“Božanska figura i potomak moćnog duha”: Kako se plemena Vanuatua opraštaju od princa Filipa

0
Dan McGarry / AFP / Profimedia

Dok Britanci tuguju zbog smrti princa Filipa, pridružila im se i starosedelačka zajednica sa pacifičkog ostrva na drugom kraju sveta. Decenijama su dva sela na vanuatuanskom ostrvu Tana obožavala vojvodu od Edinburga kao božansku duhovnu figuru. Sada je kod njih u toku formalni period žalosti. Tri dana posle smrti vojvode od Edinburga, veliki broj pripadnika plemena okupio se na ceremoniji u znak sećanja.

“Veza između naroda sa ostrva Tana i engleskog naroda veoma je jaka. Šaljemo izraze saučešća Kraljevskoj porodici i narodu Engleske”, izjavio je starešina Japa, prema novinskoj agenciji Rojters, a prenosi BBC na srpskom.

„Narednih nekoliko nedelja, meštani će se povremeno sastajati da održe rituale u čast vojvode, koji se doživljava kao „reciklirani potomak veoma moćnog duha ili boga sa jedne od njihovih planina”, kaže antropolog Kirk Hafman.

On proučava ova plemena još od sedamdesetih godina 20. veka. Verovatno će izvesti ritualni ples, održati procesiju i izložiti predmete povezane sa princem Filipom, dok će muškarci piti kavu, ceremonijalno piće pravljeno od korena biljke kava. To će sve kulminirati „okupljanjem u velikom broju” kao poslednji čin tugovanja.

„Biće izloženo mnogo bogatstva”, što znači biljke jam i kava”, kaže novinar sa Vanuatua Den Mekgeri.

„Verovatno će biti i svinja, pošto su one primarni izvor proteina. Očekujem da će veliki broj svinja biti zaklan za ceremonijalni događaj”, dodaje on.

Na sastanku u ponedeljak nekoliko stotina ljudi sastalo se pod ogromnim drvećem banjana, prema rečima Mekgerija, koji se nalazi na Tani. Održani su govori u kojima su se prisetili princa Filipa, ali i raspravljali o mogućem nasledniku. U sumrak ljudi piju kafu.

BBC je došao do informacije da je na licu mesta novinarima predata privatna poruka za kraljicu Elizabetu, a ovi će je preneti britanskim zvaničnicima.

„Putovanje heroja”

Pokret princa Filipa cvetao je pola veka u selima Jekel i Jaohnanen – na vrhuncu imao je nekoliko hiljada sledbenika, mada se veruje da je ta brojka sada spala na nekoliko stotina.

Meštani žive jednostavnim životom u džunglama Tane, baš kao i njihovi preci. I dalje je uobičajeno da se nosi narodna nošnja, dok se novac i savremena tehnologija kao što su mobilni telefoni retko koristi u okviru njihove zajednice.

“Iako žive samo nekoliko kilometara od najbližeg aerodroma, doneli su aktivnu odluku da se odreknu modernog sveta. Ne radi se o fizičkoj, već o metafizičkoj udaljenosti. Oni su udaljeni 3.000 godina”, kaže Mekgeri, koji se često susretao sa meštanima.

Vekovima stari „kastom”, iliti kultura i način života, Tanu vidi kao izvor nastanka sveta i zalaže se za mir – a tu je princ Filip igrao ključnu ulogu.

“Vremenom su meštani počeli da veruju da je on jedan od njih – ispunjenje proročanstva o pripadniku plemena koji je napustio ostrvo, u svom prvobitnom duhovnom obliku, kako bi pronašao moćnu suprugu preko okeana”, kaže Hafman.

“Vladajući Velikom Britanijom uz pomoć Kraljice, on se trudio da donese mir i poštovanje tradicije u Englesku i druge delove sveta. Kad bi u tome uspeo, mogao bi da se vrati na Tanu – mada je jedna stvar koja ga je sprečavala, kako su to oni doživljavali, glupost belog čoveka, njegova ljubomora, pohlepa i stalni sukobi”, dodaje on.

Niko ne zna tačno kako ili zašto je nastao ovaj pokret, mada postoje razne teorije.

Jedna ideja, prema Hafmanovim rečima, jeste da su meštani možda videli njegovu sliku sa kraljicom na zidovima britanskih kolonijalnih postaja dok je Vanuatu još bio poznat kao Novi Hebridi.

To je bila kolonija kojom su zajednički vladali Velika Britanija i Francuska.

“Drugo tumačenje je da se javio kao reakcija na kolonijalno prisustvo, način da se ponovo osvoji i vrati kolonijalno vlasništvo povezujući se s nekim ko sedi vladaru Komonvelta zdesna”, kaže Mekgeri.

Ali stručnjaci su sigurni da je Pokret princa Filipa već postojao sedamdesetih, dodatno učvršćen posetom kraljevskog para Novim Hebridima 1974. godine, kada je vojvoda navodno učestvovao u ritualima ispijanja kave.

Šta je princ Filip mislio o svemu tome?

Javno se činilo da on prihvata njihovo obožavanje, poslavši pripadnicima plemena nekoliko pisama i fotografija.

Oni su ga tokom godina zauzvrat obasipali tradicionalnim poklonima.

Jedan od njihovih prvih poklona bio je ceremonijalni štap po imenu nal-nal, poklonjen na sastanku koji su 1978. sazvali kako bi zatražili više informacija o princu Filipu, a kom je Hafman prisustvovao.

„I tako je stigao rezidentni britanski komesar i pokazao im slike princa Filipa. Stotine ovih ljudi samo je čekalo unaokolo, sedeći ili stojeći pod drvećem. Bilo je jako tiho, čuli biste iglu da je pala”, kaže Hafman.

Potom je jedan od poglavica predao štap koji je trebalo proslediti princu Filipu i želeo je dokaz da ga je ovaj primio. Štap je putovao sve do Velike Britanije, gde su načinjene slike princa kako drži štap i poslate nazad seljanima. Te fotografije, između ostalih suvenira, seljani ponosno čuvaju do današnjeg dana. Nekoliko pripadnika plemena je 2007. godine srelo vojvodu uživo.

Doletevši u Britaniji na snimanje rijaliti emisije Upoznajte starosedeoce na Kanalu 4, pet plemenskih starešina susrelo se van ekrana sa vojvodom u Vindzorskom zamku, gde su predali poklone i pitali ga kad će se konačno vratiti na Tanu.

Njegov odgovor, kako su oni to kasnije preneli, bio je tajnovit – „kad otopli, poslaću vam poruku” – ali ih je očigledno zadovoljio.

“Iako je princ Filip bio slavan po direktnosti i često kritikovan zbog neosetljivosti prema drugim kulturama, na Tani njega doživljavaju kao veoma brižnog i osećajnog”, kaže Hafman.

Njegova veza sa plemenima nastavila se preko princa Čarlsa, koji je posetio Vanuatu 2018. godine i pio istu kavu kao i njegov otac mnogo decenija ranije.

Od pripadnika plemena Jaohnanen dobio je štap za hodanje koji je trebalo da prosledi vojvodi.

Sin nastavlja očevu misiju?

Vojvodina smrt sada je neizbežno otvorila jedno nezgodno pitanje: ko će zauzeti njegovo mesto u duhovnom panteonu plemena?

Rasprave su već u toku i možda će proći prilično vremena pre nego što izaberu naslednika. Ali za posmatrače koji poznaju Vanuatu, gde plemenski običaji obično diktiraju da titulu poglavice nasleđuju muški potomci, odgovor je očigledan.

„Oni bi mogli da kažu da je ostavio Čarlsu u amanet da nastavi njegovu misiju”, kaže Hafman.

Čak i ako princ Čarls postane najnovija inkarnacija njihovog božanstva, princ Filip neće biti skorije zaboravljen. Hafman kaže da će pokret najverovatnije zadržati ime, a jedan pripadnik plemena rekao mu je da čak razmišljaju da osnuju političku stranku.

“Ali još važnije uvek je postojala ideja da će se jednog dana princ Filip vratiti, ili uživo ili u nekoj duhovnoj formi”, kaže Hafman.

On navodi da bi neki mogli da pomisle kako će njegova smrt sad konačno pokrenuti taj događaj.

I tako, dok vojvoda od Edinburga počiva u miru u Vindzorskom zamku, neko veruje da je njegova duša sada pošla na poslednje putovanje preko talasa Pacifičkog okeana do njegovog duhovnog doma, ostrva Tane – da tu obitava s onima koji su ga voleli i poštovali izdaleka sve ove godine.