Stanovnici Akalia Kalana, sela na severu Indije, skočili su iz kreveta dok im se stravičan zvuk aviona u poniranju približavao u ranim jutarnjim satima 7. maja. Napolju su videli loptu vatre kako prolazi iznad njih i pada na obližnje polje.
Ugljenisani ostatci na zemlji bili su jasno prepoznatljivi kao avion. Po tvrdnjama meštana, dvoje prolaznika je poginulo. Dva indijska pilota su uspela da se katapultiraju iz aviona i pronađena su, povređeni, na obližnjim njivama, piše The Economist.
Indija to još uvek nije zvanično potvrdila, ali u pitanju je bio još jedan u nizu borbenih aviona izgubljenih tokom četvorodnevnog sukoba sa Pakistanom u maju.
Indijska vlada osporava pakistanske tvrdnje da su srušili šest borbenih aviona, među kojim su tri nova francuska Rafala.
Međutim, strani vojni zvaničnici smatraju da je uništeno pet indijskih aviona, uključujući barem jedan Rafal.
Ovi lovci bombarderi, koje proizvodi francuska firma Daso (Dassault Aviation), naručila je i Srbija.
Vlada je preko Ministarstva odbrane, 29. avgusta 2024. sklopila kupoprodajni ugovor sa francuskom kompanijom Daso (Dassault Aviation) o nabavci 12 „Rafal“ aviona i sa njima povezanih proizvoda i usluga.
Predsednik Vučić je, nakon sastanka sa Francuskim predsednikom Emanuelom Makronom, u septembru prošle godine saopštio da vrednost ugovora sa Dasolom iznosi 2,7 milijarde evra.
Početkom juna meseca, nakon isplate avansa u iznosu od 30 odsto ukupne cene, ministar finansija Siniša Mali najavio je da će Republika Srbija da se zaduži kod stranih banaka za iznos od 1,9 milijardi evra u cilju otplate troškova nabavke novih aviona.
INDIJA KONAČNO PRIZNAJE OBARANJE SVOJIH AVIONA
Indijski vojni vrh, iako odbija da otkrije tačan broj, sada ipak priznaje gubitke. Štaviše, počinju da ukazuju da su uzrok tih gubitka mogli biti indijski propusti, a ne tehnološke slabosti.
Ova priznanja su značajna jer je Kina glavni dobavljač oružja za Pakistan. Bio je to prvi konflikt u kojem su napredni kineski borbeni avioni i rakete upotrebljeni protiv zapadnih i ruskih ekvivalenata.
Amerika i saveznici su posebno zainteresovani, jer bi Kina mogla da koristi isto oružje u slučaju rata oko Tajvana. Rani izveštaji su sugerisali da je odlučujući bio kvalitet pakistanskih aviona kineske proizvodnje – lovaca J-10 i raketa vazduh-vazduh PL-15.
Čini se da je Indija potcenila te sisteme. Kina je možda i prelomila ishod tako što je obezbedila Pakistanu sisteme ranog upozorenja i ciljanja u realnom vremenu.
vojni ataše: LOŠE PROCENE POLITIČKIH LIDERA DOVELE DO OBARANJA „RAFALA“
Ipak, s obzirom na kasniji uspeh Indije u sukobu, veći problem je kako su njeni piloti koristili sopstvene lovce te prve noći.
Jedan od najnovijih i najspornijih obrta dogodio se u junu kad su indijski mediji objavili snimak kapetana Šiva Kumara, vojnog atašea Indije u Džakarti, koji je na početku meseca u govoru na seminaru rekao da je Indija izgubila neke avione zato što je političko rukovodstvo zabranilo ratnom vazduhoplovstvu da gađa pakistanske sisteme PVO.
Umesto toga, prvog dana su ciljali samo kampove navodnih terorističkih organizacija. “Posle gubitka smo promenili taktiku i napali njihove vojne objekte,” rekao je kapetan Kumar.
To je usledilo nakon priznanja generala Anila Čauhana, načelnika indijskih oružanih snaga, u televizijskom intervjuu krajem maja da je Indija izgubila „neke avione“ prve noći konflikta zbog “taktičkih grešaka”.
Dodao je da je Indija ispravila svoje greške nakon dva dana, dopuštajući svim avionima da ponovo lete i gađaju ciljeve u Pakistanu iz velike daljine.
Kasnije su indijske rakete nadvladale pakistansku protivvazdušnu odbranu i pogodile nekoliko vojnih baza.
DA LI SU KINESKI LOVCI NADJAČALI INDIJSKE „RAFALE“?
Jedna teorija stranih zvaničnika glasi da Indija prvog dana nije montirala Meteor rakete dugog dometa na svoje Rafale (verovatno misleći da su izvan dometa pakistanskih aviona ili da pakistanski odgovor neće biti eskalirajući).
Druga pak da indijski lovci nisu imali odgovarajuću elektronsku zaštitu, najnoviji softver ili relevantne podatke da ih zaštite od novih pakistanskih sistema.
Treća, šira, objašnjava da Indiji nedostaju potrebni “podaci o misiji” da shvati kako Pakistan može da identifikuje indijske planove, prosledi podatke svojim avionima i navodi rakete ka ciljevima.
Ali ako su avioni bili ranjivi zbog naredbe političkih lidera da gađaju samo pakistanske islamiste, kako tvrdi kapetan Kumar, onda bi odgovornost bila na vladi Narendra Modija.
Iako u skladu sa iskustvom indijskog pristupa u prethodnim sukobima s Pakistanom (u kojima je Indija nastojala da izbegne eskalaciju), takve naredbe nisu uzimale u obzir poboljšanja u pakistanskim vojnim sposobnostima.
Taj navod sada pokreće optužbe opozicije o prikrivanju.
“Zašto premijer odbija da sazove zajednički sastanak svih stranaka i obavesti opoziciju? Zašto je zahtev za posebnom sednicom parlamenta odbijen?” pita se Džairam Rameš, portparol opozicione Kongres partije.
Postoje i implikacije po najveći indijski ugovor o odbrani poslednjih godina.
Očekuje se da će ove godine biti raspisan dugo odlagani tender za 114 lovaca. Daso, francuski proizvođač Rafala, glavni je kandidat zajedno sa Švedskim Saabom i američkim kompanijama Boing i Lokhid (Lockheed) Martin.
Neki indijski vojni zvaničnici sugerisali su da su Rafali podbacili u nedavnom sukobu. Drugi se pak žale da Daso ne želi da podeli izvorni kod softvera koji Rafali koriste, sprečavajući Indiju da prilagodi avion sopstvenim potrebama.
Vredi napomenuti da, kako je tad objavio AFP;
Francuski obaveštajci i vojni zvaničnici izneli su tvrdnje da kineske diplomate namerno kritikuju „Rafale“ pred potencijalnim kupcima, nudeći im da umesto toga kupe kineske borbene avione.
SLUČAJ ZATAŠKAVANJA ILI NEŠTO DRUGO?
Izvršni direktori Dasol-a nastoje da umire zemlje koje su kupile „Rafale“, uključujući Egipat, Indoneziju, Katar i UAE, kao i potencijalne buduće kupce.
Ipak, kompanija je ograničena u javnim izjavama, zbog straha da ne uvredi Indiju. Takođe nije jasno u kojoj meri je Daso bio uključen u istragu u Indiji.
Erik Tripier, dirtektor sektora avijacije u Daso-u, odbacio je kao “jednostavno netačne” pakistanske tvrdnje da su srušili tri Rafala.
“Kada budu poznati svi detalji, stvarnost će mnoge iznenaditi,” rekao je Tripier u intervjuu za francuski magazin 11. juna. Takođe je rekao da su Rafali: “daleko bolji od svega što Kina trenutno nudi”.
Francuska vlada takođe je pod pritiskom da objasni prvo potvrđeno obaranje Rafala u borbi.
Mark Šavent, član francuskog parlamenta, podneo je krajem maja pisano pitanje francuskoj vladi u kojem izražava zabrinutost da sistem elektronskog ratovanja Spectra na indijskim Rafalima nije uspeo da otkrije, niti presretne, kineske PL-15 rakete vazduh-vazduh.
Takođe, pitao je da li novija izdanja Rafala imaju unapređenu verziju Spectra i da li Francuska razmatra razvoj posebnog aviona za elektronsko ratovanje.
Performanse sistema Spectre zanimaju i druge zemlje koje koriste ili su naručile Rafale.
U Akalia Kalanu i okolnim selima, rodbina poginulih i povređenih ima važnija pitanja. Radž Kumar Sing, koji je preminuo od povreda glave usled eksplozije, ostavio je iza sebe suprugu, dvoje dece i majku od 70 godina bez dovoljno sredstava.
Još im nije ponuđena naknada niti su ih lokalni funkcioneri ili političari posetili. Umesto toga, kaže jedan meštanin, vlasti “žele da zatrpaju vest o ovom padu”.






