Da li imate dobar projekat za crowdfunding?

    Piše Dušan Vulović, crowdfunding ekspert, osnivač platforme dobridabar.com

    0
    Foto: Promo

    Kada kažemo „alternativno finansiranje” u Srbiji, ukoliko naravno nije u pitanju deo neke šale, onda to podrazumeva da će neko za realizaciju svoje ideje ili projekta pozajmiti novac od porodice i prijatelja, prodati auto, dedovinu, porodično zlato ili, u najgorem slučaju i sa puno vere i nade, uzeti od nekog novac na kamatu. Da li je to zaista sve? Izgleda da jeste!

    U segmentu malog i srednjeg biznisa, prema podacima Ministarstva privrede, posluje preko 100.000 registrovanih preduzeća u kojima je zaposleno preko 620.000 ljudi. To su zvanični podaci, kao i činjenica da čak 98% njih kao izvor finansija za razvoj proizvoda i usluga, unapređenje poslovanja, prelazak na zelenu ekonomiju navodi prihod od sopstvenog poslovanja i bankarske usluge. Bankarske usluge su mnogima nedostupne, iz raznoraznih administrativnih razloga, ili nepovoljne, dok iz sopstvenog poslovanja veoma mali broj uspeva da finansira unapređenje.

    Ni širom sveta situacija nije mnogo drugačija – male lične inicijative za pokretanje posla, realizaciju ideje ili projekta za kojim postoji realna potreba traže način da efikasno, brzo i lako prikupe potrebna sredstva. Jedina, ključna razlika je u tome što na raspolaganju imaju online platforme za crowdfunding.

    Koncept grupnog finansiranja ili crowdfunding nije ništa novo. Vrlo jasni primeri postoje još od srednjeg veka, kada su pisci autori pokušavali da od velikog broja imućnih prikupe manje iznose da bi svoju knjigu odštampali, a odštampan primerak knjige nudili zauzvrat. Još je poznatija primena ove metodologije u finansiranju ratova kroz izdavanje vojnih obveznica. Čuveni Džozef Pulicer kraudfandovao je postolje za Kip slobode – grad Njujork u tom trenutku prosto nije imao para, a Pulicer je, zahvaljujući popularnosti svog lista The New York World, uspeo da prikupi male donacije od čak 125.000 Njujorčana. Svako ko je donirao i najmanju sumu dobio je zauzvrat svoje ime u novinama.

    Kao pojam, crowdfudnig se pojavljuje tek 2006. godine. Široka dostupnost interneta kreirala je mogućnost da relativno brzo i lako obavestite svoju zajednicu, prijatelje, rodbinu i potencijalno zainteresovane da podrže vašu inicijativu i da u ograničenom roku svako može da prikupi sredstva na transparentan i jednostavan način online.

    Već 2008. sa radom počinje Inidegogo kao platforma za kreativne i društvene projekte, a već sledeće godine i Kickstarter, trenutno najpoznatije platforme za crowdfunding. Danas samo u Evropi postoji više od 600 platformi. Kraudfanduje se sve, od karata za muzičke festivale do inovativnih tehnoloških industrijskih rešenja. Od nekoliko stotina do nekoliko miliona dolara. Kao digitalna, brza, jeftina i potpuno transparentna metoda onlajn prikupljanja sredstava od zajednice, crowdfunding u poslednjoj deceniji predstavlja globalni ekonomski fenomen sa jednom od najvećih stopa rasta. Crowdfunding je do sada doprineo globalnoj ekonomiji sa preko 65 milijardi dolara. Procena je da će se taj iznos do kraja 2025. utrostručiti. Samo tokom 2020. broj pokrenutih kampanja na crowdfunding platformama porastao je za 33% od čega samo na Kickstarter platformi 320.000 kampanja!

    I, gde smo tu mi? Nakon rapidnog rasta popularnosti crowdfunding-a kod nas tokom 2017. i 2018. godine direktan pristup inostranim platformama je entuzijastima iz Srbije onemogućen od 2019. uvođenjem Stripe (Strajp) metode plaćanja. Inicijatorima kampanja je preostalo samo da pronađu prijatelja ili rođaka koji ima državljanstvo zemalja kojima je pristup platformama omogućen, da se snađu i nadaju najboljem. Domaćeg rešenja nije bilo.

    Stvari se, međutim menjaju nabolje. Udruženje Loud Crowd, zahvaljujući podršci Nemačko-srpske inicijative, pokrenulo je platformu dobridabar.com koja će biti dostupna svima. Planirano je da platforma počne sa radom sredinom februara 2022. Do tada je svima koji su zainteresovani za ovaj način finansiranja na adresi dobridabar.com dostupan upitnik na osnovu kog mogu da provere svoje kapacitete za crowdfunding kampanju i obaveste tim koji stoji iza platforme o projektu za koji žele da je sprovedu. Tako da, ukoliko imate projekat za koji verujete da će ga vaša zajednica podržati – izvol’te, prijavite Dabru.