Pored četiri optužnice u proteklih pet meseci, 45. predsednik Amerike je do sada uspevao da se izvuče. Ipak, 24. avgusta, njegova taktika je zakazala.

Donald Tramp je fotografisan u policijskoj stanici u četvrtak, kada se predao vlastima u Džordžiji. Do sada nam je već svima poznato da je optužen za pokušaj poništavanja rezultata predsedničkih izbora 2020. godine (iako on poriče da je to uradio.) Njegova slika će se pridružiti nizu fotografija poznatih koji su završili isto kao on: fotografije iz policijskih stanica sa slavnim licima naizmenično prkosnim, potištenim, pijanim, nasmejanim ili namrštenim.

Slika iz policijske stanice kakvu danas poznajemo – diptih jedne fotografije okrenute spreda i jedne iz profila, ispod koje su lični podaci – nastala je u Francuskoj. Alfons Bertilion, policajac i antropolog, je 1880. godine osmislio sistem za hvatanje prestupnika. Prilikom hapšenja, osumnjičeni su fotografisani i mereni raznim instrumentima. Celokupna metoda merenja bila je mukotrpno i veoma kompleksna – samo je način merenja dužine glave bio opisan u 18 koraka, kako piše The Economist.

Fotografija iz policijske stanice nazvana je portrait parle, ili slika koja govori, zbog podataka koje sadrži – a koje su od važnosti za policiju. Merenja su zamenjena otiskom prstiju, ali je fotografija preživela. Neki portreti iz stanica postali su legendarni, i ušli su u isoriju.

Dejvid Bouvi kada je bio optužen za posedovanje marihuane 1976. godine, bio je obučen u odelo i imao je ozbiljan izraz lica. Originalni Kodak, kojim je fotografisan Bouvi, je 2022. godine (sačuvao ga je policajac koji ga je fotografisao u Ročesteru, Njujork) prodat za 5.000 funti na aukciji. Džejn Fonda, kada je bila uhapšena zbog posedovanja droge (kasnije se ispostavilo da su to bili samo vitamini), ne fotografijii iz stanice ima neurednu kosu i drži pesnicu u znak protesta.

Fotografije iz policijske stanice neki su koristili za svoje lične i društvene borbe. Pa je tako Džon Luis, kongresmen i aktivista za građanska prava, više puta je tvitovao svoju sliku iz policije kako bi obeležio godišnjicu njegovog oslobađanja nakon što je uhapšen 1961. godine, jer je koristio toalet rezervisan za bele ljude. Postoji i čuvena slika Roze Parks iz policije koja je često povezana sa situacijom kada se pobunila u autobusu u Montgomeriju u Alabami 1955. godine. Ali zapravo je ta fotografija nastala nakon hapšenja koje se desilo kasnije.

Vladimir Lenjin i Josif Staljin su uhapšeni i prognani (više puta, u Staljinovom slučaju) u Sibir zbog svojih revolucionarnih aktivnosti. Na fotografijama prilikom hapšenja izgledaju mlado i odlučno. Slika Fidel Kastra visi okačena u bivšem kubanskom zatvoru gde je služio 15-godišnju kaznu zbog organizovanja napada na kasarnu.

Ali neki baš i ne izgledaju tako samouvereno.

Recimo, na poternici Hju Granta, on je pogrbljen i izgleda poniženo nakon što je 1995. godine uhapšen kada je pronađen sa seksualnom radnicom. Tajger Vuds izgleda kao zombi nakon što je uhapšen zbog vožnje pod uticajem alkohola 2017.

Šta govori Trampova slika? On bi svakako želeo da se predstavi kao pravednik i neko ko je progonjen, koji vodi plemenitu političku borbu. Njegove optužnice su do sada podsticale, nimalo otuđivale njegove pristalice. Njegov tim za kampanju je prodavao majce sa fotošopiranom slikom Trampa iz policijske stanice nekoliko dana pre nego što je prava fotografija nastala. Ali ta slika ne nosi nikakvu moć: cela poenta slike iz policije je njena autentičnost.

Ono što je svrha tih fotografija, kako je napisao jedan od obožavatelj Alfonsa Bertiliona, je „da svakom da identitet, individualnost i večitu prepoznatljivost”. To barem Trampu nije teško.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *