Tu oko Nove godine uvek se sumiraju želje, ostvarene i neostvarene. I one koje bi valjalo preneti u novu godinu. Nije iznenađenje da je imati para i biti popularan i dalje važno ali neke druge želje popele su se nekoliko stepenika na listi. U godini za nama je mnogim ljudima bilo važno kako da budu fini prema drugima. Iznenadio je taj podatak, koji je izneo Gugl, da ljude u ovom često groznom svetu baš to zanima – šta se desilo? Kao da su odjednom mnogi odlučili da postanu ljubazniji i bolji prema drugima, pa tako novac i slava nisu svima na prvom mestu. Možda su neki u stvari odlučili da urade nešto dobro jer dosta je bilo lošeg u ovoj pandemiji. A to jeste fino.

Tokom 2021. godine u Guglovom pretraživaču ljudi su duplo više puta tražili odgovor na pitanje kako biti fina osoba (nice person) nego kako biti popularan, pokazuju podaci za Ameriku. Zašto je to mnoge više interesovalo u protekloj godini može se objasniti u kontekstu pandemije koronavirusa gde su mnogi preispitivali sebe, kao i svoje vrednosti, kakvi žele da budu i u kakvom svetu bi želeli da žive. Tako je između pretraživanja raznoraznih pitanja u vezi sa koronom – zdravljem, vakcinom, lečenjem, interesovanje za ovo pitanje pokazalo da se nešto menja sa vrednostima koje su važne.

Na početku pandemije neki su optimistično govorili da bi svet mogao posle svega da bude bolje mesto i podsećali da posle svakog mraka uvek dođe svetlo. Da li ovo istraživanje može da bude tračak te svetlosti ako bi svako počeo da menja stvari tako što bi krenuo od sebe i pokušao da se promeni, za početak upitavši Gugl – kako? Ono što je pre pandemije zvučalo utopijski, da ako bi svako bio malo bolji prema drugima ovaj svet bi bio bolje mesto za život za sve, sada dobija drugo značenje ili makar na značaju jer neki ozbiljno razmišljaju o tome.

„Verovali ili ne, pogledala sam šta Gugl kaže na ovo pitanje“, kaže Jovana Lazarević, psiholog, i objašnjava šta to u stvari znači biti fina/ljubazna/dobra osoba, o čemu kada pretražujete iskače gomila odgovora i saveta.

„Nije da se sa tim savetima ne slažem već mislim da je važnije zapitati se da li je naša motivacija da nešto menjamo kod sebe iskrena i nesebična, odnosno da li postoji tzv. sekundarna dobit koju pritajeno priželjkujemo. U ovom slučaju primer sekundarne dobiti bi bio da učinimo neko dobro delo da bismo se usput time (spontano) pohvalili i zadobili nečije simpatije“, kaže ona.

Takođe, dodaje, ne postoje dobre i loše osobe. 

„Postoje dobronamerna i zlonamerna dela, a svaka osoba je nekad načinila nekome povredu ili u nečemu pogrešila, tako da ne možemo nikome suditi da li je 100% dobra ili loša osoba. Zbog toga je bitnije proceniti nečije ponašanje, a ako neko želi da bude dobronamerniji nego inače, može da počne od najbliskijih ljudi i pita ih kako su, da li ih nešto muči i bude tu za njih da ih razume.“

Ljudi se često obraćaju Guglu sa pitanjima „kako da“, a ove godine Amerikanci su se pitali o nekim zanimljivim, ako ne i predvidljivim stvarima. „Kako da se prijaviš za državnu pomoć“ (to su ljudi guglali i kod nas jer novac je ipak važan), „kako da budeš privlačniji“, pa bedak – „kako da budeš srećan sam“, bile su najpopularnije pretrage, a među prvih pet su i „kako da budeš dobar momak“ i „kako da budeš ortak“.

Ljudi su pretraživali i kako da se bolje ljube, kako da budu pažljivi i kako da budu romantičniji. Što je lepo.

Verovatnije je da ova pitanja postavljaju pripadnici mlađih generacija, a neki su tokom pandemije postali punoletni nakon više od godinu dana škole na daljinu bez prijatelja i drugova iz razreda, suženog društvenog života – mnogo toga im je bilo uskraćeno u najvažnijem periodu života – odrastanju. Za mnoge od njih, to je takođe bila prilika da razmisle o tome kako žele da promene sebe, pa i svet. Ove generacije, čini se, imaju neke druge vrednosti. Teme koje su dominirale u godini za nama – od klime, zaštite životne sredine i bujanja ekoloških pokreta pa do rasta pokreta #MeToo protiv seksualnog nasilja – mogle bi da daju neke odgovore o tome koje vrednosti će obeležiti budućnost. 

„Guglovo istraživanje je zaista obećavajuće“, kaže Jovana Lazarević.

„Mlade osobe su iskusile pandemiju upravo u dobu dok se stavovi još formiraju i njihovi odgovori su najverovatnije odraz njihove suočenosti sa činjenicom da su oni samo deo sveta i da način na koji svet funkcioniše ima dalekosežne posledice za sve ljude. Naravno, ovo je bila činjenica i pre, samo je tokom pandemije to došlo do izražaja na vrlo intenzivan način i, čini mi se, rezultiralo njihovim aktivizmom“, objašnjava za Nedeljnik.

Nakon što su ljudi, globalno, 2020. proveli pokušavajući da prežive i razumeju pandemiju, ovogodišnji rezultati najguglanijih pojmova govore da svet želi da se obnovi fizički, emocionalno i društveno.

„Ljudi preko Gugla traže načine da se izleče“, rekao je Hema Baduradžju, viši direktor proizvoda, zdravlja i društvenog uticaja na pretragu u Guglu za CNN. „To je dobar znak našeg otpornog duha i planete što želi da se vrati i postane bolja.“

Najpopularnije pretrage „kako da…“ u 2021.

Kako da se prijaviš za državnu pomoć
Kako da budeš privlačniji
Kako da budeš srećan sam
Kako da budeš ortak
Kako da budeš dobar momak
Kako da se dobro ljubiš
Kako da budeš stjuardesa
Kako da budeš zadovoljan samim sobom
Kako da budeš pažljiv (mindful)
Kako da budeš romantičan

Pretraga usredsređena na zdravlje, vakcinacije, blagostanje i pomoć drugima zabeležila je najveći porast tokom prošle godine.

Svakako da je kontekst pandemije podstakao veću solidarnost među ljudima i usmerio naša svakodnevna ponašanja u smeru brige o drugima, kaže Jovana Lazarević, psiholog.

„Kako kontekst nužno utiče na naš doživljaj sebe i okruženja, očekivano je da, u nedostatku ideja o tome kako to tačno možemo drugima da budemo od pomoći, neki od nas potraže inspiraciju na internetu. Ako se ljudi na Gugl oslanjaju kao na priručnik za sve i svašta, logično je da će tu potražiti i smernice za to kako da budu finije osobe jer veruju da Gugl sigurno zna kako“, zaključuje.

Ako je 2020. bila o testiranju, 2021. je bila o vakcinaciji, kažu Guglovi podaci. U 2021, „zašto se osećam tužno?“ pretraživano je više nego ikada ranije i zabeležilo je povećanje od 10% u odnosu na 2020. Nakon prelaska sa zaštite od koronavirusa, mnogim ljudima je preostalo da se bave osećanjima koja proizilaze iz toga. Teme poput anksioznosti, stresa, tuge i terapije ove godine su dostigle vrhunac svih vremena, rekao je Baduradžju. 

I tu dolazimo do onog važnog, a to je da je Gugl pretraživanje pokazalo da smo bili zainteresovani da pomažemo jedni drugima. Zajedno sa pretragama o tome kako da pomognete sopstvenom mentalnom zdravlju bile su fraze poput „kako pomoći prijatelju“ i „kako pomoći nekome ko ima napad panike“. Zaključak, rekao je Baduradžju, jeste da je ove godine čovečanstvo imalo „više svesti o potrebi da se brine o sebi i svojim najmilijima“.

Neke želje izgleda počinju da se ostvaruju. Guglov pretraživač kaže da se vidi tračak svetlosti.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.