Grčki novinar o palom ukrajinskom avionu: “Pilot tražio da se vrati u Niš. To je prva tema u Grčkoj, dok je u Srbiji na petom ili desetom mestu”

0
(Beta/AP Photo/Giannis Papanikos)

Dopisnik grčkog javnog servisa iz Beograda Nikos Pelpas kaže za N1, govoreći o tome dokle se stiglo sa istragom o ukrajinskom avionu sa 11,5 tona naoružanja i vojne opreme proizvedenih u Srbiji, koji se u subotu uveče srušio u blizini Kavale, da izgleda da nije sve urađeno po propisu, kao što je tvrdio ministar odbrane Nebojša Stefanović. Dodaje i da izgleda srpske vlasti nisu unapred obavestile Grčku da će njen vazdušni prostor preletati avion koji je prevozio municiju, što potvrđuje i to da će Atina, kako je saopšteno, uložiti protest Beogradu zbog toga što nije blagovremeno obaveštena.

Ističe i da je posebno zanimljivo da je pilotu kontrola leta u Solunu, pošto je primetio problem, ponudila da sleti na aerodrom u tom gradu, ali je on tražio dozvolu da se vrati u Niš, odakle je i poleteo.

„To je prva tema u Grčkoj, dok je u Srbiji na petom ili desetom mestu“, primećuje Pelpas i dodaje da istražitelji „pokušavaju da saznaju nešto o tome da li je bila legalna ta trgovina oružjem, jer ako nije prijavljeno onda je tu nešto sumnjivo“.

Dodaje i da je „čudno to kašnjenje u reakciji vlasti Srbije – to se desilo uveče, a tek sledeći dan smo imali izjavu Stefanovića“.

„Očigledno nije ispoštovana procedura. Kada se prevoze opasne materije onda to mora da se prijavi, a pošto to nije učinjeno, stvara se sumnja oko trgovine – da li je bila legalna“, kaže Pelpas u N1 Studio Live.

Povodom toga što je pilot tražio dozvolu da se vrati u Niš, a kako kaže grčki novinar, pet minuta posle toga prijavio požar na četvrtom motoru i onda pokušao da se spusti u Kavalu, Pelpas navodi da neki stručnjaci kažu da kad se prevozi takav materijal bolje se vratiti tamo odakle se krenulo, „jer kad bi sleteo u Grčku procedura da ide dalje duže traje“.

Dodaje i da mu se čini da je ta firma koja je prevozila oružje mislila „ako prođe prođe“, odnosno, „ako sve dobro prođe, onda neće ništa ni da prijave“.

„Ima tu nešto što ne štima, i u prilog tome govori da je tužilac Vrhovnog suda Grčke preuzeo slučaj, a ne lokalni tužilac, kao što je uobičajeno“, ukazuje grčki novinar.

Navodi i da su pronađena tela svih osam članova posade i prebačena na obdukciju, nakon čega će biti predata ukrajinskim diplomatskim zvaničnicima.

„Na terenu su pirotehničari, prikupljaju neeksplodirane mine u radijusu od oko 800 metara od mesta gde je pao avion.

Ekipa hemijske službe vojske koja je slikala teren kaže da ne postoji opasnost po zdravlje ljudi, da nema hemijskih materija. Beli prah koji je pronađen na mestu događaja je verovatno gips kojim se pune školske mine ili izgoreli fosfor iz onih svetlećih raketa ili beli prah koji se nalazi u tzv. prstenovima mina koji daju veći domet minama“, kaže Pelpas i dodaje da se neeksplodirane mine trenutno nalaze na njivama koje se obrađuju.

Avionom, koji se srušio prilikom prinudnog sletanja u Kavalu oko 20 časova u subotu, upravljala je ukrajinska kargo avio-kompanija Meridijan.

Ministar odbrane Srbije Nebojša Stefanović izjavio je u nedelju ujutro da je naoružanje koje je avion prevozio, proizvela odbrambena industrija Srbije. Poleteo je u subotu u 18.40 GMT iz Niša u Srbiji, a kupac je bilo Ministarstvo odbrane Bangladeša.