Evan Trejs je od 2018. godine direktor IREX-a u Srbiji, kao i USAID-ovog Projekta jačanja okruženja za održivost medija. Radio je u istočnoj Evropi, centralnoj Aziji i Briselu, a pre dolaska u Srbiju vodio je program modernizacije javnih biblioteka u Moldaviji i rukovodio je drugim razvojnim projektima fokusiranim na civilno društvo, medijsku pismenost, razvoj IT sektora i bezbednosnu saradnju.

Upravo završena kampanja „Podrži medije – Nezavisni mediji zavise od tebe“ otkrila je značajne promene u stavovima građana prema nezavisnim medijima. Istraživanja pokazuju da 38% građana Srbije prepoznaje ove medije kao značajan izvor informacija, a 18% je spremno da ih i finansijski podrži. Prošle godine je to bilo svega 7%. Da li vas to iznenađuje?

To jeste iznenađujući pomak za svega godinu dana, ali postoji mnogo faktora, uključujući i pandemiju koja je dokazala važnost tih medija. Dodatno, u poslednjih 18 meseci i naš SMS projekat pomaže velikom broju nezavisnih medija da postave biznis modele koji će podrazumevati i direktnu podršku publike putem pretplate, članstva i donacija. Građani Srbije sve više prepoznaju značaj kvalitetnih i relevantnih informacija. Potrebni su im mediji na koje se mogu osloniti, i obrnuto. Tokom prethodnih godina veza između medija i publike je oslabila, a sada obe strane ponovo otkrivaju koliko su međuzavisne.

Vreme kvalitetnog „besplatnog sadržaja“ na internetu se inače završava. Na medijima je da dođu do publike, uvere ih u svoju vrednost i zatraže podršku. Čak je i „Njujork tajms“ postavio pretplatu za osnov stabilnosti i rasta. Medijsko tržište u Srbiji je specifično, ali počinje da prati globalne trendove. Zato nam je važno da mediji sa kojima sarađujemo sve više motivišu publiku da ih direktno podrži. Prvi rezultati su obećavajući.

Nezavisni mediji, dakle, moraju da se repozicioniraju. To podrazumeva i promenu sa podrške donatora na podršku publike. Da li je takva promena moguća u Srbiji?

I na globalnom nivou je jasno da svaki nezavisni medij mora da pronađe nove izvore prihoda i da oni moraju biti diversifikovani. Deo tih finansija mora da dolazi od publike. Da bi to uradili mediji moraju da razumeju tržište, svoju ponudu, da koriste podatke i kreiraju biznis planove. To je primarni cilj i SMS projekta. Mi pomažemo nezavisnim medijima da poboljšaju izglede za opstanak i rast.

Za neke medije to znači razvoj „sporednog posla“ poput audio ili video podkasta. Za druge je to uspostavljanje partnerstva sa privredom. Za neke to znači veće ulaganje u promociju putem društvenih mreža. Sa svakim medijem radimo zasebno, a sa ciljem da se najefikasnije prevaziđe zavisnost od samo jednog izvora prihoda. Nemamo „univerzalni recept“ ali cilj nam je isti: pomoći medijima da počnu da se oslanjaju na sebe i svoju publiku, kako bi zaista bili nezavisni. Naša kampanja pokazuje da je promena moguća.

Investirajte u promene da biste profitirali. Da li su naši nezavisni mediji spremni za to?

Neki su spremni i voljni, drugi to upravo prihvataju. To je kulturološka promena, koliko i organizaciona. Posle godina borbe da se preživi uz pomoć donacija, u trenutnim uslovima nije lako preći na tržišnu logiku. Kada su prihodi retki, plate niske, a redakcije pod pritiskom – ulaganje vremena i novca u promene sigurno deluje rizično. Ali rizičnije je da se ne počne sa promenom.

Nekoliko naših medijskih partnera je već prihvatilo i razume da naša podrška nije „donacija“, već investicija u budućnost. Neki su već ostvarili dobit veću od ulaganja. Zato sam optimističan.

Covid-19 kriza donela je promene u našim životima. Provešćete praznike u Srbiji? Šta biste preporučili prijateljima i kolegama iz inostranstva koji su zaglavljeni ovde?

Moja porodica i ja smo ovde od početka pandemije. Bilo je izazovno, ali otkrili smo lepote Srbije i regiona, više se posvetili hobijima… Snimam i svoj podkast „Lost & Found in Serbia“ (na Podcast.rs), provodim više vremena sa decom, idem na časove srpskog. Srbija je postala naš dom. Svima želim srećne praznike, da ostanu zdravi, i angažovani!

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.