali da je probudila veliko interesovanje kod dece i roditelja i pobrala velike simpatije. Od samog početka smo znali da radimo pravu stvar.

    Zašto je za decu važno da se, u uzrastu kad mogu da ih razumeju, upoznaju sa osnovnim temama i veštinama iz oblasti finansija?

    Donošenje finansijskih odluka i upravljanje novcem predstavlja deo naše svakodnevice tokom celog života – od trenutka kada dobijemo prvi džeparac, preko prve kartice i računa u banci do kredita. Novo vreme donelo je i nove izazove. Onlajn kupovina podrazumeva određene rizike kojih moramo da budemo svesni da bismo mogli da se zaštitimo. Klinci su se već suočili sa ponudama u okviru pojedinih igrica da kupuju virtuelne predmete pravim novcem, odnosno roditeljskom karticom. Da ne govorimo o svetu kriptovaluta koji je i za većinu odraslih nepoznanica. Zbog svega toga kod najmlađih moramo da postavimo dobre osnove finansijske pismenosti koje će se kasnije proširivati i nadograđivati.

    Šta deca mogu da nauče igrajući ovu igricu?

    Nakon što je besplatno preuzmu sa servisa Google Play i App Store, počinje upravo jedna avantura kakvu deca vole. Zmaj će im u početku velikodušno deliti blago, ali da bi ga sačuvali moraće da znaju odgovore na pitanja. To je prilika da kroz igru usvoje važne finansijske pojmove i veštine kao što su štednja, odnos cene i vrednosti, upravljanje ličnim finansijama, prihodi, rashodi, budžet i slično. Imaju mogućnost da kupuju i prodaju, tako da se promišljenim donošenjem odluka zapravo spremaju za realan život. Budući da na mnoga pitanja ne znaju sami odgovore, igra otvara prostor za razgovore unutar porodice o ovoj važnoj temi. To je prilika za roditelje da preispitaju svoja znanja i navike kako bi pomogli deci. Ukoliko nisu sasvim sigurni u sopstvene veštine upravljanja novcem, mogu potražiti savete i korisne informacije na platformi ErsteZnali.rs. 

    Ko treba da ima glavnu ulogu u finansijskoj edukaciji dece – roditelji, škola, banke ili neko drugi? Kakva su iskustva u svetu?

    U ovogodišnjem istraživanju Erste Grupe, na pitanje koja institucija treba da omogući građanima da dođu do informacija i znanja o finansijskim temama u Srbiji građani su rekli da su to banke i druge nedržavne institucije (46%), zatim porodica (41%), mediji (35%) i druge obrazovne institucije (26%). Ipak, da bi buduće generacije mogle bolje da se snalaze u svetu finansija, potrebna im je udružena podrška svih – od roditelja, preko nastavnika i vaspitača, do finansijskih institucija. Svako u svoje vreme. Većina građana prvi put ode u banku nakon što dobije prvi posao. Hajde da kažemo da je to sa dvadesetak godina. Međutim, to je veoma kasno da se prvi put upoznaju sa finansijskim temama. U mnogim zemljama finansijska pismenost već postoji kao program ili se teži tome da bude sastavni deo nastavnog programa. Erste Banka je prepoznala tu potrebu i pruža podršku projektu „Škola novca za osnovca“, koji će učenicima približiti ove teme i kroz formalno obrazovanje. Inače, učenici iz Srbije su prvi put učestvovali u proveri finansijske pismenosti u okviru PISA testiranja 2018. godine, a rezultati su pokazali da trećina njih nije dostigla nivo funkcionalne pismenosti.