Dugogodišnji holivudski, radnički mir narušen je juče uveče, pošto su filmski i televizijski pisci i scenaristi rekli da će stupiti u štrajk. Ovim će se zaustaviti mnoge produkcije u industriji, koja je poslednjih godina ionako u krizi zbog pandemije, piše The New York Times.

Sindikati, koji predstavljaju pisce i scenariste, naglašavaju da su „jednoglasno glasali za raspisivanje štrajka“.

Alijansa filmskih i televizijskih producenata, koja se nagodi u ime holivudskih kompanija, navela je u saopštenju da njena ponuda uključuje „velikodušno povećanje kompenzacija za pisce“. Organizacija je dodala da je otvorena za nastavak pregovora.

Navodi se da su primarni problem predlozi sindikata, koji bi od kompanija zahtevali da, u televizijskim emisijama, zaposle određeni broj pisaca, na određeni vremenski period „bez obzira da li je to potrebno ili ne“.

Sindikati koji predstavljaju pisce, tačnije, istočni i zapadni ogranci Udruženja pisaca Amerike, rekli su da je „njihov nepokolebljiv stav u ovim pregovorima izneverio posvećenost daljoj devalvaciji profesija pisca.”

Ovaj spor obuhvata 11.500 scenarista velikih studija, uključujući kompanije “stare garde” kao što su Universal i Paramount, kao i novopridošlice u tehnološkoj industriji, poput Netflix-a, Amazon-a i Apple-a.

The W.G.A. (Writers Guild of America West ), odnosno udruženje scenarista Amerike, osporilo je ovaj slučaj oštrim terminima, a iz udurženja kažu da su “uspon servisa za strimovanje i eksplozija televizijske produkcije narušili njihove radne uslove”. Oni su ovo opisali kao „egzistencijalni“ trenutak, navodeći kako se „trenutno u pitanje dovodi opstanak pisanja kao profesije “.

Za gledaoce, najneposredniji efekat će se osetiti u “talk show” emisijama. Kasne noćne emisije poput „Saturday Night Live“, „The Tonight Show Starring Jimmy Fallon“ i „The Late Show With Stephen Colbert“, neke od omiljenih televizijskih emisija Amerike, prve će pretrpeti posledice. Rijaliti programi i neke međunarodne emisije, koje ovaj ceh ne pokriva, uskoro će se naći  u velikoj rotaciji.

Štrajk bi morao da potraje pre nego što dođe do “usporavanja dolaska” novih TV emisija i filmova, jer proces njihove proizvodnje može trajati mesecima, pa čak i godinama.

Ovo stopiranje proizvodnje ne bi bilo štetno samo za filmsku industriju. Zaustavljanje proizvodnje takođe može biti štetno za lokalnu ekonomiju, posebno za radnike koji pomažu u proizvodnji, kao što su vozači, hemijsko čišćenje kostima, ugostitelji, stolari i radnici u drvnoj stanici i slično. Tokom poslednjeg glumačkog štrajka, koji je trajao 100 dana a desio se 2007. godine, privreda Los Anđelesa izgubila je oko 2,1 milijardu dolara.

„Ovo ne utiče samo na pisce“, rekao je Set Mejers, voditelj emisije NBC-a u video snimku koji je objavio. „To utiče na svo osoblje, ne samo na pisce. I zaista bi bilo bedno da ljudi kroz ovo prolaze, posebno nakon pandemije, koju smo jedva preživeli”, naglasio je Majers i dodao da, ono što pisci i scenaristi traže, uopšte nije nerazumno.

Pisci i scenaristi su izneli brojne pritužbe. Oni nastoje da postave značajne “zaštitne bedeme” kada je u pitanju veštačka inteligencija. Ali najhitnije pitanje za njih, u ovom trenutku, je kompenzacija.

Tokom poslednje decenije, broj scenarističkih televizijskih emisija emitovanih u Sjedinjenim Državama naglo je porastao. Pisci i scenaristi su, međutim, rekli da im plate stagniraju.

U eri mrežne televizije, pisac je mogao da dobije posao u emisiji sa više od 20 epizoda u sezoni, što bi mu obezbedilo platu tokom cele godine. Međutim, u eri strimovanja, kvantitet epizoda smanjen je na 8 ili 12, a srednja nedeljna plata za pisca-producenta je blago opala, navodi se iz W.G.A.

Pre mnogo godina, pisci su mogli da primaju novčane uplate kad god je emisija bila licencirana – čak i putem prodaje DVD-a, godinama nakon snimanja. Ali globalni servisi za striming kao što su Netflix i Amazon prekinuli su distribuciju i umesto toga plaćaju fiksni ostatak zarade.

Sindikati su, u ovom slučaju, posebno ciljali na takozvane mini sobe, koje su se umnožile u poslednjoj deceniji. Ne postoji jedinstvena definicija mini sobe. Naime, studiji okupljaju grupicu pisaca, pre nego što emisija dobije zvanično zeleno svetlo za sastavljanje scenarija. Međutim, pisci su često manje plaćeni da rade u mini sobama, naglašavju W.G.A. zvaničnici.

Scenaristi i pisci takođe naglašavaju da je nagli rast mini soba poremetio i decenijama dugu umetnost pravljenja televizijske emisije. Zbog mini soba, pisci se šalju kući nakon samo 10 nedelja i često uopšte nisu tu tokom proizvodnje filma.

Rukovodioci studija su, nasuprot trenutnoj situaciji, rekli da imaju svoje probleme i da ovo nije najbolji trenutak za davanje značajnih povišica.

Nekoliko godina, Volstrit je nagrađivao medijske kompanije za ulaganje u njihove usluge striminga, po svaku cenu, kako bi povećali broj svojih pretplatnika. Međutim, investitori su vremenom postajali “sve teži za saradnju”, zbog te prošlogodišnje filozofije, što je navelo rukovodioce studija da pronađu način da svoje striming servise, koji gube novac, pretvore u mašine za profit.

Posledice toga su bile brutalne. Dizni je u procesu otpuštanja 7.000 zaposlenih. Discovery Channel je prošle godine otpustio hiljade zaposlenih  i odložilo brojne naslove, kako bi tplatio dug  od oko 50 milijardi dolara. Druge medijske kuće usvojile su slične mere štednje.

Uz to, rukovodioci su takođe tvrdili da mogu da izdrže štrajk. Prošlog meseca, David Zaslav, izvršni direktor Warner Brosa i Discovery-ja, rekao je kako je njegova kompanija spremna. “ Imali smo mnogo sadržaja koji je proizveden.“ Pre dve nedelje, Ted Sarandos, i direktor Netflix-a, sugerisao je da bi servis za striming bio bolje zaštićen od njegovih konkurenata, zbog toga koliko nenapisanih i stranih serija ima u produkciji. „Verovatno bismo mogli da služimo našim članovima bolje od većine“, rekao je on.

Ipak, priznao je da bi posledice štrajka bile značajne.

Pored  stodnevnog štrajka  2007. godine, pisci su se 153 dana 1988. takođe bunili. Pored toga, pokazali su izuzetno jedinstvo. Sredinom aprila, 98 posto, od više od 9.000 pisaca koje zastupa sindikat, odobrilo je štrajk koji je počeo danas.

Pisci i scenaristi će zakazati demonstracije u Njujorku i Los Anđelesu, gde se nalazi većina “kompanija za zabavu”.

Slike znakova za proteste već su se pojavile na društvenim mrežama, sa sloganima poput „Scenariji ne rastu na drveću!“ i „Budućnost pisanja je u pitanju!“

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.