Danas: Apeks od Busplusa zaradio 200 miliona dinara za četiri godine

Za poslednje četiri godine od sedam koliko Bus-plus funkcioniše u Beogradu, kompanija Apeks koja je osmislila ovaj sistem naplate karata u gradskom javnom prevozu zaradila je više od 200 miliona dinara, približno 1,7 miliona evra

0

Od kada je zaživeo 2012. ovaj sistem bio je kamen spoticanja gradske vlasti – naplata je išla slabo, privatni partner nije uspevao da kontroliše naplaćivanje kvalitetno, a uprkos svemu radio je u plusu.

S druge strane, GSP je tako loše poslovao da je od 14,9 milijardi dinara ukupnog prihoda tek trećina bila njihovom zaslugom, 10 milijardi dinara bila je donacija Grada, piše Danas.

Narednog septembra kompaniji Apeks solušn ističe ugovor sa Gradom. Beogradski zvaničnici su zato pre nekoliko dana raspisali javnu nabavku, kao najavu za tender na kom bi 2020. mogao da se pronađe novi partner u ovom poslu.

Zamenik gradonačelnika Goran Vesić nije odgovorio na pitanje Danasa kakva je saradnja sa Bus-plusom do sada bila i postoji li šansa da ista firma ponovo dobije ovaj posao. To, međutim, ne može da se zaključi ni iz odgovora drugima.

“Ono što je tačno je da ugovor sa Bus-plusom ističe septembra 2020. i da u drugoj polovini naredne godine moramo da raspišemo tender. Da bismo bili spremni za to pustili smo jednu javnu nabavku koja bi trebalo da definiše šta će Beograd tražiti od partnera koji će raditi naplatu karata”, rekao je Vesić za Telegraf.rs, istakavši da time sada tačno hoće da znaju šta žele i šta će tražiti od partnera.

Prve godine kada je Bus-plus zaživeo 2012. (ugovor je potpisan dve godine ranije) prihod od prodaje karata iznosio je 10 milijardi dinara, a karta je koštala 60 dinara. Od prošle godine karta je 89 dinara a prihod je bio manji, tek nešto više od osam milijardi dinara.

Profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić kaže da Bus plus dobro funkcioniše, odnosno da je taj sistem pogodan za putnike, koji ne moraju da pokazuju karte već da se validiraju i voze.

„Mislim da su izuzetno prihvatljive cene za penzionere od 400 dinara godišnje, besplatne karte i povlastice za druge kategorije, to je dobro rešeno. Možda je karta malo skuplja, odnosno mogla bi da bude jeftinija, da bude na primer 20 dinara. Tada bi se svi odlučili da kupe karte i niko ne bi rizikovao da plaća visoke kazne“, ističe Vujanić za Danas i kaže da je oštro protiv besplatnog prevoza jer su to već pokušavali neki gradovi da uvedu, ali se nije pokazalo kao dobro rešenje.

Kada Bus plus bude odlazio, ako bude odlazio, napominje Vujanić, otvaraju se pitanja.

„Koliko je profita Grad spreman da ustupi privatnom partneru? Jedno od pitanja je i da li će validatori ostati Gradu, ali u svemu je najvažnije i to će opredeliti novog privatnog partnera ko nudi bolje uslove, to je čisto ekonomsko pitanje“, kaže Vujanić.

Prema podacima iz finansijskih izveštaja objavljenih na sajtu Agencije za privredne registre, Apeks je prošle godine imao prihod od 845 miliona dinara, godinu dana ranije 833 miliona dinara.

U isto vreme neto dobitak ove kompanije koja je u većinskom vlasništvu turske firme Kentkart global ektronik, bio je 53,3 miliona dinara, pet miliona manji nego godinu dana ranije. Najveću zaradu Apeks je ostvario u 2016. kada je godinu završio u plusu od nepuna 62 miliona dinara, što je bilo duplo više nego godinu dana ranije, kada je neto dobit kompanije bila 30,6 miliona dinara.