Da li je Marina Abramović politički (zlo)upotrebljena?

0
Foto: Tanjug

Razumela ili ne umetnost Marine Abramović, javnost je nesumnjivo protekle dve nedelje učestvovala u njenom čuvenom performansu „AAA-AAA“.

Ni posle dve nedelje otkako je otvorena retrospektivna izložba „Čistač“ u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, oduševljenje i osporavanje ne prestaje.

I kao što ni u jednoj buci nema razgovora, tako nije bilo ni u ovoj. Umesto razgovora o umetnosti Marine Abramović i njenom značaju, njena ličnost, delo i umetnički povratak u rodni grad, na inicijalni poziv premijerke Ane Brnabić, postali su predmet u najmanju ruku oprečnih komentara.

Među poslednjim je govor karikaturiste Dušana Petričića koji je na tribini na Filozofskom fakultetu izložbu „Čistač“ nazvao „događajem koji veoma precizno i tako ogoljeno govori o karakteru vlasti i karakteru gostujućeg performera“, a samu Marinu Abramović „veštim manipulatorom, prevarantom i šibicarem“.

Predrag Koraksić Koraks nacrtao je karikaturu u listu Danas na kojoj umetnica gleda u magarca sa šajkačom, a potom objasnio da nas je Marina Abramović „napravila magarcima“ i da njen dolazak „nadopunjuje laž kojom nas svakodnevno zasipa predsednik Srbije Aleksandar Vučić“.

U polemiku od prošle nedelje, uključio se i direktor Beogradske filharmonije i bivši ministar kulture Ivan Tasovac koji je prethodne komentare nazvao „kolektivnim transom kvazimoralne rezigniranosti“.

„Marina se vraća kući“, bio je naslov opširnog teksta Njujork tajmsa, a gotovo sve svetske agencije prenele su vest da se retrospektivnom izložbom, posle 44 godine, umetnica vratila u rodni grad.

„Kao da se kroz lik i delo umetnice prelamaju i mnoge naše podele, nesporazumi, neslaganja… od kojih nek, nemaju veze sa samom umetnicom“, kaže za Nedeljnik medijska ekspertkinja dr Maja Vukadinović.

Zamerke na račun spektakularizacije se, delom, odnose i na to da je njen rad danas „umetnički blokbaster“, smatra se da su visoka produkcija, teatralizacija i šou-biznis u radu Abramovićeve zasenili suštinu i umetničku istinu, kaže sagovornica Nedeljnika.

Ipak, kako objašnjava Maja Vukadinović, odavno su prošla vremena kada je visoka umetnost bila uvažavana samo ako je bila hermetična.