Tokom poletanja sa Aerodroma „Nikola Tesla“, avion kompanije „Maraton erlajns„, koji obavlja letove u ime „Er Srbije“, udario je u infrastrukturu na pisti, najverovatnije instrumentalizaciju koja služi za sletanje aviona u suprotnom pravcu piste. Ovaj incident rezultirao je time da je avion bio prisiljen da sat vremena kruži iznad Beograda pre nego što je prinudno sleteo na beogradski aerodrom.

Pa, kako je do incidenta zapravo došlo i ko je „kriv“ za ovo?

Kako piše portal Tango Six, meteo uslovi najverovatnije nisu imali nikakvog uticaja na incident budući da je vidljivost bila dobra (preko 10 kilometara) i da je vetar bio gotovo zanemarljive jačine od 3 čvora. Incident se dogodio u 17:38 časova, dok je sunce zašlo svega pola sata ranije.

Petar Vojinović, osnivač portala Tango Six, kaže da za sada još uvek postoje samo spekulacije o tome šta se zaista dogodilo. One su zasnovane na nezvaničnim, ali proverenim informacijama, ipak, dalja istraga će dati prave okolnosti.

„Avion je poleteo sa položaja na pisti koji je bio prekratak u odnosu na kraj piste, odnosno dužina za poletanje je bila prekratka. Prema informacijama koje mi u ovom trenutku posedujemo, kontrola letenja je, kao i svim drugim avionima, dala rutinski položaj za poletanje na pisti koji se zove D6, koji su svi avioni istog tipa koristili.  Prema našim saznanjima, posada je sve to prihvatila, javila da razume sva uputstva, čak i javila da je ušla na pistu na položaju D6 – koji bi joj dao standardnu dužinu piste za poletanje“, kaže Vojinović.

Ipak, ono što je pilot tvrdio, nije se dogodilo. Avion je  ušao na poziciju D5, koja je za gotovo 1000 metara bliža kraju piste, upravo toliko je kraća i za poletanje.

„Kontrola leta je uočila da je avion, iako mu je odobren D6, ipak iz nekog razloga ušao na poziciju D5. Kontrolor je onda pitao ‘Da li su svesni da se nalaze na poziciji D5″, oni su rekli da jesu. Kontrolor im je naglasio da mogu ponovo da preračunaju performansee za poletanje – jer se svaki putnički avion proračunava u zavisnosti koliko je težak, koliko ima goriva, putnika, kakvi su meteo uslovi, na osnovu čega dobije  podatke kakva mu je dužina piste potrebna za poletanje u zavisnosti“, priča Vojinović za Nedeljnik.

Uprkos svemu, posada je rekla da mogu da polete sa pozicije D5 i da je sve u redu. Iz kontrole leta im je javljeno da i dalje mogu da se vrate na položaj D6, ali posada je odlučila da to nije neophodno.

„Avion je poleteo sa položaja na pisti koji je bio prekratak u odnosu na kraj piste, odnosno dužina za poletanje je bila prekratka. Prema informacijama koje mi u ovom trenutku posedujemo, kontrola letenja je, kao i svim drugim avionima, dala rutinski položaj za poletanje na pisti koji se zove D6, koji su svi avioni istog tipa koristili.  Prema našim saznanjima, posada je sve to prihvatila, javila da razume sva uputstva, čak i javila da je ušla na pistu na položaju D6 – koji bi joj dao standardnu dužinu piste za poletanje“, kaže Vojinović.

Prema podacima sa servisa za praćenje letelica Flajtradar 24, avion je zadržao visinu od 0 i nakon što je prešao kraj piste. Letelica je poletela tek nakon što je prevalila otprilike 800 metara od kraja nove piste 30L.

Dok je „protrčavao“, nakon što je napustio pistu, avion je udario u neku vrstu antene koja se zabila u koren krila, jasno uočljiva na fotografijama nakon incidenta.

 

„Avion je izašao na pistu na pogrešnoj poziciji D5, umesto D6 koja mu omogućava normalno poletanje. Upozoreni su više puta da su na pogrešnoj poziciji i ponuđeni im je da se vrate do pravog izlaza, međutim, potvrdili su da imaju dovoljnu dužinu za poletanje. U poletanju su “ostali kratki”, i zakačili prilazna svetla za ILS“, priča za Nedeljnik Predrag Vučetić, takođe sa portala Tango Six.

Kako piše portal Tango Six  posada je proglasila hitnu situaciju u vazduhu, aerodromska kontrola letenja je zaustavila sav odlazni i dolazni saobraćaj i aktivirala sve službe aerodroma za prihvat aviona u vanrednoj situaciji.

„Da bi bili sigurni, iako su imali indikaciju da su točkovi izvučeni, budući da su znali da su u nešto udarili, proleteli su pored kontrolnog tornja da se i kontrolori vizuelno uvere da su točkovi zaista izvučeni. Kada su to utvrdili, uradili su bezbedno sletanje koje je bilo dobro u odnosu na situaciju“, priča Petar Vojinović za Nedeljnik.

Nakon toga, posada nije mogla da vidi da im gorivo curi. Odlučili su da se vrate na gejt, a ne da naprave evakuaciju, jer nisu bili svesni šta se sve dešava. Ipak, na gejtu ih je sačekala vatrogasna služba aerodroma, koja je, videvši da im curi gorivo, isprskala avion penom.

Zbog ove situacije, mnogi sinoćni letovi bili su preusmereni na aerodorom u Temišvaru.

 

U ovom slučaju, kontrola letenja na tornju aerodroma „Nikola Tesla“ svoj deo posla je odradila kako treba i pre poletanja aviona upozorili su pilota Embraera da je moguće da je napravio grešku.

„Aposolutna greška posade je u pitanju. Niko od putnika nije povređen. Izašli su iz aviona na gejtu i oni će danas biti na svom odredištu. Pošto se ovde radi o incidentu a ne o normalnom kašnjenju, putnici mogu da traže nadoknadu putem suda za ’pretrpljeni strah’”, objašnjava urednik portal Tango Six, Predrag Vučetić.

 

„Er Srbija“ jenakon incidenta saopštila da je let JU324 iz Beograda do Diseldorfa, koji je obavljala partnerska kompanija, vraćen u Beograd zbog tehničkih razloga.

„Avion je bezbedno sleteo na beogradski aerodrom. „Er Srbija“ žali zbog neprijatnosti i čini sve što je u njenoj moći da osigura da se let nastavi što je moguće pre. Bezbednost putnika nije bila ugrožena ni u jednom trenutku“, pisalo je u saopštenju.

Petar Vojinović kaže da je ovo očekivana reakcija i da, dok traje istraga, iz kompanije verovatno neće biti dodatnih saopštenja. Takođe naglašava i da je ovakva situacija u Er Srbiji zaista retka. Poslednji „udes“ dogodio se 2009. godine dok je kompanija još uvek poslovala pod imenom „Jat ervejz“, ali da ni tada nije bilo povređenih, kao ni sada.

Nakon incidenta,nadzorono telo pod nazivom CINS, koje je nezavisno telo Vlade, baviće se grešakama koje su se dogodile tokom ovog leta. Oni imaju ne više od 12 meseci da naprave izveštaj u kome će istražiti apsekte događaja, kako bi industrija došla do zaključaka šta je pošlo po zlu i kako bi istraga proizvela preporuke da se promene neke procedure. Istraga je anonimna i služi isključivo za unapređenje bezbednosti.

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.